Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-Service Primary School Teachers’ Perceptions of the Concept of Drama: A Metaphor Study

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 110 - 126, 12.12.2017

Öz

In this study, it was aimed to examine the pre-service
primary school teachers’ perceptions of the concept of "drama" by
metaphor before and after the drama lesson. The study was conducted on
third-year primary school students in a state university located in the Black
Sea Region, whose teaching was structured in the Fall semester of the 2015-2016
academic year. In the selection of the study group, criteria sampling method
was used from purposeful sampling. In this context, a total of 109 pre-service
primary school teachers who have been studying in two different classes were
the participants. In the selection of the study group, criteria sampling was
used for purposeful sampling. A total of 109 pre-service primary school
teachers who have been receiving education in two different classes were the
participants. This study conducted in a case study approach, the forms obtained
from the teacher candidates were used as data collection tools. Drama lessons
were conducted by researchers in two different classes in the cooperation for a
total of 12 weeks (four hours per week). In this context, the results of primary
school teachers' perceptions of the concept of drama before and after drama
lesson has reached that it can show diversity. In this respect, in the study it
has been emphasized that it is necessary to increase the level of pre-service
primary school teachers
¢ knowledge and skills related to the drama,
and that their awareness of the importance and use of drama with practice-based
activities should be increased.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-27.
  • Adıgüzel, Ö. (2006b). Oyun ve drama ilişkisi. A. Öztürk (Ed.) Çocukta yaratıcılık ve drama (4. baskı), (p: 49-53). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1488, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 798.
  • Adıgüzel, Ö. (2012 ). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Kitap.
  • Bal İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A. ve Yaman, S. (2017). Students’ views instruction via creative drama. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (2nd edition). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Calp, Ş., Şahin, D., Bulut, P. ve Kuşdemir, Y. (2016). İlkokulda drama uygulamaları. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design. London: Sage Publications.
  • Çakır İlhan, A., Okvuran, A. ve Adıgüzel, Ö. (2004). Drama. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No: 3945, Ders Kitapları Dizisi No: 952.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2014). Eğitimde drama: Teorik temelleri ve uygulama örnekleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elo, S. and Kyngäs, H. (2007). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
  • Jupp, V. (2006). The sage dictionary of social resarch methods. London, England: Sage Publications.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2005). Kuramdan-uygulamaya ilköğretimde drama “oyun ve işleniş örnekleriyle”. Ankara Anı Yayıncılık.
  • Karaosmanoğlu, G. ve Adıgüzel, Ö. (2017). Yaratıcılık engellerinin yaratıcı drama ile fark edilmesine yönelik bir araştırma. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1), 87-104
  • Kodan-Çetinkaya,S. (2014). Öğrencilerinin kendi mesleklerine ilişkin algılarının metafor analizi ile incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 137-150.
  • Küçükahmet, L., Borçbakan, H. ve Karamanoğlu, S. S. (2001). İlköğretimde drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nayci, Ö. ve Adıgüzel, Ö. (2017). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama’nın bir yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(192), 349-365.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A. and Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Önder, A. (2012). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327-358.
  • Özer, S. ve Kılıç-Türel, Y. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 1-23.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Silman, F. ve Şimşek, H. (2006). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri okulları ve merkezi eğitim kurumlarına mecazlar yoluyla bir bakış. Eğitim Araştırmaları, 23, 177-187.
  • Stake, R. E. (1997). Case study methods in educationalresearch: Seeking sweet water. R. M. Jaeger (Ed.), In Complementery methods for research in education (p: 401-419). Washington, DC: Sage Publications.
  • Stenhouse, L. (1988). Case study methods. In (Ed.) J. P Keeves, Educational research, methodology, and measurement: An international handbook (p: 49-53). Oxford Pergamon Press.
  • Taşkın, T ve Moğol, S. (2016). Yaratıcı drama yönteminin öğretmen adaylarının mekaniğe yönelik tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3),17-37.
  • Tezel Şahin, F. (2010). Oyun ve drama. E. Ömeroğlu, A. Kandır, Ö. Ersoy, F. Tezel Şahin ve A. Turla (Yazarlar). Okul öncesi eğitimde drama: Teoriden uygulamaya (s: 9-18). Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Tüzel, E. ve Şahin, D., (2014). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul yöneticilerine ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 355-396.
  • Ünal, A. ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 919-945.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı drama eğitim programının öğeleri. Eğitim ve Bilim, 22(107), 28 -35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK Yükseköğretim Kurulu (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. 04.11.1997 tarih 97.39. 2761 sayılı karar.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Drama” Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 110 - 126, 12.12.2017

Öz

Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının
drama dersi öncesinde ve drama dersi sonrasında “drama” kavramına ilişkin
algılarının metaforlar yoluyla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Karadeniz
Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinde 2015-2016 eğitim-öğretim yılı Güz
döneminde sınıf öğretmenliği bölümünde örgün öğretime devam etmekte olan üçüncü
sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Çalışma grubunun seçiminde, amaçlı
örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda
iki farklı sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 109 sınıf öğretmeni adayı
üzerinde çalışma yapılmıştır. Durum çalışması desenindeki bu çalışmada,
öğretmen adaylarından elde edilen metafor formları veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından (her hafta dört saat olmak üzere)
toplamda 12 hafta boyunca iki farklı sınıfta işbirliği içerisinde Drama dersi
yürütülmüştür. Bu kapsamda, sınıf öğretmeni adaylarının drama dersi öncesinde
ve sonrasında “drama” kavramına ilişkin algılarının çeşitlilik gösterebildiği
sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda, çalışmada öğretmen adaylarının dramaya
ilişkin bilgi ve beceri düzeylerinin artırılmasının gerekli olduğuna değinilmiş
ve uygulamaya dayalı etkinliklerle dramanın önemine ve kullanımına ilişkin
farkındalıklarının artırılması gerektiğine vurgu yapılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-27.
  • Adıgüzel, Ö. (2006b). Oyun ve drama ilişkisi. A. Öztürk (Ed.) Çocukta yaratıcılık ve drama (4. baskı), (p: 49-53). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1488, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 798.
  • Adıgüzel, Ö. (2012 ). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Kitap.
  • Bal İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A. ve Yaman, S. (2017). Students’ views instruction via creative drama. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (2nd edition). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Calp, Ş., Şahin, D., Bulut, P. ve Kuşdemir, Y. (2016). İlkokulda drama uygulamaları. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design. London: Sage Publications.
  • Çakır İlhan, A., Okvuran, A. ve Adıgüzel, Ö. (2004). Drama. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No: 3945, Ders Kitapları Dizisi No: 952.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2014). Eğitimde drama: Teorik temelleri ve uygulama örnekleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elo, S. and Kyngäs, H. (2007). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
  • Jupp, V. (2006). The sage dictionary of social resarch methods. London, England: Sage Publications.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2005). Kuramdan-uygulamaya ilköğretimde drama “oyun ve işleniş örnekleriyle”. Ankara Anı Yayıncılık.
  • Karaosmanoğlu, G. ve Adıgüzel, Ö. (2017). Yaratıcılık engellerinin yaratıcı drama ile fark edilmesine yönelik bir araştırma. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1), 87-104
  • Kodan-Çetinkaya,S. (2014). Öğrencilerinin kendi mesleklerine ilişkin algılarının metafor analizi ile incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 137-150.
  • Küçükahmet, L., Borçbakan, H. ve Karamanoğlu, S. S. (2001). İlköğretimde drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nayci, Ö. ve Adıgüzel, Ö. (2017). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama’nın bir yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 42(192), 349-365.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A. and Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Önder, A. (2012). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327-358.
  • Özer, S. ve Kılıç-Türel, Y. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 1-23.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Silman, F. ve Şimşek, H. (2006). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri okulları ve merkezi eğitim kurumlarına mecazlar yoluyla bir bakış. Eğitim Araştırmaları, 23, 177-187.
  • Stake, R. E. (1997). Case study methods in educationalresearch: Seeking sweet water. R. M. Jaeger (Ed.), In Complementery methods for research in education (p: 401-419). Washington, DC: Sage Publications.
  • Stenhouse, L. (1988). Case study methods. In (Ed.) J. P Keeves, Educational research, methodology, and measurement: An international handbook (p: 49-53). Oxford Pergamon Press.
  • Taşkın, T ve Moğol, S. (2016). Yaratıcı drama yönteminin öğretmen adaylarının mekaniğe yönelik tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3),17-37.
  • Tezel Şahin, F. (2010). Oyun ve drama. E. Ömeroğlu, A. Kandır, Ö. Ersoy, F. Tezel Şahin ve A. Turla (Yazarlar). Okul öncesi eğitimde drama: Teoriden uygulamaya (s: 9-18). Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Tüzel, E. ve Şahin, D., (2014). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okul yöneticilerine ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(17), 355-396.
  • Ünal, A. ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 919-945.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı drama eğitim programının öğeleri. Eğitim ve Bilim, 22(107), 28 -35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK Yükseköğretim Kurulu (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. 04.11.1997 tarih 97.39. 2761 sayılı karar.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Demet Şahin Kalyon

Pınar Aksoy

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2017
Kabul Tarihi 11 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin Kalyon, D., & Aksoy, P. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Drama” Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 110-126. https://doi.org/10.33710/sduijes.357550
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068