Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Grafik Tasarımda Yıpranma

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 32, 880 - 900, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1367424

Öz

Günlük hayatta olduğu gibi grafik tasarım alanında da eskime, aşınma ve değer yitimi meydana gelir. Yıpranma ve aşınmalar nedeniyle grafik tasarım ürünleri işlevini özüne uygun bir şekilde gerçekleştiremeyebilir; görsel mesaj iletimi sekteye uğrayarak veya kusurlu işleyebilir. Hem fiziksel hem de kavramsal olarak mesaj aslından zamanla uzaklaşabilir.
Grafik tasarım ürünleri hedef kitle ile görsel iletişim kurması beklenirken yıpranmalardan dolayı iletişim kuramamakta dahası bu grafik tasarım ürünlerinin kendisi bir probleme dönüşmektedir. Bu araştırma ile grafik tasarım alanında yıpranmaların üzerine gidilerek ne oldukları konusunda fikirler geliştirilmiş ve öneri sınıflandırmalar yapılmıştır. Bu sınıflandırmalar farklı görsel örneklerle açıklanarak, sorunların kaynağına inilmeye çalışılmıştır. Yıpranmaya sebep olan sorun veya problemlerin belirlenip tanımlaması yapılarak bunların bir geliştirici unsurlara dönüştürülmesi, dolayısı ile tasarımcının bilinçli bir antagonisti haline getirilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma temelde grafik tasarım ve görsel kültürün yukarılara taşınmasını temenni ederek, var olan yıpranma problemlerini tanımlamaya çalışmakta ve yapıcı bir perspektiften yaklaşarak çözüm önerileri sunmaktadır.

Kaynakça

  • Becer, E. (2006). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Çaydere, O. (2015). “Grafik Tasarım Programlarına İlişkin Öğretim Elemanları ve Öğrenci Görüşleri”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 40, s.344-376.
  • Deveci M. ve Bulut E. (2015). “Öğrencilerin Grafik Tasarımda İmge ve Simgeleri Kullanma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, 19 (3), s.185-216.
  • Dilsiz, D. (2008). Marka İmajı ve İtibar Yönetimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Anabilim Dalı Halkla İlişkiler Bilim Dalı.
  • Eğinli A. T. ve Çakır S. Y. (2011). “Toplum Kültürünün Kurum Kültürüne Yansıması”, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, Cilt: 3 No 2, s.37-50. Gül, F. (2013). “İnsan-Doğa İlişkisi Bağlamında Çevre Sorunları ve Felsefe”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14, s.17-21.
  • Kaptan S. ve Sayın Z. (2020). “Grafik Tasarım Bağlamında İletinin Görsel Tasarımlara Dönüştürülmesi Süreçleri”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 69, s.805-820.
  • Karslı, Ö. (2016). “Ernst Cassirer’de Kültürün Anlamı”, JOMELIPS (Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler) Dergisi, Cilt 01, Sayı 02, s.38-58.
  • Özuyar P. ve Gürsoy Ç. (2021). “Türkiye’deki Bilimsel Yayınlarda Döngüsel Ekonomi Teriminin Yeri”, İşletme Akademisi Dergisi, 2 (4), s.315-331.
  • Tan, E. T. (2016). “Üniversitelerin Kurumsallaşmasında Görsel Kimlik Sorunu ve Görsel Kimliğin İmzası; Üniversite Logoları”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Sayı 06, s.387-399.
  • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Ülger, K. (2020). “Grafik Tasarım Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışı”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), s.570-579.
  • Ülger, K. (2021). “Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sayı 27, s.449-471.

ABRASION IN GRAPHIC DESIGN

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 32, 880 - 900, 08.01.2024
https://doi.org/10.21602/sduarte.1367424

Öz

Aging, wear and loss of value occurs in the area of graphic design, just like it does in everyday life. With abrasion and wear, graphic design products cannot perform their functions by their essence as well as before; the visual message transmission is usually interrupted or malfunctioning. The message moves away from the original form in time, both physically and conceptually.
While graphic design products are expected to communicate visually with the target audience, they cannot communicate due to wear, and these graphic design products themselves turn into a problem. With this research, ideas were developed, and classification proposals were made by examining the wear in the field of graphic design. To be able to go deeper to the source of the problems, these classifications are explained with different visual examples. It has been tried to identify and define the problem or problems that cause wear and turn them into an element of development, thus turning them into a conscious antagonist for the designer. This study basically tries to define the existing problems of abrasion. It offers solutions by approaching a constructive perspective, with a hope that graphic design and visual culture will be carried to the future with better success.

Kaynakça

  • Becer, E. (2006). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Çaydere, O. (2015). “Grafik Tasarım Programlarına İlişkin Öğretim Elemanları ve Öğrenci Görüşleri”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 40, s.344-376.
  • Deveci M. ve Bulut E. (2015). “Öğrencilerin Grafik Tasarımda İmge ve Simgeleri Kullanma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi, 19 (3), s.185-216.
  • Dilsiz, D. (2008). Marka İmajı ve İtibar Yönetimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Anabilim Dalı Halkla İlişkiler Bilim Dalı.
  • Eğinli A. T. ve Çakır S. Y. (2011). “Toplum Kültürünün Kurum Kültürüne Yansıması”, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, Cilt: 3 No 2, s.37-50. Gül, F. (2013). “İnsan-Doğa İlişkisi Bağlamında Çevre Sorunları ve Felsefe”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14, s.17-21.
  • Kaptan S. ve Sayın Z. (2020). “Grafik Tasarım Bağlamında İletinin Görsel Tasarımlara Dönüştürülmesi Süreçleri”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 69, s.805-820.
  • Karslı, Ö. (2016). “Ernst Cassirer’de Kültürün Anlamı”, JOMELIPS (Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler) Dergisi, Cilt 01, Sayı 02, s.38-58.
  • Özuyar P. ve Gürsoy Ç. (2021). “Türkiye’deki Bilimsel Yayınlarda Döngüsel Ekonomi Teriminin Yeri”, İşletme Akademisi Dergisi, 2 (4), s.315-331.
  • Tan, E. T. (2016). “Üniversitelerin Kurumsallaşmasında Görsel Kimlik Sorunu ve Görsel Kimliğin İmzası; Üniversite Logoları”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Sayı 06, s.387-399.
  • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Ülger, K. (2020). “Grafik Tasarım Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışı”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), s.570-579.
  • Ülger, K. (2021). “Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Ankara: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sayı 27, s.449-471.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Akman 0000-0002-1163-7651

Melike Taşcıoğlu 0000-0002-7136-0703

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2023
Kabul Tarihi 19 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Akman, M., & Taşcıoğlu, M. (2024). Grafik Tasarımda Yıpranma. Art-E Sanat Dergisi, 16(32), 880-900. https://doi.org/10.21602/sduarte.1367424
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.