Bu araştırma, görme engelli öğretmenlerin iş yaşamında karşılaştığı sorunları belirlemek ve bu sorunların çözümüne ilişkin öneriler geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında İstanbul ilinde görev yapan 33 görme engelli öğretmene zincir örnekleme tekniği kullanılarak ulaşılmış ve yüz yüze görüşmeler yapılarak veriler toplanmıştır. Görüşmelerde öğretmenlere araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formunda yer alan sorular sorulmuş ve öğretmenlerin verdikleri yanıtlar kayıt altına alınmıştır. Çalışma sonunda elde edilen bulgulara göre görme engelli öğretmenlerin iş yaşamında özel durumlarından dolayı bazı sorunlarla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Görme engelli öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar öğretim sürecinde yaşanan sorunlar, okul yönetimiyle yaşanan sorunlar, meslektaşlarıyla yaşanan sorunlar, velileriyle yaşanan sorunlar, teknolojik araçların erişilebilirliği ve okulun fiziksel olarak erişilebilirliği başlıkları altında toplanmıştır. Karşılaşılan bu sorunlar temalara ayrılmış ve sorunların nedenlerine ilişkin kodlar ortaya çıkma sıklıklarıyla birlikte tablolaştırılmıştır. Ayrıca görme engelli öğretmenlerin iş yaşamında karşılaştığı sorunlara ilişkin öğretmen görüşlerine birinci ağızdan yer verilmiştir.
The aim of this study is to determine the challenges faced by visually impaired teachers in work life and bring forward recommendations for these challenges. Within the scope of the study, 33 visually impaired teachers working in Istanbul were reached by using chain sampling data collection method, and the data was collected by carrying out face to face interviews. In the interviews, the questions in the semi-structured interview form prepared by the researchers were asked to the teachers and the answers of the teachers were written down. As a result of the study, it has been determined that visually impaired teachers faced some challenges in their work life due to their special condition. The challenges faced by visually impaired teachers were collected under the headings of the problems faced in teaching process, problems with school administration, problems with colleagues, problems with parents, accessibility of technological tools and physical accessibility of the school. These challenges were divided into themes and the codes related to the causes of challenges were tabulated together with their occurrence frequency. In addition, teachers' opinions regarding the challenges faced by visually impaired teachers in business life were given with their own words.
The aim of this study is to determine the challenges faced by visually impaired teachers in work life and bring forward recommendations for these challenges. Within the scope of the study, 33 visually impaired teachers working in Istanbul were reached by using chain sampling data collection method, and the data was collected by carrying out face to face interviews. In the interviews, the questions in the semi-structured interview form prepared by the researchers were asked to the teachers and the answers of the teachers were written down. As a result of the study, it has been determined that visually impaired teachers faced some challenges in their work life due to their special condition. The challenges faced by visually impaired teachers were collected under the headings of the problems faced in teaching process, problems with school administration, problems with colleagues, problems with parents, accessibility of technological tools and physical accessibility of the school. These challenges were divided into themes and the codes related to the causes of challenges were tabulated together with their occurrence frequency. In addition, teachers' opinions regarding the challenges faced by visually impaired teachers in business life were given with their own words.
İmpaired visually impaired Visually impaired teacher, work life
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 4 |