Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION OF WABI-SABI AESTHETICS IN THE SPECIAL OF INTERIOR

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 28, 924 - 954, 31.12.2021
https://doi.org/10.21602/sduarte.988598

Öz

Wabi-Sabi is an aesthetic understanding of Japanese culture, which carries traces of Zen philosophy and dates back to the 13th century. This aesthetic understanding, which has become a style that is widely used in interior spaces today, is essentially expressed as accepting and appreciating the flaws. However, when Wabi-Sabi is considered philologically, it is both a concrete and an abstract phenomenon that includes much more complex concepts, understandings, and thoughts. In this study, answers were sought to the questions of what the criteria of Wabi-Sabi aesthetics could be in the interior and how these criteria could be created. A concept map was created by conducting content analysis in interdisciplinary scientific researches on Wabi-Sabi aesthetics. As a result of these concepts, a proposal was presented on the interior criteria of the Wabi-Sabi aesthetics.

Kaynakça

  • Ayverdi, A. (1972). Japonya Mimarlığı Mekânı: Özellikle İç Mekân Kuruluşuna Yaklaşım. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Balaban, E. (2014). İç Mekânın İç Mekân Değişkenleri Bağlamında Tinsel İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık Anasanat Dalı.
  • Botton, A. (2020). Mutluluğun Mimarisi, 11. Basım, Çeviri: Banu Tellioğlu, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Bryman, A. (2012). Social Research Methods, New York: Oxford University Press.
  • Bozkurt, Ü. (2018). “Kavram, Kavramsallaştırma Yaklaşımları ve Kavram Öğretimi Modelleri: Kuramsal Bir Derleme ve Sözcük Öğretimi Açısından Bir Değerlendirme”, Dil Dergisi, Sayı: 169/2, s.5-23.
  • Cahyaningati D.T. (2018). “Portraying the Wabi-Sabi Philosophy of Beauty in Kawabata’s Snow Country”, Dinamika: Jurnal Sastra dan Budaya, 6(1), p.628-639.
  • Davies, A. (2016). Cross-Cultural Design: A Visual Approach to Understanding Japanese Wabi-Sabi, Yüksek Lisans Tezi, ABD: Texas, St. Edward’s University.
  • Erdemir, A. V. (2010). “Genel Hatlarıyla Cha-No-Yu”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (29), s.42-52.
  • Goldstein-Gidoni, O. (2001). “The Making and Marking of the Japanese and The Western in Japanese Contemporary Material Culture”, Journal of Material Culture, 6(1), p.67–90.
  • Gökçe, Ö. (1994). İçerik Çözümlemesi, Turkuaz Yayıncılık, Eskişehir.
  • Güngör, S. (2019), Türk Evinin Geleneksel Japon Evi İle Yapısal Açıdan Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı.
  • Güvelioğlu, E. (2019). A Content Analysis of Articles in Turkish Early Childhood Education Context, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: METU, The Graduate School of Social Sciences, The Department of Early Childhood Education.
  • Haga, K. (1989). The Wabi Aesthetics through the Ages in Paul Varley and Isao Kumakura (eds) Tea in Japan: Essays in the History of Chanyu, Honolulu: University of Hawaii Press.
  • Hepkul, A. (2002). “Bir Sosyal Bilim Araştırma Yöntemi Olarak İçerik Analizi”, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), s.1-12.
  • Irmak, C.H., (2002). Mimarlıkta Yalınlık ve Minimalist Tavır, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı.
  • Jackson, N. (2018). “Japan and the West: An Architectural Dialogue”, Conference or Workshop Item (Unspecified), Accepted Version, https://livrepository.liverpool.ac.uk/3009156/, (Erişim Tarihi: 11.06.2021).
  • Kelley, L. (2017). “Transfiguring Light and Symphonic Blooming: A Wabi-Sabi Story of Humanbecoming and Human Caring”, Nursing Science Quarterly, 30(4), p. 324-329.
  • Kempton, B. (2018). Wabi-Sabi: Japanese Wisdom for a Perfectly Imperfect Life, London: Piatkus.
  • Kıasıf, Ç. G. (2018). “Toplumsal İnanç ve Düşünce Sisteminin Geleneksel Konut Mimarisindeki İzdüşümleri: Geleneksel Japon Evi Örneği”, Mimarlık, Planlama ve Tasarım Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar, Editörler: Prof. Dr. Latif Gürkan Kaya, Dr. Öğr. Üyesi Şirin Aslan Dönmez ve Dr. Öğr. Üyesi, Namıq Abbasov, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara, s.67-84.
  • Klein, S. (2018). “Coming to Our Senses: Everyday Landscapes, Aesthetics, and Transformative Learning”, Journal of Transformative Education, 16(1), p.3-16.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2013). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”, Selçuk İletişim, 4 (3), s.21-28.
  • Koren, L. (2017). Sanatçılar, Tasarımcılar, Şair ve Filozoflar İçin Wabi-Sabi, Çeviri: Burcu Denizci, Ankara: SUB Yayınevi.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Los Angeles: SAGE.
  • Kwan, P. L. (2012). “Exploring Japanese Art and Aesthetic as Inspiration For Emotionally Durable Design”, DesignEd Asia Conference, Hong Kong.
  • Maheux, J. F. (2016). “Wabi-Sabi Mathematics”, Journal of Humanistic Mathematics Journal, 6(1), p.174-195.
  • Orgad, Y. (2017). “On Wabi Sabi and the Aesthetics of Family Secrets: Reading Haruki Murakami’s Kafka on the Shore, Israel on Wabi Sabi and the Aesthetics of Family Secrets: Reading Haruki Murakami’s Kafka on the Shore”, Culture & Psychology, 23(1), p.52–73.
  • Özer, G. (2013). Wabi Sabi Estetiği ve Japon Seramik Sanatına Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Prusinski, L. (2013). “Wabi-Sabi, Mono no Aware, and Ma: Tracing Traditional Japanese Aesthetics through Japanese History”, Studies on Asia, 2(1), p.25-49.
  • Schmidt, R. and Eguchi T. (2014). “Mediating Change a Japanese Perspective on Adaptable Architecture”, Architectural Design Journal, John Wiley & Sons, Ltd. Published, 84(2), p.74-79.
  • Silva, J.T. (2013). “Wabi-Sabi: Peace for Science and the World”, The Asian and Australasian Journal of Plant Science and Biotechnology, 7(1), p.124-126.
  • Simon J. and Burstein P. (1985). Basic Research Methods in Social Sciences, Third Edition, New York: Random House.
  • Suzuki, D. T.(1973). Zen and Japanese Culture, Third Edition, New York: Princeton University Press.
  • Treviranus, J. (2010). “The Value of Imperfection: The Wabi-Sabi Principle in Aesthetics and Learning”, 7th Annual Open Education Conference, OCAD University Open Research Repository Faculty of Design, Spain: Barcelona, p.1-10.
  • Tsaknaki V. and Fernaeus Y. (2016), Expanding on Wabi-Sabi as a Design Resource in HCI, Seams of Craft Design and Fabrication, CHI'16: Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, USA: California, p.5970-5983.
  • Yurt, E. ve Başarır, S. B. (2020). “Aesthetics of Anesthetics: Western Postmodern Attitude and Japanese Wabi-Sabi". Kaygı Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 19(2), s.665-696.
  • Yurtgün H. ve Erdoğan .(2019) , “İç Mekânda Kintsugi ve Wabi Sabi Sentezi”, Mimarlık Planlama ve Tasarım Alanında Araştırma ve Değerlendirmeler, Editör: Prof. Dr. Latif Gürkan Kaya, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara, s.79-95.

Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 14 Sayı: 28, 924 - 954, 31.12.2021
https://doi.org/10.21602/sduarte.988598

Öz

Wabi-Sabi Zen felsefesinden izler taşıyan, Japon kültürüne ait tarihi 13. yüzyıla uzanan bir geleneksel
estetik anlayışıdır. Günümüzde iç mekânlarda yaygın bir şekilde kullanılan, stil haline dönüşen bu estetik
anlayış, özünde kusurları kabullenmek ve takdir etmek olarak ifade edilmektedir. Ancak Wabi-Sabi filolojik
açıdan ele alındığında daha çok karmaşık kavramları, anlayışları ve düşünceleri kapsayan hem somut hem
de soyut bir olgudur. Bu çalışmada Wabi-Sabi estetiğinin iç mekândaki ölçütlerinin neler olabileceği, bu
ölçütlerin nasıl oluşturulabileceği sorularına cevaplar aranmıştır. Wabi-Sabi estetiği ile ilgili disiplinler arası
bilimsel araştırmalarda içerik analizi yapılarak, kavram haritası oluşturulmuştur. Bu kavramlar sonucunda
da Wabi-Sabi estetiğinin iç mekândaki ölçütleri üzerine bir öneri sunulmuştur. Elde edilen ölçütlerle
çalışma kapsamında belirlenen iç mekân projelerinde görsel analiz yapılmıştır.

Kaynakça

  • Ayverdi, A. (1972). Japonya Mimarlığı Mekânı: Özellikle İç Mekân Kuruluşuna Yaklaşım. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Balaban, E. (2014). İç Mekânın İç Mekân Değişkenleri Bağlamında Tinsel İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık Anasanat Dalı.
  • Botton, A. (2020). Mutluluğun Mimarisi, 11. Basım, Çeviri: Banu Tellioğlu, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Bryman, A. (2012). Social Research Methods, New York: Oxford University Press.
  • Bozkurt, Ü. (2018). “Kavram, Kavramsallaştırma Yaklaşımları ve Kavram Öğretimi Modelleri: Kuramsal Bir Derleme ve Sözcük Öğretimi Açısından Bir Değerlendirme”, Dil Dergisi, Sayı: 169/2, s.5-23.
  • Cahyaningati D.T. (2018). “Portraying the Wabi-Sabi Philosophy of Beauty in Kawabata’s Snow Country”, Dinamika: Jurnal Sastra dan Budaya, 6(1), p.628-639.
  • Davies, A. (2016). Cross-Cultural Design: A Visual Approach to Understanding Japanese Wabi-Sabi, Yüksek Lisans Tezi, ABD: Texas, St. Edward’s University.
  • Erdemir, A. V. (2010). “Genel Hatlarıyla Cha-No-Yu”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (29), s.42-52.
  • Goldstein-Gidoni, O. (2001). “The Making and Marking of the Japanese and The Western in Japanese Contemporary Material Culture”, Journal of Material Culture, 6(1), p.67–90.
  • Gökçe, Ö. (1994). İçerik Çözümlemesi, Turkuaz Yayıncılık, Eskişehir.
  • Güngör, S. (2019), Türk Evinin Geleneksel Japon Evi İle Yapısal Açıdan Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı.
  • Güvelioğlu, E. (2019). A Content Analysis of Articles in Turkish Early Childhood Education Context, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: METU, The Graduate School of Social Sciences, The Department of Early Childhood Education.
  • Haga, K. (1989). The Wabi Aesthetics through the Ages in Paul Varley and Isao Kumakura (eds) Tea in Japan: Essays in the History of Chanyu, Honolulu: University of Hawaii Press.
  • Hepkul, A. (2002). “Bir Sosyal Bilim Araştırma Yöntemi Olarak İçerik Analizi”, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), s.1-12.
  • Irmak, C.H., (2002). Mimarlıkta Yalınlık ve Minimalist Tavır, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı.
  • Jackson, N. (2018). “Japan and the West: An Architectural Dialogue”, Conference or Workshop Item (Unspecified), Accepted Version, https://livrepository.liverpool.ac.uk/3009156/, (Erişim Tarihi: 11.06.2021).
  • Kelley, L. (2017). “Transfiguring Light and Symphonic Blooming: A Wabi-Sabi Story of Humanbecoming and Human Caring”, Nursing Science Quarterly, 30(4), p. 324-329.
  • Kempton, B. (2018). Wabi-Sabi: Japanese Wisdom for a Perfectly Imperfect Life, London: Piatkus.
  • Kıasıf, Ç. G. (2018). “Toplumsal İnanç ve Düşünce Sisteminin Geleneksel Konut Mimarisindeki İzdüşümleri: Geleneksel Japon Evi Örneği”, Mimarlık, Planlama ve Tasarım Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar, Editörler: Prof. Dr. Latif Gürkan Kaya, Dr. Öğr. Üyesi Şirin Aslan Dönmez ve Dr. Öğr. Üyesi, Namıq Abbasov, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara, s.67-84.
  • Klein, S. (2018). “Coming to Our Senses: Everyday Landscapes, Aesthetics, and Transformative Learning”, Journal of Transformative Education, 16(1), p.3-16.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2013). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”, Selçuk İletişim, 4 (3), s.21-28.
  • Koren, L. (2017). Sanatçılar, Tasarımcılar, Şair ve Filozoflar İçin Wabi-Sabi, Çeviri: Burcu Denizci, Ankara: SUB Yayınevi.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Los Angeles: SAGE.
  • Kwan, P. L. (2012). “Exploring Japanese Art and Aesthetic as Inspiration For Emotionally Durable Design”, DesignEd Asia Conference, Hong Kong.
  • Maheux, J. F. (2016). “Wabi-Sabi Mathematics”, Journal of Humanistic Mathematics Journal, 6(1), p.174-195.
  • Orgad, Y. (2017). “On Wabi Sabi and the Aesthetics of Family Secrets: Reading Haruki Murakami’s Kafka on the Shore, Israel on Wabi Sabi and the Aesthetics of Family Secrets: Reading Haruki Murakami’s Kafka on the Shore”, Culture & Psychology, 23(1), p.52–73.
  • Özer, G. (2013). Wabi Sabi Estetiği ve Japon Seramik Sanatına Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Prusinski, L. (2013). “Wabi-Sabi, Mono no Aware, and Ma: Tracing Traditional Japanese Aesthetics through Japanese History”, Studies on Asia, 2(1), p.25-49.
  • Schmidt, R. and Eguchi T. (2014). “Mediating Change a Japanese Perspective on Adaptable Architecture”, Architectural Design Journal, John Wiley & Sons, Ltd. Published, 84(2), p.74-79.
  • Silva, J.T. (2013). “Wabi-Sabi: Peace for Science and the World”, The Asian and Australasian Journal of Plant Science and Biotechnology, 7(1), p.124-126.
  • Simon J. and Burstein P. (1985). Basic Research Methods in Social Sciences, Third Edition, New York: Random House.
  • Suzuki, D. T.(1973). Zen and Japanese Culture, Third Edition, New York: Princeton University Press.
  • Treviranus, J. (2010). “The Value of Imperfection: The Wabi-Sabi Principle in Aesthetics and Learning”, 7th Annual Open Education Conference, OCAD University Open Research Repository Faculty of Design, Spain: Barcelona, p.1-10.
  • Tsaknaki V. and Fernaeus Y. (2016), Expanding on Wabi-Sabi as a Design Resource in HCI, Seams of Craft Design and Fabrication, CHI'16: Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, USA: California, p.5970-5983.
  • Yurt, E. ve Başarır, S. B. (2020). “Aesthetics of Anesthetics: Western Postmodern Attitude and Japanese Wabi-Sabi". Kaygı Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 19(2), s.665-696.
  • Yurtgün H. ve Erdoğan .(2019) , “İç Mekânda Kintsugi ve Wabi Sabi Sentezi”, Mimarlık Planlama ve Tasarım Alanında Araştırma ve Değerlendirmeler, Editör: Prof. Dr. Latif Gürkan Kaya, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara, s.79-95.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nisa Nur Göksel 0000-0001-5932-6548

Muteber Erbay 0000-0002-8649-4069

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Göksel, N. N., & Erbay, M. (2021). Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi. Art-E Sanat Dergisi, 14(28), 924-954. https://doi.org/10.21602/sduarte.988598
AMA Göksel NN, Erbay M. Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi. Art-e. Aralık 2021;14(28):924-954. doi:10.21602/sduarte.988598
Chicago Göksel, Nisa Nur, ve Muteber Erbay. “Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi”. Art-E Sanat Dergisi 14, sy. 28 (Aralık 2021): 924-54. https://doi.org/10.21602/sduarte.988598.
EndNote Göksel NN, Erbay M (01 Aralık 2021) Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi. Art-e Sanat Dergisi 14 28 924–954.
IEEE N. N. Göksel ve M. Erbay, “Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi”, Art-e, c. 14, sy. 28, ss. 924–954, 2021, doi: 10.21602/sduarte.988598.
ISNAD Göksel, Nisa Nur - Erbay, Muteber. “Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi”. Art-e Sanat Dergisi 14/28 (Aralık 2021), 924-954. https://doi.org/10.21602/sduarte.988598.
JAMA Göksel NN, Erbay M. Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi. Art-e. 2021;14:924–954.
MLA Göksel, Nisa Nur ve Muteber Erbay. “Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi”. Art-E Sanat Dergisi, c. 14, sy. 28, 2021, ss. 924-5, doi:10.21602/sduarte.988598.
Vancouver Göksel NN, Erbay M. Wabi-Sabi Estetiğinin İç Mekân Özelinde Ölçütlerinin Belirlenmesi. Art-e. 2021;14(28):924-5.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.