Bu araştırmanın amacı çeşitli dövüş sporlarıyla ilgilenen öğrencilerin sportmenlik düzeylerinin belirlenmesi ve bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırma nicel bir çalışma olup betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Aydın ilinde farklı dövüş sporlarıyla ilgilenen ortaöğretim öğrencilerinden %62,3’ü erkek, %37,7’si kadın olmak üzere 122 sporcu öğrenci katılmıştır. Çalışmada kullanılan Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği Vallerand ve arkadaşları(1997) tarafından geliştirilmiş, Sezen-Balçıkanlı (2010) tarafından Türkçe’ ye uyarlanmıştır. Araştırma istatistiğinde; verilerin normal dağılım göstermeleri nedeni ile parametrik testler olan bağımsız örnekler t-testi ve ANOVA kullanılmıştır, ayrıca kişisel özellikler frekans ve yüzde değerleri analiz edilmiştir (α=0,05). Sporcuların sportmenlik düzeylerini belirlemek için tanımlayıcı istatistiklerden faydalanıldı. Araştırma bulgularına göre; cinsiyet değişkenine göre yapılan karşılaştırmalarda ölçeğin sporda sorumluluklara bağlı ve rakibe saygı alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Sosyal aktivitelere katılma durumuna göre yapılan karşılaştırmada ölçeğin bütünü ve alt boyutları arasında sosyal aktivitelere katılanların lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür (p<0,05). Öğrencilerin spor yapma yıllarına göre yapılan karşılaştırmada ölçeğin rakibe saygı alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Ancak dövüş sporu yapan öğrencilerin günlük spor yapma süreleri ve spor yapma amaçlarına göre yapılan karşılaştırmalarda gruplar arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05). Sonuç olarak; dövüş sporu ile ilgilenen öğrencilerin sportmenlik algılarının orta düzeyin üstünde olduğu saptanmıştır. Sporun sosyalleşme üzerindeki etkisi dikkate alındığında sporla ilgilenen bireylerin sadece spor alanında değil aynı zaman diğer alanlarda da sportmenlik yönelimlerinin de geliştiği söylenebilir. Bu doğrultu da ahlaklı bireylerin yetişmesine ve sosyalleşmeye olumlu katkısı olduğu bilinen sporun ülkemizin her yerinde ve her alanında desteklenmesi önerilir.
This research aims to determine the sportsmanship levels of students who are interested in various martial arts and to examine them in terms of some variables. The research is quantitative and was conducted in a descriptive questionnaire model. 122 athletes, 62.3% male, and 37.7% female, among secondary school students who are interested in different combat sports in Aydın province, participated in the study. The Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale used in the study was developed by Vallerand et al. (1997) and Sezen-Balçıkanlı (2010). Independent samples t-test and ANOVA, which are parametric tests, were used in the research statistics due to the normal distribution of the data. The frequency and percentage values of personal characteristics were also analyzed (α = 0.05). Descriptive statistics were analyzed to determine the sportsmanship levels of the athletes. According to the research findings in the comparisons made according to the gender variable, a significant difference was found in the sub-dimensions of the scale due to respect for one’s full commitment and respect for opponents (p<0.05). In the comparison made according to participation in social activities, it was found that there was a significant difference between all scales and sub-dimensions in favor of those participating in social activities (p<0.05). In the comparison made according to the years of sports activities of the students, a significant difference was found according to the sub-dimension of the scale compared to the respect for opponents (p<0.05). However, it was found that there was no significant difference between the groups in the comparisons made according to the daily exercise durations and sports purposes of the students engaged in combat sports (p> 0.05). As a result; It was determined that the sportsmanship perception of the students who were interested in martial sports was above the middle level. Considering the effect of sports on socialization, it can be said that the sportsmanship orientation of individuals who do sports developed not only in sports areas but also in other areas. In this direction, it is suggested that sports, which are known to contribute positively to the development and socialization of moral individuals, should be supported in every part of our country and every field.
Sport Martial Sports Sportpersonship Sportpersonship Orientation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0