Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli ve Eşiksellik İlişkisi

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 32, 1110 - 1125, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1359523

Öz

Evlilik teması 19.yüzyıl Rus resim sanatında sıklıkla tercih edilen temalardan biri olmuştur. Coğrafyaya göre değişiklik gösteren evlilik ritüelinin aynı zamanda kültürel araştırmaların da kapsamında oluşu, evlilik temalı resimlerin betimsel analizini yapmada disiplinlerarası okumayı kaçınılmaz kılmıştır. 20. yüzyılda ritüelleri anlamlandırmak için bilimsel bir bakış açısı geliştiren Arnold Van Gennep, kişinin doğumdan ölüme kadar hayatının pek çok döneminde sosyal bir birey olarak dönüşüme uğradığı geçişi üç aşamada tasnif etmektedir. Victor Turner ise bu dönüşüm deneyiminde, eşiksellik ve komünitas kavramlarına dikkat çekmiştir. Makalenin amacı da böylesi dönüşümlerden biri olan evliliği, seçilen resimlerle Gennep‘in üç aşamalı geçiş ritüelleri, Turner’ın eşiksellik ve komünitas kavramları üzerinden betimsel analizini yapmak olmuştur. Araştırma sonucunda, evlilik temalı resimlerin Turner ve Gennep’in kuramları ile örtüştüğü sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Kaynakça Avdeev, A., Blum, A., Troıtskaıa, I., (2004). Peasant Marriage in Nineteenth-Century Russia, Population Année, 59(6) pp. 721-764.
  • Campbell, J. (1885). Hıstory And Phılosophy Of Marıage, Hyrum Parry & Co.
  • Dribe, M. ve Lundh, C. (2010). Marriage Choices And Social Reproduction: The İnterrelationship Between Partner Selection And İntergenerational Socioeconomic Mobility İn 19th-Century Sweden, Demographic Research, Volume 22, pp. 347–382.
  • Gennep, A.V. (2022). Geçiş Ritleri, Çev.Oylum Bülbül, İstanbul: Nora Kitap.
  • Giddens, A. (2010). Sosyoloji, Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, çev. Ülgen Yıldız, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Grigorjeva, J. (2008). Visual Post-Folklore in Post-Soviet Space-Time. In Studies in Environmental Aesthetics and Semiotics, Estonian Semiotics Association Tallinn. 6(1), 331-349.
  • Schechner, R. (2013). Performance Studies: An Introduction. New York: Routledge.
  • Silina, M. (2021). Anatoly Bakushinsky’s Projects in Art Studies and Knowledge Production at the State Academy of Artistic Sciences. Stud East Eur Thought, 75, pp. 303–321.
  • Turner V. (1977). Chapter III: Variations on a Theme of Liminality. Secular ritual, Assen: Gorcum, pp. 36-52.
  • Turner V. 2018, Ritüeller Yapı ve Anti-Yapı, çev. Nur Küçük, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Turner, V. (1968). The Drums of Affliction: A Study of Religious Processes Among The Ndembu of Zambia. Oxford: Clarendon Press.
  • Turner, V. (1982). From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications.
  • Turner, V. W. (1987). Betwixt and Between: The Liminal Period in Rites of Passage, Betwixt and Between: Patterns of Masculine and Feminine Initiation, Louise Carus Mahdi & Steven Foster & Meredith Little (Ed.), Fifth printing 1994, Illinois: Open Court, pp: 3-19.
  • İnternet Kaynakları Coontz, S. (2004). The World Historical Transformation Of Marriage, Journal Of Marriage And Family, 66: 974-979, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.0022-2445.2004.00067.x, Erişim tarihi: 15.03.2023.
  • Thompson, E. (2014). The Wedding Dress, The 50 Desıgns that Changed the Course of Bridal Fashion, Published by Prestel, https://prestelpublishing.penguinrandomhouse.de/leseprobe/The-Wedding-Dress/leseprobe_9783791348735.pdf, Erişim tarihi: 10.04.2023.
  • Http-1. Greatest Worldwide Painters And All The Best They Did, http://www.promo-plates.info/inspiration/before-the-crown-f-s-zhuravlev-1874/, Erişim tarihi: 28.02.2023.
  • Http-2. Waiting for the best man by Illarion Pryanishnikov, https://culturical.com/waiting-for-the-best-man-by-illarion-pryanishnikov/, Erişim tarihi: 28.02.2023.
  • Http-3. https://pulse.mail.ru/article/v-ozhidanii-shafera-chto-skryvaet-kartina-4909244205941798528-7369405355520549861/, Erişim tarihi: 28.02.2023.
  • Http-4. Marizv, To crown. Farewell (1894) by Vladimir Makovsky, https://www.jigidi.com/jigsaw-puzzle/nxrtglto/to-crown-farewell-1894-by-vladimir-makovsky/, Erişim tarihi: 13.07.2023.
  • Görsel Kaynaklar Görsel 1. Pavel Fedotov, “Binbaşının Evlilik Teklifi”, 1851, TÜYB, 59x75 cm., Tretyakov Devlet Galerisi, Moskova. https://www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints/Pavel-Andreevich-Fedotov/845723/Majors-marriage-proposal.html, Erişim tarihi: 05.04.2023.
  • Görsel 2. Vasili Vladimiroviç Pukirev, “Eşitsiz Evlilik”, 1862, TÜYB, 173x136 cm., Tretyakov Devlet Galerisi, Moskova.https://kerrisdalegallery.com/print/collotype-william-hogarth-the-marriage-contract-marriage-a-la-mode/hw085ch-william-hogarth_marriage-contract/, Erişim tarihi: 01.04.2023.
  • Görsel 3. Firs Zhuravlev, “Taçtan Önce”, 1874, TÜYB, 100x134 cm., Devlet Tretyakov Galerisi, Moskova. https://vsemart.com/wp-content/uploads/2014/07/Firs-Zhuravlev.-Before-the-Wedding-1874.-State-Russian-Museum.jpeg, Erişim tarihi: 01.04.2023.
  • Görsel 4. Firs Zhuravlev, “Evlilik Sonrası”, 1874, Teknik, 124x94 cm., Regional Sanat Galerisi, Tambov. https://vsemart.com/wp-content/uploads/2014/07/Firs-Zhuravlev.-After-the-wedding-ceremony-1874.jpg, Erişim tarihi: 01.07.2023.
  • Görsel 5. İ. Mihayloviç Pryanishnikov, “En İyi Adamı Bekliyorum”, 1891, TÜYB, 67x102 cm., Serpukhov Tarih ve Sanat Müzesi, Serpukhov, https://muzaart.ru/russian-painter-illarion-pryanishnikov/waiting-for-the-best-man-1891/, Erişim tarihi: 02.07.2023.
  • Görsel 6. Vladimir Makovsky, “Taca doğru (Elveda)”, 1894, TÜYB, 115x99 cm., Samara Bölge Güzel Sanatlar Müzesi, Samara, Rusya, https://www.wikiart.org/en/vladimir-makovsky/to-crown-farewell-1894, Erişim tarihi: 06.07.2023.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazif Gür 0000-0002-4105-7586

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2023
Kabul Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Gür, N. (2024). 19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli ve Eşiksellik İlişkisi. Art-E Sanat Dergisi, 16(32), 1110-1125. https://doi.org/10.21602/sduarte.1359523
AMA Gür N. 19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli ve Eşiksellik İlişkisi. Art-e. Ocak 2024;16(32):1110-1125. doi:10.21602/sduarte.1359523
Chicago Gür, Nazif. “19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli Ve Eşiksellik İlişkisi”. Art-E Sanat Dergisi 16, sy. 32 (Ocak 2024): 1110-25. https://doi.org/10.21602/sduarte.1359523.
EndNote Gür N (01 Ocak 2024) 19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli ve Eşiksellik İlişkisi. Art-e Sanat Dergisi 16 32 1110–1125.
IEEE N. Gür, “19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli ve Eşiksellik İlişkisi”, Art-e, c. 16, sy. 32, ss. 1110–1125, 2024, doi: 10.21602/sduarte.1359523.
ISNAD Gür, Nazif. “19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli Ve Eşiksellik İlişkisi”. Art-e Sanat Dergisi 16/32 (Ocak 2024), 1110-1125. https://doi.org/10.21602/sduarte.1359523.
JAMA Gür N. 19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli ve Eşiksellik İlişkisi. Art-e. 2024;16:1110–1125.
MLA Gür, Nazif. “19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli Ve Eşiksellik İlişkisi”. Art-E Sanat Dergisi, c. 16, sy. 32, 2024, ss. 1110-25, doi:10.21602/sduarte.1359523.
Vancouver Gür N. 19. Yüzyıl Rus Resim Sanatında Evlilik Ritüeli ve Eşiksellik İlişkisi. Art-e. 2024;16(32):1110-25.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.