Bu
çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimin ilk okuma ve yazma başarısına etkisinin
belirlenmesidir. Araştırmanın uygulaması, Erzurum ilindeki devlet
ilkokullarından kolay örnekleme tekniği ile seçilen ilkokullarda öğrenim gören
116 ilkokul birinci sınıf öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Betimsel tarama
modelinde yürütülen araştırmanın verileri “öğrenci bilgi formu”, “okuma ölçeği”
ve “yazma ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde Fark Testleri
(ikili gruplarda bağımsız örneklem t-testi, üçlü ya da daha fazla gruplarda ise
tek yönlü ANOVA testi) kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları şöyle
özetlenebilir: Okul öncesi eğitimi alan ve okul öncesi eğitimi almayan ilkokul
birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma ve yazma başarıları arasında anlamlı
farklılıklar vardır. Okul öncesi eğitimi alan öğrenciler ilk okuma ve yazmada
daha başarılıdır. İlkokul birinci sınıfta cinsiyetin, ilk okuma ve yazma
başarısı üzerinde herhangi bir etkisi yoktur. İlkokul birinci sınıf
öğrencilerinin sosyo-ekonomik düzeyleri, öğrencilerin ilk okuma ve yazma
başarılarını etkilemektedir. Sosyo-ekonomik düzeyleri yüksek olan öğrenciler
diğer öğrencilere göre ilk okuma ve yazmada daha başarılıdırlar. İlkokul
birinci sınıf öğrencilerinin anne veya baba eğitim düzeyleriyle ilk okuma veya
ilk yazma başarıları arasında anlamlı farklılıklar vardır. Öğrencilerin anne
veya baba eğitim düzeyleri yükseldikçe ilk okuma veya ilk yazma başarıları da
yükselmektedir.
The aim of the study is to determine the
influence of pre-school education on the first reading and writing success. The
application of the study was carried out on 116 primary school first grade
students who are selected from state primary schools in Erzurum, by easy
sampling technique. The data required for this research in the descriptive
screening model were collected with the student information form, reading scale
and writing scale. Difference Tests (independent sample t-test in two groups
and one-way ANOVA test in three or more groups) were used for analysis of the
data. The results of the study can be summarized as following: In the first
reading and writing, there are significant differences between primary school
first grade students receiving pre-primary education and primary school first
grade students not receiving pre-primary education. Students who receive
pre-school education are more successful at first reading and writing. In
primary school first grade, gender has no effect on initial reading and writing
success. The socio-economic of level by primary school first grade students,
affects the first reading and writing success of the students. Students with
high levels of socio-economic are more successful in reading and writing than
others. There is a significant difference between the level of education of the
mother or father of the primary school first grade students with the first
reading or first writing success. As the education levels of the father and
mother increase, the first reading or writing successes also increase.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |