İmgeleme Uygulamasının Durarak Uzun Atlama Tekniğine Etkisinin İncelenmesi
Yıl 2020,
Cilt: 4 Sayı: 1, 100 - 106, 28.04.2020
Selin Baikoğlu
,
Seda Nur Kandemir
Öz
Başarı elde etmek isteyen sporcuların fiziksel hazırlığın yanında zihinsel hazırlık yapmaları da çok önemlidir. Çünkü sporcu fizyolojik bir varlık olduğu kadar düşünen ve duygusal bir varlıktır da. Çalışmanın amacı, imgeleme uygulamasının, durarak uzun atlama tekniği üzerindeki etkisini belirlemektir. Çalışmaya 20,71±1,06 yıl yaş ortalamasına sahip 14 kadın voleybolcu katılmıştır. Deneklerden imgeleme çalışması öncesi ön test olan yatay sıçramaları ölçülmüştür. Ön testini tamamlayan denekler 3 hafta boyunca haftada 3 gün fiziksel antrenmanlarının yanında ayrıca doğru durarak uzun atlama tekniğinin yer aldığı video destekli zihinsel antrenmanlara katılmışlardır. 3 haftanın sonunda sporculardan ikinci ölçümleri için spor salonuna gelen deneklere yatay sıçrama testi uygulanmıştır. İkinci test ölçümlerinin ardından 3 hafta boyunca haftada 3 gün sporculara fiziksel antrenmanları ile birlikte yanlış tekniği içeren video izletilerek zihinsel antrenman yaptırılmıştır. 3 haftanın sonunda sporculardan son test ölçümleri olan üçüncü yatay sıçrama ölçümleri alınmıştır. Verilerin analizi için Spss 21 kullanılmış ve normal dağılıma sahip olup olmadığının belirlenmesi için Shapiro Wilks normallik testi ve ön test-son test skorlarının istatistiksel farkları için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda imgeleme öncesi ve doğru imgeleme videosu sonrası yapılan test sonuçlarında istatistiksel olarak yatay sıçramalarda anlamlı artış elde edilmiştir. Sporculara yanlış durarak uzun atlama tekniğinin içerdiği video sonrası sıçrama sonuçlarında ise ilk sıçramalarına oranla istatistiksel olarak anlamlı bir değişiklik görülmemiştir. Çalışma sonucu olarak voleybolcularda fiziksel antrenmanın yanında video destekli imgeleme çalışmasının durarak uzun atlama tekniğinin gelişmesinde etkili olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Aslan, Ö. (2015). Golfe yeni başlayanlarda (13-15 yaş), zı̇hı̇nsel antrenman uygulamalarının pata vuruş becerisini öğrenme sürecine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Fowler, H. (2010). The effects of psychology skills training on shooting accuracy in university netball players. Journal of Sport Therapy, 3(3), 13 –18.
- Hecker, J. E. and Kaczor, L. M. (1988). Application of imagery theory to sport psychology. Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 63-373.
- Kızıldağ, E. ve Tiryaki, M. Ş. (2012). Sporda imgeleme envanterinin Türk sporcular için uygulaması. Hacettepe J. of Sport Sciences, 23(1), 13-23.
- Kulak, A., Kerkez, F.T. ve Aktaş Y. (2011). Zihinsel antrenman programının 10–12 yaş futbolcularda bazı motor özelliklere etkisi. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. Of Sport Sciences, 22(3), 104–114.
- Kumari, S. and Kumar, J. (2016). Mind training techniques and sports psychology: An integrated approach to mental skills for achieving optimum performance. International Journal of Advanced Research, 4(3), 523 – 535.
- Mazlan, I. (2014). Practice in Mind: help to improve golf putting from the hardest distance. International Journal of Enhanced Research in Education Development, 2(2), 7-12.
- Mazlan, I. (2016b). Effectiveness of “pim” training on putting performance and pre-competitive anxiety of the golfers. International Journal of Golf Science, 5(1), 26–37 doi: 10.1123/ijgs.2014-0013.
- Mellalieu, S. D. and Shearer, D. A. (2011). Mental skills training in strength and conditioning. In D. Tod, & D. Lavallee (Eds.), Psychology of Strength and Conditioning.
- Morris, T., Spittle, M. and Watt, A. P. (2005). Imagery in sport. United States: Human Kinetics.
- Özdal, M., Akcan, F., Abakay, U. ve Dağlıoğlu, Ö. (2013). Video destekli zihinsel antrenman programının futbolda şut becerisi üzerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4(2), 40-46.
- Smith, D. and Holmes, P. (2004). The effect of imagery modality on golf putting performance. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26(3), 385-395.