SAĞLIK YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE ALGISINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 64 - 78, 30.06.2021
Necla Yılmaz
,
Esin Yılmaz
,
Rabia Elvan Orhan
Öz
Bu çalışma, Sağlık Yönetimi Bölümü öğrencilerinin kalite ve sağlık hizmetlerinde kalite algısının değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve araştırma fenomenoloji deseni ile tasarlanmıştır. Araştırma, bir dönem boyunca Sağlık Hizmetlerinde Kalite dersini alan 85 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Katılımcılara yarı yapılandırılmış form aracılığıyla üç soru yöneltilmiş ve 388 kavram elde edilmiştir. Araştırmanın verileri nitel içerik analizi yoluyla değerlendirilmiş ve elde edilen bulgular belirli temalar altında toplanmıştır. Verilerin analizi neticesinde “Kalite kavramına ilişkin” 10 tema, “Sağlık hizmetlerinde kalite kavramına ilişkin” 9 tema ve “Sağlık kurumlarında kaliteli hizmetin özelliklerine ilişkin” ise 7 tema elde edilmiştir.
Kaynakça
- Andel, C., Davidow, S.L., Hollander, M. and Moreno, D.A., (2012), “The Economics Of Health Care Quality and Medical Errors”, Journal of Health Care Finance, 39(1): 39-50.
- Bakan İ., Erşahan B., Büyükbeşe T., Sezer B., Taş F. ve Şirikçi A., (2014), “Sağlıkta Hizmet Kalitesi, Öğrenen Örgüt ve İş Tatmini İlişkisi: Bir Alan Araştırması”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2): 189-202.
- Bekçi, İ. ve Toraman, A., (2011), “Kalite Maliyetleri ve Bir Hastanede Hesaplanması” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 39-57.
- Bircan, H. ve Baycan, S., (2004), “Sağlık Sektöründe Verimlilik ve Kalite Sistemi: Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi Örneği”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(2): 173-185.
- Deming W.E., (2000), Out of The Crisis, Cambridge-London: MIT Press, Erişim Adresi: https://pdfroom.com/books/out-of-the-crisis/YpgQlymndNz Erişim Tarihi: 11.04.2021.
- Gürsöz, H., Adil, M., Öztürk, A., Tarhan, D., Aksoy, H., Gündüz, Ş., Kayral, İ., Dilmaç, E., Özbay, H., Zergeroğlu, S., Akın, M., Karadayı, B., Tekin, K., Sarı, A., Yıldız, M. ve Avcı, B., (2018), “Türkiye Klinik Kalite Programı; Sağlık Hizmet Sunucuları, Hasta ve Hasta Yakınlarının Kalite Algısı”, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 14(2): 73-86.
- Hennig-Thurau, T., (2004), “Customer Orientation of Service Employees: Its Impact on Customer Satisfaction, Commitment and Retention” International Journal of Service İndustry Management, 15(5): 460-478.
- Juran, J. M., (1989), Juran On Lidership For Quality an Executive Handbook, New York-London: The Free Press, Erişim Adresi: https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=_30uNnb6dQIC&oi=fnd&pg=PP7&dq=Juran+On+Leadership+For+Quality+an+Executive+Handbook,+New+York-London:+The+Free+Press&ots=P1n9kF2n1w&sig=1cCOBesnhU3nXuFbZJHZ3FESteA&redir_esc=y#v=onepage&q=Juran%20On%20Leadership%20For%20Quality%20an%20Executive%20Handbook%2C%20New%20York-London%3A%20The%20Free%20Press&f=false Erişim Tarihi: 08.04.2021.
- Kavuncubaşı, Ş., (2018), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, 5. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Kaya, S. ve Akbolat, M., (2003), “Sakarya Devlet Hastanesinin Kalitesinin İç Müşterilerinin Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi” Sağlık İdaresi Dergisi, 6(3): 91-114.
- Kayral, İ., (2014), “Sağlık Hizmetlerinde Kalite Karmaşası: “Sağlık Hizmetleri Çok Boyutlu Kalite Modeli”, Verimlilik Dergisi, 1(3): 65-81.
- Mcglynn, E. A., (1997), “Six Challenges in Measuring The Quality of Health Care”, Health Affairs, 16(3): 7-21.
- Odabaşı, Y., (2002), “Hizmetlerin Özellikleri”, içinde N. Timur (Ed.), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, (ss. 28-29), 6. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Oksay, A., (2016), “Sağlık Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek?”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14): 181-192.
- Özdemir, S. M., (2007), “Öğretim Süreçlerinde Toplam Kalite İlkelerinin Uygulanmasının Öğrencilerin Tutumlarına ve Başarılarına Etkisi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2): 521-536.
- Özgür, G., Saran, M., Vatan, F. ve Khorshid, L., (2013), Eğitim Hizmetlerinde Kalite, 1. Baskı, Konya: Eğitim Kitabevi.
- Rahman, S., Erdem, R., ve Devebakan, N., (2007), “Hizmet Kalitesinin Servqual Ölçeği ile Değerlendirilmesi: Elazığ’daki Hastaneler Üzerine Bir Çalışma”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(3): 37-55.
- Reeves, C. A. ve Bednar, D. A., (1994), “Defining Quality: Alternatives and Implications”, The Academy of Management Review, 19(3): 419-445.
- Sarp, N., (2014), Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, 1. Baskı, Lefke-KKTC: Siyasal Kitabevi.
- Soysal, A. ve Koçoğlu, D., (2018), “Sağlık İşletmelerinde Müşteri Odaklı Pazarlama Anlayışı ile Hizmet Kalite Algısı Arasındaki İlişki; Bir Hastane Örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 21(1): 41-50.
- Strauss, A., ve Corbin, J. M., (1990), Basics Of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, 4. Edition, USA: Sage Publications.
Şahin, Ü., (1999), Hastane İşletmeciliğinde Kalite, 4. Baskı, Eskişehir: Kişisel Basım.
- Şimşek, M.Ş. ve Çelik, A., (2012), Yönetim ve Organizasyon, 14. Baskı, Konya: Eğitim Kitabevi.
- Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 18.04.2021.
- World Health Organization, Erişim Adresi: https://www.who.int/about/who-we-are/frequently-asked-questions Erişim Tarihi: 13.04.2021.
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H., (2016), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Zeithaml, V., (1988), “Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence”, Journal of Marketing, 52(3): 2-22.