Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

19. Yüzyılda Paris Sanat Ortamı, Sanat Üretimi ve Halil Şerif Paşa

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 26, 517 - 543, 31.12.2020
https://doi.org/10.21602/sduarte.794211

Öz

Osmanlı İmparatorluğu’nun batılılaşma döneminde yaşanan siyasi ve ticari gelişmeler, Sanayi Devrimi’nin de etkisiyle Avrupa ile sağlanan uluslararası iletişim gücünün artmasını sağlamıştır. Paris bu süreçte önemli bir merkezdir. Paris’te II. İmparatorluk Dönemi’nde (1852-1870) Halil Şerif Paşa, dönemin sanatçı ve aydınları ile kurduğu sosyal ilişkiler nedeniyle Paris sanat ortamında tanınır bir isim olmuştur. Bu dönemde Halil Şerif Paşa; Delacroix, Boucher, İngres, Courbet gibi Avrupa resim tarihinin önemli sanatçılarına resim sipariş etmiştir. Fakat; bu eserler Paris’te kısa süre sonra satışa sunulmuştur, günümüzde de Paris müzelerinde sergilenmektedir. Halil Şerif Paşa’nın bu süreçte sipariş vererek yaptırdığı eserler; temaları ve kadın figürünün sunumu ile ilkleri barındırmaktadır. Araştırma sürecinde; Halil Şerif Paşa ve dönem Paris sanat ortamı hakkında doküman incelemeleri gerçekleştirilerek literatür taraması yöntemi ve sözlü tarih çalışması kullanılmıştır.
Makalede; Halil Şerif Paşa’nın çok yönlü kişiliğinin Paris sanat ortamına olan etkisi araştırılarak, onun perspektifinden verilen siparişler yoluyla sanat tarihine kazandırılan eserlerin, sanat tarihinde yarattığı etkinin incelenmesi ve analiz edilmesi amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artan, T. (2011). "18th Century Ottoman Princesses As Collectors: Chinese and European Porcelains in the Topkapı Palace Museum", Arts Orientalis Globalizing Cultures: Art and Mobility in the Eighteenth Century, Vol.39, s. 113-146.
  • Artun, A. (2003). “Modern Kent ve Sanat”, Modern Hayatın Ressamı, İstanbul: İletişim Yayınları, s.9-33. Baudelaire C. (1995). The Painter of Modern Life and Other Essays, ed.ve çev.J. Mayne, Londra: Phaidon.
  • Baudelaire, C. (1996). Kötülük Çiçekleri, çev. Sait Maden, İstanbul: Çekirdek Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2004). Modern Hayatın Ressamı, çev. Ali Berktay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, W. (2002). Pasajlar, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Göçek, F. M. (1999). Burjuvazinin Yükselişi İmparatorluğun Çöküşü, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Daşçı, S. (2005). Delacroıx’nın Fırçasından Osmanlılar, Sanat Tarihi Dergisi, XIV-1, Nisan, s. 61-78.
  • Davison, R. H. (1981). “Halil Şerif Paşa, Ottoman Diplomat and Stateman”, Osmanlı Araştırmaları (Journal of Ottoman Studies), II, ed. Halil İnancık, Nejat Göyünç, Heath W. Lowry, II, İstanbul, s. 203-221.
  • Davison, R. H. (1986). “Halil Şerif Paşa : The Influence of Paris and The West on an Ottoman Diplomat”, Osmanlı Araştırmaları (Journal of Ottoman Studies), VI, ed. Halil İnancık, Nejat Göyünç, Heath W. Lowry, VI, İstanbul, s. 47-65.
  • Gautier, T. (2001). “Ekselansları Halil Bey’in Koleksiyonu”, Halil Şerif Paşa: Bir İnsan Bir Koleksiyon. çev. Elif Gökteke, İstanbul: P Kitaplığı, s.130-145.
  • Haddad, M. (2001). Halil Şerif Paşa: Bir İnsan Bir Koleksiyon. çev. Elif Gökteke, İstanbul: P Kitaplığı.
  • Haskell, F. (1982). "A Turk and His Pictures in Nineteenth-Century Paris". Oxford Art Review. 5 (1). s. 40-47.
  • Hollingsworth, M. (2003). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Honour H. ve Fleming J. (2016). Dünya Sanat Tarihi, 1. Basım, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Isra, A. (2015). "The Harem Fantasy in Nineteenth-Century Orientalist Paintings", Dialectic Anthropology. 39 (1), s.33–46.
  • Obraztsov, A.V. (2018). ”Halil-Bey a Diplomat and Collector (on the History of a Masterpiece)”, International Scientific Conference XX, Ivanov Memorial Lectures, Saint Petersburg State University Department of Turkic Philology, 18 Mayıs, Saint Petersburg, s.113-121.
  • Rado, Ş. (1970). Yirmisekiz Mehmed Çelebi’nin Fransa Seyahatnamesi, İstanbul: Hayat Tarih Mecmuası Yayınları.
  • Renda, G. (2009). “Avrupa ve Osmanlılar: Kültürel Buluşmalar”, Ortak Kültürel Miras: Birlik İçinde Çokluk, ed. Celal Üster, İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayınlar Genel Müdürlüğü, s. 88-116.
  • Sülün, E.N. (2017). Betül Mardin ile Betül Mardin’in Teşvikiye’deki evinde yapılan görüşme, İstanbul: 25 Kasım.
  • Sülün, E.N. (2019). Türkiye’de Çağdaş Sanat Koleksiyonculuğu, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Ural, M. (2007). “Türkiye’de Resim Koleksiyonerliği”, Sanat Dünyamız, Yaz (103), s. 48-60.
  • Yasa Yaman, Z. (2012). “İmparatorluktan Cumhuriyete Sanat”, Ankara Resim ve Heykel Müzesi, der. Zeynep Yasa Yaman, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s. 91-370.
  • Yenişehirlioğlu, F. (1993). “Sanatta Osmanlı İmparatorluğu Fransa Etkileşimi”, Osman Hamdi Bey ve Dönemi Sempozyum Kitabı, 17-18 Aralık 1992, İstanbul, s. 57-120.

PARIS ART SCENE, ART PRODUCTION AND HALİL ŞERİF PASHA IN THE 19TH CENTURY

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 26, 517 - 543, 31.12.2020
https://doi.org/10.21602/sduarte.794211

Öz

Political and commercial developments in the westernization period of the Ottoman Empire increased the power of international communication with Europe with the effect of Industrial Revolution. During the Second Empire Period (1852-1870) in Paris, Halil Şerif Pasha became a well-known figure in Paris art scene thanks to his relationships with the artists and intellectuals of the period. During this period, Halil Şerif Pasha ordered ppaintings from the prominent artists of European art history such as Delacroix, Boucher, Ingres, and Courbet. However, these paintings were put up for sale in Paris shortly after, and are now exhibited in Paris museums. The paintings ordered by Halil Şerif Pasha in this period contain pioneering themes as well as the presentation of the female figure. During the research process of this article, literature review and oral history study methods about Halil Şerif Pasha and the Paris art scene of the period were used. In the article, Halil Şerif Pasha's versatile personality's effect on Paris art scene and the works he ordered are investigated through three works present as samples. In this context, the contribution of these works to the art history of the period was analyzed examining their aesthetic criteria.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artan, T. (2011). "18th Century Ottoman Princesses As Collectors: Chinese and European Porcelains in the Topkapı Palace Museum", Arts Orientalis Globalizing Cultures: Art and Mobility in the Eighteenth Century, Vol.39, s. 113-146.
  • Artun, A. (2003). “Modern Kent ve Sanat”, Modern Hayatın Ressamı, İstanbul: İletişim Yayınları, s.9-33. Baudelaire C. (1995). The Painter of Modern Life and Other Essays, ed.ve çev.J. Mayne, Londra: Phaidon.
  • Baudelaire, C. (1996). Kötülük Çiçekleri, çev. Sait Maden, İstanbul: Çekirdek Yayınları.
  • Baudelaire, C. (2004). Modern Hayatın Ressamı, çev. Ali Berktay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, W. (2002). Pasajlar, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Göçek, F. M. (1999). Burjuvazinin Yükselişi İmparatorluğun Çöküşü, Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Daşçı, S. (2005). Delacroıx’nın Fırçasından Osmanlılar, Sanat Tarihi Dergisi, XIV-1, Nisan, s. 61-78.
  • Davison, R. H. (1981). “Halil Şerif Paşa, Ottoman Diplomat and Stateman”, Osmanlı Araştırmaları (Journal of Ottoman Studies), II, ed. Halil İnancık, Nejat Göyünç, Heath W. Lowry, II, İstanbul, s. 203-221.
  • Davison, R. H. (1986). “Halil Şerif Paşa : The Influence of Paris and The West on an Ottoman Diplomat”, Osmanlı Araştırmaları (Journal of Ottoman Studies), VI, ed. Halil İnancık, Nejat Göyünç, Heath W. Lowry, VI, İstanbul, s. 47-65.
  • Gautier, T. (2001). “Ekselansları Halil Bey’in Koleksiyonu”, Halil Şerif Paşa: Bir İnsan Bir Koleksiyon. çev. Elif Gökteke, İstanbul: P Kitaplığı, s.130-145.
  • Haddad, M. (2001). Halil Şerif Paşa: Bir İnsan Bir Koleksiyon. çev. Elif Gökteke, İstanbul: P Kitaplığı.
  • Haskell, F. (1982). "A Turk and His Pictures in Nineteenth-Century Paris". Oxford Art Review. 5 (1). s. 40-47.
  • Hollingsworth, M. (2003). Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Honour H. ve Fleming J. (2016). Dünya Sanat Tarihi, 1. Basım, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Isra, A. (2015). "The Harem Fantasy in Nineteenth-Century Orientalist Paintings", Dialectic Anthropology. 39 (1), s.33–46.
  • Obraztsov, A.V. (2018). ”Halil-Bey a Diplomat and Collector (on the History of a Masterpiece)”, International Scientific Conference XX, Ivanov Memorial Lectures, Saint Petersburg State University Department of Turkic Philology, 18 Mayıs, Saint Petersburg, s.113-121.
  • Rado, Ş. (1970). Yirmisekiz Mehmed Çelebi’nin Fransa Seyahatnamesi, İstanbul: Hayat Tarih Mecmuası Yayınları.
  • Renda, G. (2009). “Avrupa ve Osmanlılar: Kültürel Buluşmalar”, Ortak Kültürel Miras: Birlik İçinde Çokluk, ed. Celal Üster, İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayınlar Genel Müdürlüğü, s. 88-116.
  • Sülün, E.N. (2017). Betül Mardin ile Betül Mardin’in Teşvikiye’deki evinde yapılan görüşme, İstanbul: 25 Kasım.
  • Sülün, E.N. (2019). Türkiye’de Çağdaş Sanat Koleksiyonculuğu, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Ural, M. (2007). “Türkiye’de Resim Koleksiyonerliği”, Sanat Dünyamız, Yaz (103), s. 48-60.
  • Yasa Yaman, Z. (2012). “İmparatorluktan Cumhuriyete Sanat”, Ankara Resim ve Heykel Müzesi, der. Zeynep Yasa Yaman, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, s. 91-370.
  • Yenişehirlioğlu, F. (1993). “Sanatta Osmanlı İmparatorluğu Fransa Etkileşimi”, Osman Hamdi Bey ve Dönemi Sempozyum Kitabı, 17-18 Aralık 1992, İstanbul, s. 57-120.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Ebru Nalan Sülün 0000-0002-2087-2346

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2020
Kabul Tarihi 22 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Sülün, E. N. (2020). 19. Yüzyılda Paris Sanat Ortamı, Sanat Üretimi ve Halil Şerif Paşa. Art-E Sanat Dergisi, 13(26), 517-543. https://doi.org/10.21602/sduarte.794211
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.