The importance of high school physics subjects have not been discussed adequately in the fields of high-school, associate and undergraduate vocational education except in the fields of fundamental sciences and engineering.
In this study, the relationship between avionics technician undergraduate education and high school physics subjects is examined by content analysis method. In the research, answers were sought for the gains that high school physics subjects provide to avionics technician students and their connections with the modules studied in undergraduate education. During the data collection process, the avionics technician curriculum determined by DGCA (General Directorate of Civil Aviation) and the 9th, 10th, 11th and 12th grade high school physics curricula are examined. 10 examples selected from the modules covered in undergraduate education are given along with their objectives and achievements such as "understanding the principles of electricity and electronics", "instruments and measurement", "communication systems", "safety issues", "integration of avionic systems" and "continuous technological developments". Within the framework of this study, its connections with high school physics subjects were analyzed. It has been determined that subjects such as magnetism, optics, energy, pressure, heat-temperature, force, modern physics and waves are not limited to electrical units only, but have a more comprehensive relationship. As a result, it is thought that the high school physics subjects can create an important backbone in the educational and professional life of the avionics technician student. Moreover, this article can make way for new research questions for future studies and the examples selected from modules can be introduced to the students by high school physics teachers as professional examples from real life or can be given to the students as work projects.
Avionics technician avionics aircraft maintenance personnel high school physics curriculum
Lise fizik konularının önemi temel bilimler ve mühendislik alanları haricinde lise, önlisans ve lisans teknik eğitim alanlarında yeterince tartışılmamıştır. Bu çalışmada, aviyonik teknisyenliği lisans eğitimi ile lise fizik konularının ilişkisi içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmada, lise fizik konularının aviyonik teknisyenliği öğrencisine sağladığı kazanımlar ve lisans eğitiminde işlenen modüllerle bağlantılarına yanıt aranmıştır. Veri toplama sürecinde, SHGM (Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü) tarafından belirlenen aviyonik teknisyenliği müfredatı ile 9, 10, 11 ve 12. sınıf lise fizik müfredatı incelenmiştir. Lisans eğitiminde işlenen modüllerden seçilen 10 örnek, amaçları ile birlikte verilmiş ve “elektrik ve elektronik prensiplerini anlamak”, “aletler ve ölçüm”, “haberleşme sistemleri”, “güvenlik hususları”, “aviyonik sistemlerin entegrasyonu” ve “sürekli teknolojik gelişmeler” gibi kazanımlar çerçevesinde lise fizik konuları ile bağlantıları analiz edilmiştir. Özellikle bağlantıların elektrik üniteleriyle sınırlı kalmadığı, manyetizma, optik, enerji, basınç, ısı-sıcaklık, kuvvet, modern fizik ve dalga konularını içeren daha geniş kapsamlı bir ilişkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, lise fizik konularının öğrenilmesinin aviyonik teknisyenliği öğrencisine hem lisans eğitimi boyunca hem de mesleki hayatında önemli bir altyapı oluşturacağı düşünülmektedir. Bu makalenin ileride yapılacak çalışmalara yeni araştırma soruları oluşturduğu görülebilir ve modüller için seçilen örnekler lise fizik öğretmenleri tarafından öğrencilere gerçek hayattan mesleki örnekler olarak sunulabilir ya da çalışma projesi olarak verilebilir.
Aviyonik teknisyenliği Uçak elektrik elektroniği hava bakım personeli lise fizik müfredatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fizik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 4 |