Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenciliğe Dönük Tutum Ölçeği (ÖDTÖ) Geliştirme Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 135 - 146, 15.04.2020
https://doi.org/10.33710/sduijes.647254

Öz

Bu araştırmanın amacı ergenlik dönemi öğrencileri için
“Öğrenciliğe Dönük Tutum Ölçeği” geliştirmektir. Ölçek, İstanbul Küçükçekmece
ilçesi sınırları içinde bulunan sekiz farklı lisede okuyan 843 öğrenciye
uygulanmıştır.
Araştırmaya alınan
öğrencilerin
  % 54.2’si ( n=457)
kadın,
   % 45.8’i ( n=386) erkektir.  Öğrencilerin başarı ortalaması 72.50, yaş
ortalaması da 17.30 olarak ölçülmüştür. Ölçeğin geçerlilik çalışması için
açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmış, ölçeğin dört faktörden
oluştuğu ve modelin uyum indekslerinin oldukça iyi olduğu gözlenmiştir. Ölçek
maddelerinin ayırt edicilik düzeylerini ortaya koymak amacıyla %27’lik üst ve
alt grupların sorulardan aldıkları puanların ortalamaları arasındaki farkın
anlamlılığı için t testi uygulanmış ve aradaki farkların anlamlı bulunmuştur.
Ölçeğin alt boyutları arasındaki ilişki düzeylerinin de anlamlı olduğu
gözlenmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışması için ölçeğin tamamı ve alt
boyutlarının iç tutarlılık katsayıları hesaplanmış ve elde edilen güvenirlik
değerlerinin de yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak orta ve lise
düzeyi öğrencilerinin öğrenciliğe dönük tutumlarını ölçmek amacıyla geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüze, A., & Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 49-67.Aksu, M., Demir, C. E., & Sümer, Z. H. (2002). Öğrencilerin matematik hakkındaki inançları: Betimsel bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 27(123).Anderson, J. C., ve Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155-173.Aşkar, P.(1986). Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçen Likert Tipi Ölçeğin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim dergisi, (11), 31-34Baban, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinde Matematik Kaygısı Ve Algılanan Öğretmen Tutumu. (Yüksek Lisans Tezi). Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Baysal, A. C. (1980). Tutum kavramına kuramsal ve uygulamalı bir yaklaşım ve işletmelerde işle ilgili tutumlar üzerine bir araştırma örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Bollen, K. A. (1990). Overall fit in covariance structure models: Two types of sample size effects. Psychological Bulletin, 107(2), 256.Browne, M. W., ve Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Sage Focus Editions, 154, 136-136.Burgucu, A. (2011). The role of motivation, attitude and anxiety in learning english as a foreign language. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi, KarsBüyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(4), 470-483.Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming (Multivariate Applications Series), Routledge, New YorkByrne, B.M. (1998). Structural Equation Modeling with LISREL, PRELIS and SIMPLIS: Basic Concepts, Applications and Programming. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.Crocker , L. Algina, J.(1986). İntroduction to Classicial and Modern Test Theory. New York: Holt, Rinehart and Winston.Çelik, S. (2011). Öğretmen tutumları ile ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri arasındaki ilişki (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü)Çelikkaya, Ş. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil almanca dersine yönelik tutumları. Middle Eastern ve African Journal of Educational Research, 5, 96-109Çimen, S. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin ingilizceye yönelik tutum, ingilizce kaygısı ve öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, ZonguldakÇokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.Erdamar, G. (2010). Öğretmen adaylarının ders çalışma stratejilerini etkileyen bazı değişkenler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 82-93.George, D. & Mallery, P. (2001). SPSS for Windows step by step: A simple Guide and reference. Needham Heights: Allyn&Bacon.Graber, K. 1991. Studentship in pre-service teacher education: a qualitative study of undergraduate students in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62(1): 41–51.Hooper, D., Coughlan, J., ve Mullen, M.R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Journal of Business Research Methods, 6, 53-60.Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.Jöreskog, K. G., Sörbom, D., & Du Toit, S. H. C. (2001). LISREL 8: New statistical features. Scientific Software International.Jöreskog, K. G., ve Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. (12. Basım). İstanbul : Evrim Yayınevi.Kağıtçıbaşı, Çiğdem. (1983). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Beta Yayınları.Kahraman, E.(2014). Graduate School Of Socıal Scıences Department Of Englısh Language Teachıng Students’ Perceptıons Of Teacher Motıvatıonal Behavıors A Master’s Thesis .Ufuk Unıversıty .AnkaraKaya, A. (2010). İlköğretim öğrencilerinin anne babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji A.B.D., İstanbul.Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170).Keeves, J. P. (Ed.). (1988). Educational research, methodology and measurement: An international handbook. Pergamon.Kline, R.B. (2011), Principles and Practice of Structural Equation Modeling (3nd Edition ed.). New York: The GuilfordPress.Krech, D., & Crutchfield, R. S. (1948). The field and problems of social psychology.Kurumu, T. D. (2018). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu.Küçüksüleymanoğlu, R. (2007). İngilizce öğretmenliği bölümünde yabancı dil öğrenimine karsı tutumlar ve bu tutumları etkileyen kişilik faktörleri, (Yüksek lisans tezi) Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.Maiti, S. S., & Mukherjee, B. N. (1991). Two new goodness‐of‐fit indices for covariance matrices with linear structures. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 44(1), 153-180Marsh, H.W., Balla, J. R., ve McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391-410.Olesen, V., & Whittaker, E. (1968). The art and practice of studenunanship: Backstage. In V. Olesen & E. Whittaker (Eds.), The silent dialogue (pp. 148-199). San Francisco: jossey-Bass.Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: The use of factor analysis for instrument development in health care research. London: Sage.Piere, L. (1934). Attitudes and actions,". Social Forces, 13, 230-237.Pineda, A. (2011). Attitude, motivation and English language learning in a Mexican college context.Pişkin, B. (2005). Öğrencilerin okula yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli, Türkiye.Plotnik, R. (2009). Psikoloji’ye Giriş. (Çeviren: Tamer Geniş). İstanbul: Kaknüs YayınlarıShah, P. (1999). Low achievement among malaysian english language students: perceptions of experience. In 4th CULI International Conference, Bangkok.Stevens, J. P. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. New York: Taylor ve Francis.Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.) Boston: Allyn and Bacon.Tavsancıl E. (2002) . Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (1. Baskı), İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.Telese, J. A. (1997). Hispanic Students' Attitudes toward Mathematics and Their Classroom Experience.Temizkan, M., Sallabaş, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuma ve Yazmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:8 Sayı:27 (155-176).Thadphoothoon, J. (1999). Effects of Attitude towards Studying English, English Experience from Media, and Study Habits on English Achievement: Selected Psychological and Behavioral Determinants of EFL Students’ Achievement: Perspectives and Analyses.Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.Ülgen, G. (1994). Eğitim Psikolojisi: Kavramlar. İlkeler, Yöntemler, Kuramlar ve Uygulamalar, Ankara: Lazer Ofset Matbaa.Werner, L. (2001). Arts for Academic Achievement. Changing Student Attitudes toward Math: Using Dance To Teach Math.

Attitude Scale Regarding Studentship (ASRS) Development Study

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 135 - 146, 15.04.2020
https://doi.org/10.33710/sduijes.647254

Öz

The aim of this research is to develop the “Attitude
Scale Regarding Studentship” 
for
adolescent students. The scale was applied to 843 students attending eight
different high schools in the district of Küçükçekmece, Istanbul. 54.2% (n =
457) of the students included in the study were female and 45.8% (n = 386) were
male. The average success of the students was 72.50 and the average age was
17.30.
  For the validity study of the
scale, explanatory and confirmatory factor analyzes were performed, and the
scale consisted of four factors and the fit indices of the model were observed
to be quite good. In order to determine the level of discrimination of the
items of the scale, t-test was applied for the significance of the difference
between the mean scores of the 27% upper and lower groups from the questions
and the differences were significant. The relationship levels between the sub-dimensions
of the scale were also significant. For the reliability study of the scale, the
internal consistency coefficients of the whole scale and its sub-dimensions
were calculated and the obtained reliability values ​​were found to be high. As
a result, a valid and reliable measurement tool was developed to measure the
attitudes of middle and high school students regarding studentship.

Kaynakça

  • Adıgüze, A., & Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 49-67.Aksu, M., Demir, C. E., & Sümer, Z. H. (2002). Öğrencilerin matematik hakkındaki inançları: Betimsel bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 27(123).Anderson, J. C., ve Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155-173.Aşkar, P.(1986). Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçen Likert Tipi Ölçeğin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim dergisi, (11), 31-34Baban, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinde Matematik Kaygısı Ve Algılanan Öğretmen Tutumu. (Yüksek Lisans Tezi). Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Baysal, A. C. (1980). Tutum kavramına kuramsal ve uygulamalı bir yaklaşım ve işletmelerde işle ilgili tutumlar üzerine bir araştırma örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Bollen, K. A. (1990). Overall fit in covariance structure models: Two types of sample size effects. Psychological Bulletin, 107(2), 256.Browne, M. W., ve Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Sage Focus Editions, 154, 136-136.Burgucu, A. (2011). The role of motivation, attitude and anxiety in learning english as a foreign language. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi, KarsBüyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(4), 470-483.Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri analizi el kitabı (15. Baskı). Ankara: Pagem A Yayıncılık.Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming (Multivariate Applications Series), Routledge, New YorkByrne, B.M. (1998). Structural Equation Modeling with LISREL, PRELIS and SIMPLIS: Basic Concepts, Applications and Programming. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.Crocker , L. Algina, J.(1986). İntroduction to Classicial and Modern Test Theory. New York: Holt, Rinehart and Winston.Çelik, S. (2011). Öğretmen tutumları ile ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri arasındaki ilişki (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü)Çelikkaya, Ş. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin ikinci yabancı dil almanca dersine yönelik tutumları. Middle Eastern ve African Journal of Educational Research, 5, 96-109Çimen, S. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin ingilizceye yönelik tutum, ingilizce kaygısı ve öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, ZonguldakÇokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.Erdamar, G. (2010). Öğretmen adaylarının ders çalışma stratejilerini etkileyen bazı değişkenler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 82-93.George, D. & Mallery, P. (2001). SPSS for Windows step by step: A simple Guide and reference. Needham Heights: Allyn&Bacon.Graber, K. 1991. Studentship in pre-service teacher education: a qualitative study of undergraduate students in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62(1): 41–51.Hooper, D., Coughlan, J., ve Mullen, M.R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Journal of Business Research Methods, 6, 53-60.Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.Jöreskog, K. G., Sörbom, D., & Du Toit, S. H. C. (2001). LISREL 8: New statistical features. Scientific Software International.Jöreskog, K. G., ve Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Lincolnwood: Scientific Software International, Inc.Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. (12. Basım). İstanbul : Evrim Yayınevi.Kağıtçıbaşı, Çiğdem. (1983). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Beta Yayınları.Kahraman, E.(2014). Graduate School Of Socıal Scıences Department Of Englısh Language Teachıng Students’ Perceptıons Of Teacher Motıvatıonal Behavıors A Master’s Thesis .Ufuk Unıversıty .AnkaraKaya, A. (2010). İlköğretim öğrencilerinin anne babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji A.B.D., İstanbul.Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170).Keeves, J. P. (Ed.). (1988). Educational research, methodology and measurement: An international handbook. Pergamon.Kline, R.B. (2011), Principles and Practice of Structural Equation Modeling (3nd Edition ed.). New York: The GuilfordPress.Krech, D., & Crutchfield, R. S. (1948). The field and problems of social psychology.Kurumu, T. D. (2018). Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu.Küçüksüleymanoğlu, R. (2007). İngilizce öğretmenliği bölümünde yabancı dil öğrenimine karsı tutumlar ve bu tutumları etkileyen kişilik faktörleri, (Yüksek lisans tezi) Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.Maiti, S. S., & Mukherjee, B. N. (1991). Two new goodness‐of‐fit indices for covariance matrices with linear structures. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 44(1), 153-180Marsh, H.W., Balla, J. R., ve McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391-410.Olesen, V., & Whittaker, E. (1968). The art and practice of studenunanship: Backstage. In V. Olesen & E. Whittaker (Eds.), The silent dialogue (pp. 148-199). San Francisco: jossey-Bass.Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: The use of factor analysis for instrument development in health care research. London: Sage.Piere, L. (1934). Attitudes and actions,". Social Forces, 13, 230-237.Pineda, A. (2011). Attitude, motivation and English language learning in a Mexican college context.Pişkin, B. (2005). Öğrencilerin okula yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli, Türkiye.Plotnik, R. (2009). Psikoloji’ye Giriş. (Çeviren: Tamer Geniş). İstanbul: Kaknüs YayınlarıShah, P. (1999). Low achievement among malaysian english language students: perceptions of experience. In 4th CULI International Conference, Bangkok.Stevens, J. P. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. New York: Taylor ve Francis.Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.) Boston: Allyn and Bacon.Tavsancıl E. (2002) . Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (1. Baskı), İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.Telese, J. A. (1997). Hispanic Students' Attitudes toward Mathematics and Their Classroom Experience.Temizkan, M., Sallabaş, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuma ve Yazmaya Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:8 Sayı:27 (155-176).Thadphoothoon, J. (1999). Effects of Attitude towards Studying English, English Experience from Media, and Study Habits on English Achievement: Selected Psychological and Behavioral Determinants of EFL Students’ Achievement: Perspectives and Analyses.Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.Ülgen, G. (1994). Eğitim Psikolojisi: Kavramlar. İlkeler, Yöntemler, Kuramlar ve Uygulamalar, Ankara: Lazer Ofset Matbaa.Werner, L. (2001). Arts for Academic Achievement. Changing Student Attitudes toward Math: Using Dance To Teach Math.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yüksel Erdogdu 0000-0001-6403-5630

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2020
Kabul Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdogdu, Y. (2020). Öğrenciliğe Dönük Tutum Ölçeği (ÖDTÖ) Geliştirme Çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 7(1), 135-146. https://doi.org/10.33710/sduijes.647254
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068