Objective: This experimental and prospective research is planned to investigate the effect of education of pregnant women in childbirth education classes based on the philosophy of lamaze on perception and orientation of birth process.
Material and Methods: It is conducted in a hospital in Istanbul between September 2010 and June 2011. Research process includes two phases. First phase of the research consists the education of the couples and the second phase focuses on the care and support of pregnant women between the beginning and the end of labor. Pregnant women participated to the education classes with their husbands or the person who will support them during the process of labor. Classes were included 4 to 7 couples. Duration of education was 4 weeks and they were educated 14 hours in total. Research group of the study consist 105 couples. 35 pregnant women that were supported and gave normal birth were constituted experiment group and 35 pregnant women that were consistent with the sample criteria constituted the control group. Control group was taken standard care.
Conclusion: 56 of them gave vaginal normal birth and 49 of them gave cesarean birth. 35 pregnant women that were supported and gave normal birth were constituted experiment group. It was concluded that the pregnant women who were supported and attendant Lamaze childbirth education classes had better birth adaptation process and they had higher positive birth perception than control group members had (p<0.001).
Key Words: Birth perception, Lamaze childbirth education class, support during birth.
Amaç: Araştırma, Lamaze felsefesine dayalı doğuma hazırlık eğitiminin doğum algısı ve doğuma uyum sürecine etkisini değerlendirmek amacı ile deneysel ve prospektif olarak planlanmıştır.
Materyal Metod: İstanbul'da bir hastanede Eylül 2010-Haziran 2011 tarihleri arasında yapılmıştır. İki aşamalı olarak yürütülen araştırmanın birinci aşaması çiftlerin eğitimi, ikinci aşama ise doğum sürecinin başlamasıyla birlikte doğum sonuna kadar gebeye bakım ve destek verilmesini kapsamaktadır. Gebeler eğitime eşleri veya doğumda kendilerine destek olacak kişi ile katılmıştır. Sınıflar en az dört en fazla yedi çiftten oluşmuştur. Eğitim süresi dört hafta olup, toplam 14 saat eğitim verilmiştir. Toplam 105 çift çalışma grubuna alınmıştır. Normal doğum yapıp, doğumlarında destek verilen 35 gebe çalışma grubunu, örneklem kriterlerine uyan 35 gebe de kontrol grubunu oluşturmuştur. Kontrol grubu standart bakım almıştır.
Sonuç: 56 gebe normal doğum, 49 gebe sezaryenle doğum yapmıştır. Lamaze felesefesine dayalı doğuma hazırlık sınıfına katılan ve doğumlarında destek verilen deney grubu gebelerin doğuma uyum süreçlerinin daha iyi, olumlu doğum algısının daha yüksek olduğu (p<0.001) belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Doğum algısı, doğumda destek, Lamaze doğuma hazırlık sınıfı.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2012 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 1 |
SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, makalenin gönderilmesi ve yayınlanması dahil olmak üzere hiçbir aşamada herhangi bir ücret talep etmemektedir. Dergimiz, bilimsel araştırmaları okuyucuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.