Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Düzenli Olarak Antrenman Yapan Bireylerin Spor Salonlarına Yönelik Hizmet Kalitesi Algılarının Spora Bağlılığa Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 87 - 97, 30.12.2021

Öz

Spora olan ilginin artmasında ve spora bağlılığın oluşmasında spor salonlarının hizmet kalitesinin belirleyici olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı düzenli olarak spor yapan bireylerin spor salonlarına yönelik hizmet kalitesi algısının spora bağlılığa etkisini açıklamaktır. Bu doğrultuda İstanbul ili Anadolu yakasında faaliyet gösteren spor salonları özelinde 417 kişinin gönüllü katılım gösterdiği bir çalışma gerçekleştirildi. Çalışmanın verileri kişisel bilgi formu, hizmet kalitesi ölçeği ve spora bağlılık ölçeği kullanılarak oluşturulan anket formu ile elde edildi. Oluşturulan anket formu Google Doc aracılığıyla katılımcılara uygulandı. Verilerin analiz aşamasında ilk olarak geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapıldıktan sonra araştırma hipotezlerini test etmek için korelasyon, regresyon, t test ve Anova analizleri yapıldı. Bulgular incelendiğinde ugulanan ölçeklerin çalışma grubu üzerinde geçerli ve güvenilir olduğu, hizmet kalitesi ve spora bağlılık arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu, hizmet kalitesinin spora bağlılık üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu, yaş ve spor yapma yılı açısından spora bağlılık düzeylerinde anlamlı fark olduğu görüldü. Yapılan araştırma neticesinde spor kültürünün arttığı günümüz koşullarında spor salonlarının sunduğu hizmet kalitesinin spor yapan bireylerin spora bağlılıklarının oluşmasında ve gelişmesindeki temel etken olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda spor salonlarının hizmet kalitesinin yüksek olmasının düzenli bir şekilde spor yapan bireylerin spora bağlılık düzeylerini arttırdığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Aşık, N.A. (2016). Algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (47), 1161-1168.
  • Aydınlı C. & Arslan, S. (2016). Hizmet kalite boyutlarının memnuniyete etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8 (2) 175-197.
  • Baş, M., Çelik, A. ve Solak, N. (2017). Spor işletmelerinde algılanan hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-11.
  • Bavlı, Ö., Kozanoğlu, M.E., Doğanay, A. (2011). Düzenli egzersize katılımın egzersiz bağımlılığı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 150-153.
  • Bulgan, U. & Gürdal, G. (2005). Hizmet kalitesi ölçülebilir mi?. Bilgi hizmetlerinin organizasyonu ve pazarlanması, 5, 240-259.
  • Can, P. (2016). Hizmet kalitesinin servqual ölçeği ile ölçülmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (1), 63-83.
  • Ceyhun, S. (2006). Spor işletmelerinde hizmet kalitesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Cicioğlu, H.İ., Demir, G.T., Bulğay, C., Çetin, E. (2019). Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, 20(1), 12-20.
  • Dalgıç, A. (2013). Hizmet sektöründe hizmet kalitesinin ölçümü ve hizmet kalitesini etkileyen faktörler. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Fettahlıoğlu, Ö.O., Polat, M. & Demir, S. (2016). Hizmet kalitesinin servqual analizi ile ölçümü. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 849-860.
  • Greenwell, F., Pastore, D.L. (2004). Perceptions of the service experiance: Using demographic and psychographic variables to identify customer segments. Sport Marketing Quarterly, 11(4).
  • Hacıefendioğlu, Ş. & Koç, Ü. (2009). Hizmet kalitesi algılamalarının müşteri bağlılığına etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 146-167.
  • Kalkavan, A., Terzi, E., & Kayhan, R.F. (2021). Türkiye olimpik hazırlık merkezlerinde çalışma yapan sporcuların egzersiz bağımlılığı düzeylerinin araştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 5(2), 25-35.
  • Kayhan, R.F., Bardakçı, S. & Caz, Ç. (2020). Spora bağlılık ölçeğini türkçeye uyarlama çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2905-2922.
  • Kayhan, R.F., Kalkavan, A. & Terzi, E. (2021). Fitness salonlarında spor yapan bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeyleri ve ilişkili değişkenler. Bağımlılık Dergisi, 22(3), 248-256.
  • Kılıç, B., Eleren, A. (2009). Turizm sektöründe hizmet kalitesi ölçümü üzerine bir literatür araştırması. Alanya Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 1(1), 91-118.
  • Koçak, F., Tuncel, F. & Tuncel, S. (2013). Sporda sürdürülebilirliğin boyutlarının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113-129.
  • Koruç, Z., Arsan, N. (2009). Egzersiz davranışını izleyen etmenler. Spor Hekimliği Dergisi, 44, 105-113.
  • Kurtoğlu, T. (2006). Halkın yerel yönetimlerden spor hizmetleri konusunda beklentileri: Mersin örneği. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin
  • Lam, E.T.C. (2000). Service quality assessment scale (SQAS): An instrument for evaluating service quality of health-fitness clubs. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Houston, Texas.
  • Ok, M.A. & Girgin, F.M. (2015). Ankara’daki iki özel yurt işletmesinde servqual yöntemi ile hizmet kalitesinin ölçülmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13 (25), 295-323.
  • Özer, U. & Çolakoğlu, T. (2017). Çağdaş spor bilincinin oluşmasına ilişkin spor yöneticilerinin görüşleri. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 1-11.
  • Polat, M.S. (2014). Hizmet kalitesinin öğrenci memnuniyeti üzerindeki etkisi. Yüksek lisans tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Sırgancı, G., Ilgar E.A. & Cihan B.B. (2019). Spora bağlılık ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7 (17), 5-19.
  • Sücüllü, U. (2019). Spora bağlılık ölçeğinin türkçeye uyarlanması ve geçerlik güvenirlik çalışması. Yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Şener, T. (2016). Sigortacılık sektöründe hizmet kalitesinin ölçülmesi ve algılanan hizmet kalitesi ile beklenen hizmet kalitesi arasındaki ı̇lişkinin ı̇ncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 50, 497-510.
  • Tan, M. & Patır, S. (2017). Sağlık hizmetlerinde kalite ölçümü ve değerlendirmesi. Journal of Current Researchers on Health Sector, 7 (2), 29-40.
  • Tsitskari, E., Tzetzis, G., Konsoulas, D. (2017). Perceived service quality and loyalty of fitness centers’ customers: Segmenting members through their exercise motives. Services Marketing Quarterly, 38(4), 253-268.
  • Usta, R. & Memiş, S. (2009). Hizmet kalitesi ve marka bağlılığı arasındaki ilişki üzerine müşteri tatmininin aracılık etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23 (4), 87-108.
  • Vieira, E.R.M., Ferreira, J.J. (2017). Strategic framework of fitness clubs based on quality dimensions: The blue ocean strategy approach. Total Quality Management & Business Excellence, 29(13-14), 1648-1667.
  • Yıldız, S., Yıldız, S.E. (2011). Hizmet kalitesinin müşteri memnuniyetine etkisi. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4 (2), 125-140.

The Effect of The Service Quality Perceptions of Individuals Who Train Regularly at Gyms on Commitment to Sport

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 87 - 97, 30.12.2021

Öz

It is thought that the service quality of sports halls is determinant in the increase of interest in sports and the formation of commitment to sports. The main purpose of this study is to explain the effect of the service quality perception towards sports halls of individuals who regularly do sports on their commitment to sports. In this direction, a study was carried out in which 417 people voluntarily participated in sports halls operating on the Anatolian side of Istanbul. The data of the study were obtained with a questionnaire form using personal information form, service quality scale and sports commitment scale. The created questionnaire was applied to the participants via Google Doc. In the analysis phase of the data, first, validity and reliability analyzes were performed, and correlation, regression, t-test and Anova analyzes were performed to test the research hypotheses. When the findings were examined, it was seen that the scales applied were valid and reliable on the study group, there was a positive relationship between service quality and sports commitment, service quality had a significant effect on sports commitment, and there was a significant difference in sports commitment levels in terms of age and year of doing sports. As a result of the research, it has been determined that the service quality provided by the sports halls in today's conditions where the sports culture has increased is the main factor in the formation and development of the commitment of the individuals who do sports. The high service quality of the gyms increases the level of commitment to sports of individuals who regularly do sports.

Kaynakça

  • Aşık, N.A. (2016). Algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (47), 1161-1168.
  • Aydınlı C. & Arslan, S. (2016). Hizmet kalite boyutlarının memnuniyete etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8 (2) 175-197.
  • Baş, M., Çelik, A. ve Solak, N. (2017). Spor işletmelerinde algılanan hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-11.
  • Bavlı, Ö., Kozanoğlu, M.E., Doğanay, A. (2011). Düzenli egzersize katılımın egzersiz bağımlılığı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 150-153.
  • Bulgan, U. & Gürdal, G. (2005). Hizmet kalitesi ölçülebilir mi?. Bilgi hizmetlerinin organizasyonu ve pazarlanması, 5, 240-259.
  • Can, P. (2016). Hizmet kalitesinin servqual ölçeği ile ölçülmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (1), 63-83.
  • Ceyhun, S. (2006). Spor işletmelerinde hizmet kalitesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Cicioğlu, H.İ., Demir, G.T., Bulğay, C., Çetin, E. (2019). Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, 20(1), 12-20.
  • Dalgıç, A. (2013). Hizmet sektöründe hizmet kalitesinin ölçümü ve hizmet kalitesini etkileyen faktörler. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Fettahlıoğlu, Ö.O., Polat, M. & Demir, S. (2016). Hizmet kalitesinin servqual analizi ile ölçümü. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 849-860.
  • Greenwell, F., Pastore, D.L. (2004). Perceptions of the service experiance: Using demographic and psychographic variables to identify customer segments. Sport Marketing Quarterly, 11(4).
  • Hacıefendioğlu, Ş. & Koç, Ü. (2009). Hizmet kalitesi algılamalarının müşteri bağlılığına etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 146-167.
  • Kalkavan, A., Terzi, E., & Kayhan, R.F. (2021). Türkiye olimpik hazırlık merkezlerinde çalışma yapan sporcuların egzersiz bağımlılığı düzeylerinin araştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 5(2), 25-35.
  • Kayhan, R.F., Bardakçı, S. & Caz, Ç. (2020). Spora bağlılık ölçeğini türkçeye uyarlama çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2905-2922.
  • Kayhan, R.F., Kalkavan, A. & Terzi, E. (2021). Fitness salonlarında spor yapan bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeyleri ve ilişkili değişkenler. Bağımlılık Dergisi, 22(3), 248-256.
  • Kılıç, B., Eleren, A. (2009). Turizm sektöründe hizmet kalitesi ölçümü üzerine bir literatür araştırması. Alanya Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 1(1), 91-118.
  • Koçak, F., Tuncel, F. & Tuncel, S. (2013). Sporda sürdürülebilirliğin boyutlarının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113-129.
  • Koruç, Z., Arsan, N. (2009). Egzersiz davranışını izleyen etmenler. Spor Hekimliği Dergisi, 44, 105-113.
  • Kurtoğlu, T. (2006). Halkın yerel yönetimlerden spor hizmetleri konusunda beklentileri: Mersin örneği. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin
  • Lam, E.T.C. (2000). Service quality assessment scale (SQAS): An instrument for evaluating service quality of health-fitness clubs. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Houston, Texas.
  • Ok, M.A. & Girgin, F.M. (2015). Ankara’daki iki özel yurt işletmesinde servqual yöntemi ile hizmet kalitesinin ölçülmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13 (25), 295-323.
  • Özer, U. & Çolakoğlu, T. (2017). Çağdaş spor bilincinin oluşmasına ilişkin spor yöneticilerinin görüşleri. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 1-11.
  • Polat, M.S. (2014). Hizmet kalitesinin öğrenci memnuniyeti üzerindeki etkisi. Yüksek lisans tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Sırgancı, G., Ilgar E.A. & Cihan B.B. (2019). Spora bağlılık ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7 (17), 5-19.
  • Sücüllü, U. (2019). Spora bağlılık ölçeğinin türkçeye uyarlanması ve geçerlik güvenirlik çalışması. Yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Şener, T. (2016). Sigortacılık sektöründe hizmet kalitesinin ölçülmesi ve algılanan hizmet kalitesi ile beklenen hizmet kalitesi arasındaki ı̇lişkinin ı̇ncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 50, 497-510.
  • Tan, M. & Patır, S. (2017). Sağlık hizmetlerinde kalite ölçümü ve değerlendirmesi. Journal of Current Researchers on Health Sector, 7 (2), 29-40.
  • Tsitskari, E., Tzetzis, G., Konsoulas, D. (2017). Perceived service quality and loyalty of fitness centers’ customers: Segmenting members through their exercise motives. Services Marketing Quarterly, 38(4), 253-268.
  • Usta, R. & Memiş, S. (2009). Hizmet kalitesi ve marka bağlılığı arasındaki ilişki üzerine müşteri tatmininin aracılık etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23 (4), 87-108.
  • Vieira, E.R.M., Ferreira, J.J. (2017). Strategic framework of fitness clubs based on quality dimensions: The blue ocean strategy approach. Total Quality Management & Business Excellence, 29(13-14), 1648-1667.
  • Yıldız, S., Yıldız, S.E. (2011). Hizmet kalitesinin müşteri memnuniyetine etkisi. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4 (2), 125-140.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Esra Can

Ali Kızılet

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Can, E., & Kızılet, A. (2021). Düzenli Olarak Antrenman Yapan Bireylerin Spor Salonlarına Yönelik Hizmet Kalitesi Algılarının Spora Bağlılığa Etkisi. Spor Eğitim Dergisi, 5(3), 87-97.

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: