The overall goal of
this study was to evaluate body composition, physical activity level and the
life quality of Physical Education and Sports School students study in Germany
and Turkey. The population of the research was constituted by the Faculty of
Sport Sciences of Duzce University, Faculty of Sport Sciences of Aydın Adnan
Menderes University, Faculty of Sport Sciences of Mugla Sıtkı Koçman
University, Faculty of Sport Sciences of Heidelberg University, Faculty of
Sport Sciences of Mainz University, and Faculty of Sport Sciences of Darmstadt
University. In this context, the population of the research was constituting of
universities selected from Turkey and Germany. The International Physical
Activity Scale (IPAQ) was used to determine the level of physical activity of
the students, and the Survey of Quality of Life (Short Form-36) was used to
assess the quality of life. Statistical analyses were performed using SPSS 16
Software. The physical activity levels were found
significantly different (P<0.05) for each University. The participants'
quality of life values found highest in the University of Darmstadt (male
participants (X = 80.30)) and the lowest in Muğla Sıtkı Koçman University
(female participants (X = 64.10)). Also, statistically significant differences
were determined between physical and mental health values of SF-36
sub-dimensions according to gender and schools (p <0.05). Consequently, male
participants’ physical activity level was found higher than the female
participants’. The highest physical activity level was determined at The Muğla
Sıtkı Koçman Üniversity students. The physical activity in foreign schools was
found higher than domestic Schools. It was also found that male students were
more active than female students.
Çalışmanın amacı Türkiye ve Almanya’da bulunan Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin vücut kompozisyonu, fiziksel
aktivite düzeyi ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın evrenini olarak: Düzce
Üniversitesi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Muğla Sıtkı Koçman
Üniversitesi, Heidelberg Üniversitesi, Darmstadt Üniversitesi, Mainz
Üniversitesi Spor Bilimleri Fakülteleri seçilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın
evrenini, Türkiye ve Almanya’dan seçilmiş üniversiteler oluşturmaktadır. Öğrencilerin Fiziksel aktivite düzeyini
belirlemek için Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği (IPAQ), Yaşam kalitesini
belirlemek için ise Yaşam Kalitesini Değerlendirme Anketi (Kısa Form-36)
kullanılmıştır. İstatiksel hesaplamalar, SPSS 16 programında tamamlanmış olup
tanımlayıcı istatistik analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre kadın
ve erkek katılımcılarda okullara göre fiziksel aktivite düzeylerinde anlamlı
farklılıklar olduğu tespit edilmiştir (P< 0.05). Yaşam kalitesi bulgularının
sonuçlarına göre katılımcıların yaşam kalitesi ortalama puanı en yüksek
Darmstadt Üniversitesi’ nde (erkek katılımcılar (X=80.30)), en düşük ise Muğla
Sıtkı Koçman Üniversitesi’nde (kadın katılımcılar (X=64.10)) tespit edilmiştir.
SF-36 Alt boyutları olan Fiziksel ve Mental Sağlık ortalama değerlerinde hem
cinsiyete hem de okullara göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara
rastlanmıştır (p<0.05). Sonuç olarak genel
itibariyle bütün katılımcılara bakıldığında erkek öğrencilerin ortalama
fiziksel aktivite seviyesi değerlerinin kadın öğrencilerin ortalama fiziksel
aktivite seviyesi değerlerinden daha iyi olduğu görülmüştür. Ayrıca en yüksek
fiziksel aktivite şiddetine ise Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi öğrencilerinin
sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Yurt dışındaki
okullardaki Fiziksel Aktivitenin yurt içindeki okullardan daha yüksek olduğu
tespit edilirken, Erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha aktif olduğu
görülmüştür
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0