Bu çalışmanın amacı, öğretmen toleransının değerlendirilmesine yönelik güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirilmesidir. Bir ölçeğin geliştirilmesi aşamaları genel olarak şöyle sıralanabilir. Maddeleri oluşturma, uzman görüşüne başvurma, ön sınama, geçerlik çalışması, faktör analizi ve güvenirlik çalışması olarak sıralanabilir. Ölçeğin geliştirilmesi çalışması toplam 654 öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Öğretmen Tolerans Ölçeği “Bana hiç uygun değil”, “Bana biraz uygun”, “Bana uygun”, “Bana çok uygun”, “Bana tamamen uygun” şeklinde ve 5’li Likert tipinde bir derecelendirmeye sahiptir. Ölçeğin yapı geçerliliğini incelemek için yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda 17 maddeden oluşan 3 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Bu faktörler sırasıyla; cehalet, bağışlayıcı, merhamet olarak sıralanabilir. Öğretmen tolerans ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,84 olarak bulunmuştur. Ölçeğin KMO örneklem uygunluk katsayısı 0,87 ve Bartlett testi (χ²=233,160; p <0,05) olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar Öğretmen Tolerans Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak yapılan açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi neticesinde Cronbach’ın Alpha değeri 0.84 model uyum indeks değerleri “mükemmel” olarak ifade edilen 17 maddedden ve 3 faktörden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir.
This study aims to develop a reliable and valid measurement tool for the assessment of teacher tolerance. The stages of developing a scale can be broadly listed as follows; creating the items, seeking expert opinion, pre-testing, validity study, factor analysis, and reliability study. The study for the development of the scale was carried out on a total of 654 teachers. The Teacher Tolerance Scale has a rating of "Not at all suitable for me", "Slightly suitable for me", "Adjustable to me", "Very suitable for me", "Totally suitable for me" and a 5-point scale. As a result of the exploratory factor analysis performed to examine the construct validity of the scale, a 3-factor structure consisting of 17 items was obtained. These factors are respectively; ignorance, forgiveness, mercy. For the validity and reliability studies of the teacher tolerance scale, the Cronbach’s alfa alpha reliability coefficient was found to be 0.84. The KMO sample fit coefficient of the scale was found to be 0.87 and Bartlett's test (χ²=233.160; p <0.05). These results show that the Teacher Tolerance Scale is a valid and reliable measurement tool. As a result, as a result of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, a valid and reliable scale consisting of 17 items and 3 factors with a Cronbach’s Alpha value of 0.84 and model fit index values expressed as "excellent" was obtained.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2 |