Sağlık hizmetleri sunumunda görev alması için kalifiye eleman yetiştiren sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları ve sağlık bilimleri fakültelerinde, teorik derslerin yanı sıra mesleki uygulama dersleri büyük önem arzetmektedir. Öğrencilerin meslekleriyle ilgili süreçleri sahaya çıkarak öğrendikleri bu dersler öğrencilerin mesleki gelişimlerine önemli katkı sağlamaktadır. Çünkü teorik olarak öğrenilen derslerin sahadaki karşılıklarının görülmesi ve gerektiğinde bir hastaya ya da sağlık hizmeti talep eden herhangi bir bireye nasıl yaklaşılması veya temas edilmesi gerektiğini öğrenciler bu derslerde yaşayarak öğrenebilmektedir. Bu araştırmayla, sağlık alanı öğrencilerinin mesleki uygulama derslerine yönelik metaforik algılarının tespit edilmesi hedeflenmektedir. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup metafor analizi tekniği uygulanmıştır. Araştırmaya Uşak Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda eğitim almakta olan 301 gönüllü öğrenci katılmış, bu öğrencilerden mesleki uygulama derslerine yönelik 275 geçerli metafor elde edilmiştir. Elde edilen veriler üzerinde betimsel analiz ve içerik analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda sağlık alanı öğrencilerinin kullanmış oldukları metaforlar, “iş yaşamına hazırlık, meslek hayatına başlangıç, mesleki gelişim sağlama, mesleği öğrenme, yol göstericilik, mesleğin doğasına uyum sağlama, mesleki uygulama dersinin olumsuz yanları, mesleki uygulama dersinin zorlukları” olmak üzere 8 temada bir araya getirilmiştir. Sağlık alanı öğrencileri açısından mesleki uygulama dersleri gelecekte yapılacak mesleğin öğrenilmesi adına bir ön hazırlık olmasının yanı sıra bu derslerde gerek diğer sağlık personeli kaynaklı gerekse yapılan işin zorluğu açısından olumsuzluklar meydana gelmektedir.
Mesleki Uygulama Metafor analizi Öğrenciler Sağlık Sağlık Kurumları Uygulaması
Uşak Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 15.12.2022 tarihli (Sayı: 2022-173) kararı ile etik açıdan uygun bulunmuştur.
Bu araştırma TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Desteği Programı kapsamında Desteklenmiştir.
In health services vocational schools and health sciences faculties, which train qualified personnel to take part in the provision of health services, professional practice courses as well as theoretical courses are of great importance. These courses, in which students learn the processes related to their profession by going out into the field, contribute significantly to the professional development of the students. Because students can learn by experiencing the theoretical lessons learned in the field and how to approach or contact a patient or any individual requesting health care when necessary. This research aims to determine the metaphorical perceptions of healthcare students towards professional practice courses. Within the scope of the research, qualitative research method was used and metaphor analysis technique was applied. 301 volunteer students studying at Uşak University Faculty of Health Sciences and Vocational School of Health Services participated in the research, and 275 valid metaphors for professional practice courses were obtained from these students. Descriptive analysis and content analysis were applied on the data obtained. As a result of the analysis, the metaphors used by health field students were brought together in 8 themes: "preparation for business life, starting professional life, providing professional development, learning the profession, guidance, adapting to the nature of the profession, negative aspects of the professional practice course, difficulties of the professional practice course". For health field students, professional practice courses are a preliminary preparation for learning the profession in the future, and negativities occur in these courses, both due to other healthcare personnel and the difficulty of the job.
Professional Practice Metaphor Analysis Students Health Health Institutions Application
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2 |
CC LİCENSE
Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.