Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ FONKSİYONLARINDAN EĞİTİM VE GELİŞTİRME UYGULAMALARININ ÇALIŞAN PERFORMANSINA ETKİLERİ: TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 2, 123 - 141, 30.04.2022

Öz

Günümüzde örgütler stratejik öneme sahip insan kaynaklarını bilgi, beceri ve davranışlarının gelişmesi için daha fazla zaman ve bütçe ayırmaya başlamışlardır. Küresel rekabet baskısı altındaki örgütler sahip oldukları insan kaynağını geliştirebilmek için insan kaynakları yönetimi fonksiyonları içinde büyük öneme sahip olan eğitim ve geliştirme faaliyetlerine daha fazla önem vermeye başlamışlardır. Örgütlerin faaliyet alanları kapsamında insan kaynaklarına yönelik eğitim ve geliştirme uygulamalarının etkili olabilmesi için, planlanan eğitim ve geliştirme içeriklerinin stratejik hedefler dâhilinde konumlandırılan çalışanlara yönelik olarak uygulanması ve bunun sistematik bir şekilde sürdürülmesi gerekmektedir. Çalışma küresel rekabet şartları altında faaliyetlerini sürdüren tekstil ve hazır giyim örgütlerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı, tekstil ve hazır giyim örgütlerinde uygulanan eğitim ve geliştirme faaliyetlerinin çalışan performansına etkisini değerlendirmektir. Bu çalışma, eğitim ve geliştirme faaliyetlerinin, örgütlerin bireysel ve kurumsal verimliliklerini ne derece etkilediklerini görmek açısından da büyük öneme sahiptir. Araştırma neticesi ulaşılan sonuçlara göre, insan kaynakları eğitim ve geliştirme fonksiyonun çalışan performansı üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • AKGEMCİ, T. VE KOÇYİĞİT, N. (2013). İnsan Kaynaklarında Eğitim ve Geliştirme Faaliyetlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi, Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, S. 1..
  • AKHUN, İ. (1977), Hizmet İçi Eğitimin Değerlendirilmesi, Ankara.
  • ALAÇ, A. (2014), İnsan Kaynakları Yönetiminde Eğitim ve Geliştirme, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • BİNGÖL, D. (1997), Personel Yönetimi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • CATTELL, R.B. (1978), The Scientific Use of Factor Analysis, New York: Plenum.
  • COMREY, A. L., & LEE, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • ÇAĞIL, E. (2007), İşletmelerde Personel Eğitimi, Verimlilik İle İlişkisi ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • ÇEVİKBAŞ, R. (2013). Hizmet İçi Eğitim ve Türk Merkezi Yönetimindeki Uygulaması, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Çimen, M. (2014), İnsan Kaynakları Yönetiminde Eğitim ve Geliştirme, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • DAVİS, K. (1984). İşletmelerde İnsan Davranışı, İ.Ü. İktisat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • DOĞAN, M. (1999). İşletme Ekonomisi ve Yönetimi, İstiklâl Matbaası, İzmir.
  • EREN, E. (1989). Yönetim Psikolojisi, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • FAROOQ, M., Dr. KHAN, M.A.(2011). Impact of Training and Feedback on Employee Performance, Far East Journal of Psychology and Business Vol. 5 No. 1.
  • GEDİK, D. (2008). İnsan Kaynakları Yönetiminde Eğitiminin Performans Üzerine Etkileri ve Örnek Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖRMÜŞ, A. (2009). Entelektüel Sermaye ve İnsan Kaynakları Yönetiminin Artan Önemi; Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, C.X I,S 1. HAİR, J. F., BLACK, W., BABİN, B., & ANDERSON, R. (2009). Multivariate Data analysis. N.J: Prentice Hall.
  • İNCE M. (2002). “İşletmelerde İnsan Kaynakları Eğitiminin Çalışanların Performansları Üzerine Olan Etkileri ve İşletmelerde Bir Uygulama”, Doktora Tezi, Konya.
  • KAPTANGİL, K. (2010). İşletmelerde İnsan Kaynakları Eğitiminin Çalışanların Performansları Üzerine Olan Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • MOZAEL, M.B., (2015). Impact of Training and Development Programs on Employee Performance, International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 5, Issue 11.
  • NERGİZ,E. ve YILMAZ, F. (2016). Çalışanların İş Tatmininin Performanslarına Etkisi: Atatürk Havalimanı Gümrüksüz Satış İşletmesi Örneği, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:14.
  • NOE, A.R.( 1999). Employee Training and Development, Irwin McGraw-Hill.
  • ONAL, G. (1995). Temel İşletmecilik Bilgisi, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • ÖGE, S. (2017). İnsan Kaynakları Yönetimi, Konya, Eğitim Yayınları.
  • ÖZÇELİK, O. (2013). İnsan Kaynakları Yönetimi, 6. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • ÖZTÜRK, M. ve SANCAK, S.(2007). Hizmet İçi Eğitim Uygulamalarının Çalışma Hayatına Etkileri, Yaşar Üniversitesi Dergisi, S.7.
  • ÖZYURT N. (2013). “İnsan Kaynaklarında Eğitim ve Geliştirme”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • PLANTY E., G. SMCORD, W. ve EFFERSON, C. (1948). Training Employes and Managers, The Ronald Press Company, New York.
  • PREACHER, K.J., McCALLUM, (2002). Exploratory Factor Analysis in Behavior Genetics Research: Factor Recovery with Small Sample Sizes. Behav Genet 32, 153–161.
  • SADULLAH, Ö. (2013). İnsan Kaynakları Yönetimi, 6. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • ŞAHİN, L. ve GÜÇLÜ, F. (2010). Genel Olarak Hizmet İçi Eğitim: Ülker Şirketler Topluluğu Hizmet İçi Eğitim Süreci ve Uygulamaları, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, S.59.
  • TABACHNİCK, B., G. and FİDELL, L. S., (2001). Using Multivariate Statistics, Fourth Edition. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • TAYMAZ, H. (1992). Hizmet İçi Eğitim,2. Baskı, PEGEM Yayınları, Ankara.
  • TOPALOĞLU, M. ve SÖKMEN, A. (2003). İşe Alıştırma (Oryantasyon) Eğitiminin Etkinliği ve İşgören Performansı İlişkisi: Ankara’da Bir Uygulama. 2: 126-151.
  • ÜLGEN, H. Ve MİRZE, K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • YOUNAS, W., FAROOQ, M., REHMAN, K.F., ZREEN, A. (2018). "The Impact of Training and Development on Employee Performance: "IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) 20.7: 20-23
  • YÜKSEL, M. (2008). İnsan Kaynakları Çağında İşletmelerde Eğitim Yönetimi, Türkmen Yayınları, İstanbul.
  • https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/147/aytac.htm (05.05.2021).
Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 2, 123 - 141, 30.04.2022

Öz

Kaynakça

  • AKGEMCİ, T. VE KOÇYİĞİT, N. (2013). İnsan Kaynaklarında Eğitim ve Geliştirme Faaliyetlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi, Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, S. 1..
  • AKHUN, İ. (1977), Hizmet İçi Eğitimin Değerlendirilmesi, Ankara.
  • ALAÇ, A. (2014), İnsan Kaynakları Yönetiminde Eğitim ve Geliştirme, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • BİNGÖL, D. (1997), Personel Yönetimi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • CATTELL, R.B. (1978), The Scientific Use of Factor Analysis, New York: Plenum.
  • COMREY, A. L., & LEE, H. B. (1992). A first course in factor analysis (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • ÇAĞIL, E. (2007), İşletmelerde Personel Eğitimi, Verimlilik İle İlişkisi ve Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • ÇEVİKBAŞ, R. (2013). Hizmet İçi Eğitim ve Türk Merkezi Yönetimindeki Uygulaması, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Çimen, M. (2014), İnsan Kaynakları Yönetiminde Eğitim ve Geliştirme, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • DAVİS, K. (1984). İşletmelerde İnsan Davranışı, İ.Ü. İktisat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • DOĞAN, M. (1999). İşletme Ekonomisi ve Yönetimi, İstiklâl Matbaası, İzmir.
  • EREN, E. (1989). Yönetim Psikolojisi, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • FAROOQ, M., Dr. KHAN, M.A.(2011). Impact of Training and Feedback on Employee Performance, Far East Journal of Psychology and Business Vol. 5 No. 1.
  • GEDİK, D. (2008). İnsan Kaynakları Yönetiminde Eğitiminin Performans Üzerine Etkileri ve Örnek Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖRMÜŞ, A. (2009). Entelektüel Sermaye ve İnsan Kaynakları Yönetiminin Artan Önemi; Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, C.X I,S 1. HAİR, J. F., BLACK, W., BABİN, B., & ANDERSON, R. (2009). Multivariate Data analysis. N.J: Prentice Hall.
  • İNCE M. (2002). “İşletmelerde İnsan Kaynakları Eğitiminin Çalışanların Performansları Üzerine Olan Etkileri ve İşletmelerde Bir Uygulama”, Doktora Tezi, Konya.
  • KAPTANGİL, K. (2010). İşletmelerde İnsan Kaynakları Eğitiminin Çalışanların Performansları Üzerine Olan Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • MOZAEL, M.B., (2015). Impact of Training and Development Programs on Employee Performance, International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 5, Issue 11.
  • NERGİZ,E. ve YILMAZ, F. (2016). Çalışanların İş Tatmininin Performanslarına Etkisi: Atatürk Havalimanı Gümrüksüz Satış İşletmesi Örneği, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:14.
  • NOE, A.R.( 1999). Employee Training and Development, Irwin McGraw-Hill.
  • ONAL, G. (1995). Temel İşletmecilik Bilgisi, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • ÖGE, S. (2017). İnsan Kaynakları Yönetimi, Konya, Eğitim Yayınları.
  • ÖZÇELİK, O. (2013). İnsan Kaynakları Yönetimi, 6. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • ÖZTÜRK, M. ve SANCAK, S.(2007). Hizmet İçi Eğitim Uygulamalarının Çalışma Hayatına Etkileri, Yaşar Üniversitesi Dergisi, S.7.
  • ÖZYURT N. (2013). “İnsan Kaynaklarında Eğitim ve Geliştirme”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • PLANTY E., G. SMCORD, W. ve EFFERSON, C. (1948). Training Employes and Managers, The Ronald Press Company, New York.
  • PREACHER, K.J., McCALLUM, (2002). Exploratory Factor Analysis in Behavior Genetics Research: Factor Recovery with Small Sample Sizes. Behav Genet 32, 153–161.
  • SADULLAH, Ö. (2013). İnsan Kaynakları Yönetimi, 6. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • ŞAHİN, L. ve GÜÇLÜ, F. (2010). Genel Olarak Hizmet İçi Eğitim: Ülker Şirketler Topluluğu Hizmet İçi Eğitim Süreci ve Uygulamaları, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, S.59.
  • TABACHNİCK, B., G. and FİDELL, L. S., (2001). Using Multivariate Statistics, Fourth Edition. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • TAYMAZ, H. (1992). Hizmet İçi Eğitim,2. Baskı, PEGEM Yayınları, Ankara.
  • TOPALOĞLU, M. ve SÖKMEN, A. (2003). İşe Alıştırma (Oryantasyon) Eğitiminin Etkinliği ve İşgören Performansı İlişkisi: Ankara’da Bir Uygulama. 2: 126-151.
  • ÜLGEN, H. Ve MİRZE, K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • YOUNAS, W., FAROOQ, M., REHMAN, K.F., ZREEN, A. (2018). "The Impact of Training and Development on Employee Performance: "IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) 20.7: 20-23
  • YÜKSEL, M. (2008). İnsan Kaynakları Çağında İşletmelerde Eğitim Yönetimi, Türkmen Yayınları, İstanbul.
  • https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/147/aytac.htm (05.05.2021).
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kıvılcım Saatçıoğlu 0000-0002-0750-6827

Ahmet Yıldırım 0000-0002-1208-071X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Saatçıoğlu, K., & Yıldırım, A. (2022). İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ FONKSİYONLARINDAN EĞİTİM VE GELİŞTİRME UYGULAMALARININ ÇALIŞAN PERFORMANSINA ETKİLERİ: TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(2), 123-141.