Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Fair Playe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 172 - 180, 29.12.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1188197

Öz

Bu çalışmanın temel amacı ortaöğretim öğrencilerinin fair playe yönelik tutum ve eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Bu amaçla 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Elazığ ilindeki spor lisesi ve diğer ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 483 öğrencinin görüşlerine ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, “Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçme araçlarından elde edilecek veriler SPSS paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Veri analizinde normallik testi uygulamış ölçme araçlarının normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Yapılan normallik analizinde sonucunda parametrik testler olan ANOVA ve Bağımsız örneklem t testi, gruplar arası fark analizinde Post Hoc LSD testi kullanılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin fair playe yönelik tutumlarının kızların erkeklere, 10. Sınıf öğrencilerinin 12. Sınıf öğrencilerine, spor liselerinin genel liselere, spor yapanların spor yapmayanlara, spor lisansı olanların spor lisansı olmayanlara göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0,05).

Kaynakça

  • Daştan A, Bellikli U, Bayraktar Y. (2015). Muhasebe Etik İkilem ve Etik Karar alma Konularına yönelik KTÜ-İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,11(1): 75-92.
  • Efe ZB. (2006). Okullar arası Yarışmalara Katılan I. Ve 2. Kademe İlköğretim Öğrencilerinin Fair-Play Davranışlarını Sergileme Sıklıkları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Erdemli A. (2002). Temel Sorunlarıyla Spor Felsefesi, E Yayınları, İstanbul.18-35.
  • Gürel, G.A., Caz, Ç., Ekici S., Zorba, E. (2018). Basketbol Sporcularının Sportmenlik Yönelimlerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. I. Uluslararası Beden Eğitimi, Spor, Rekreasyon ve Dans Kongresi.
  • Hodge K, Gucciardi DF. (2015). Antisocial and Prosocial Behavior in Sport: The Role of Motivational Climate, Basic Psychological Needs, and Moral Disengagement. Journal of Sport and Exercise Psychology,37(3): 257-273.
  • Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara 2007.48-65. Killen M, Smetana JG. (2015). Origins and Development of Morality. Handbook of Child. Psychology and Developmental Science, 3(17):1-49.
  • Koç Y. (2017). Nas H. Ortaokul Öğrencilerinin Öz-Yeterliliklerinin Öğrencilerin Sportmenlik Davranışlarına etkisi. 16. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. Antalya.
  • Kuter FÖ, Kuter M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Journal of Education and Humanities: Theory and Practice, 3(6): 75-94.
  • MEB. (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Ahlak Gelişimi. Retrieved from http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Ahlak%20Geli%C5%9Fimi.pdf.3-20 Erişim Tarini 22.04.2022
  • Popescu V, Masari GA. (2011). Comparative Analysis of athletes’ fair play attitude according to specific variables conditioned by sports training and competition. Procedia—Social and Behavioral Sciences,12: 24-29.
  • Shields DL, LaVoi NM, Bredemeier DL, Power FC. (2007). Predic-tors of poor sportpersonship in youth sports: Personal attitudes and social influences. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29: 747–762.
  • Şahin HM, Şebin K, Yılmaz M, Şahin M. (2014). Sporda Şiddetin Boyutları, Nobel Yayınevi, Ankara. 1-15.
  • Teke, E. (2018). Sporcuların Kişilik Özelliklerinin Fair-Play Davranışına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Wagnsson S, Stenling A, Gustafsson H, Augustsson C. (2016). Swedish youth football players’ attitudes towards moral decision in sport as predicted by the parent-initiated motivational climate. Psychology of Sport and Exercise, 25:110-114.
  • Yıldıran İ. (2005). Fair Play Eğitiminde Beden Eğitiminin Rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,10(1): 3 - 16. Yücel AS, Atalay A, Gürkan A. (2015). Sporda Şiddet ve Saldırganlığı Etkileyen Unsurlar. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 2(2): 68-90.

Examination Of Secondary Students Attitudes To Fair Play

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 172 - 180, 29.12.2022
https://doi.org/10.55238/seder.1188197

Öz

The main purpose of this study is to determine whether the attitudes and tendencies of secondary school students towards fair play differ in terms of various variables. For this purpose, the opinions of 483 students studying at sports high schools and other secondary education institutions in Elazig in the 2021-2022 academic year were obtained. Personal information form, “Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale” was used as data collection tool in the research. The data to be obtained from the measurement tools were analyzed by transferring them to the SPSS package program. In the data analysis, it was determined that the measurement tools that applied the normality test showed a normal distribution. As a result of the normality analysis, ANOVA and t test, which are parametric tests, were used in the analysis of differences between groups, Post Hoc LSD test was used. The Kuruskal Wallis test, which is a nonparametric test, was used in the analysis of groups with samples less than 30 between the groups. The Pos-Hoc Tamhana test was used in the analysis of differences between groups. As a result of the study, it was found that the secondary school students are at the level of defining the attitudes towards fair play. It was concluded that the attitudes of secondary school students towards fair play were higher for girls, 10th grade students for 12th grade students, sports high schools to general high schools, those who do sports to those who do not do sports, those who have a sports license to those who do not have a sports license have higher attitudes towards fair play (p<0.05).

Kaynakça

  • Daştan A, Bellikli U, Bayraktar Y. (2015). Muhasebe Etik İkilem ve Etik Karar alma Konularına yönelik KTÜ-İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,11(1): 75-92.
  • Efe ZB. (2006). Okullar arası Yarışmalara Katılan I. Ve 2. Kademe İlköğretim Öğrencilerinin Fair-Play Davranışlarını Sergileme Sıklıkları. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Erdemli A. (2002). Temel Sorunlarıyla Spor Felsefesi, E Yayınları, İstanbul.18-35.
  • Gürel, G.A., Caz, Ç., Ekici S., Zorba, E. (2018). Basketbol Sporcularının Sportmenlik Yönelimlerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. I. Uluslararası Beden Eğitimi, Spor, Rekreasyon ve Dans Kongresi.
  • Hodge K, Gucciardi DF. (2015). Antisocial and Prosocial Behavior in Sport: The Role of Motivational Climate, Basic Psychological Needs, and Moral Disengagement. Journal of Sport and Exercise Psychology,37(3): 257-273.
  • Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınları, Ankara 2007.48-65. Killen M, Smetana JG. (2015). Origins and Development of Morality. Handbook of Child. Psychology and Developmental Science, 3(17):1-49.
  • Koç Y. (2017). Nas H. Ortaokul Öğrencilerinin Öz-Yeterliliklerinin Öğrencilerin Sportmenlik Davranışlarına etkisi. 16. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. Antalya.
  • Kuter FÖ, Kuter M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Journal of Education and Humanities: Theory and Practice, 3(6): 75-94.
  • MEB. (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Ahlak Gelişimi. Retrieved from http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Ahlak%20Geli%C5%9Fimi.pdf.3-20 Erişim Tarini 22.04.2022
  • Popescu V, Masari GA. (2011). Comparative Analysis of athletes’ fair play attitude according to specific variables conditioned by sports training and competition. Procedia—Social and Behavioral Sciences,12: 24-29.
  • Shields DL, LaVoi NM, Bredemeier DL, Power FC. (2007). Predic-tors of poor sportpersonship in youth sports: Personal attitudes and social influences. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29: 747–762.
  • Şahin HM, Şebin K, Yılmaz M, Şahin M. (2014). Sporda Şiddetin Boyutları, Nobel Yayınevi, Ankara. 1-15.
  • Teke, E. (2018). Sporcuların Kişilik Özelliklerinin Fair-Play Davranışına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Wagnsson S, Stenling A, Gustafsson H, Augustsson C. (2016). Swedish youth football players’ attitudes towards moral decision in sport as predicted by the parent-initiated motivational climate. Psychology of Sport and Exercise, 25:110-114.
  • Yıldıran İ. (2005). Fair Play Eğitiminde Beden Eğitiminin Rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,10(1): 3 - 16. Yücel AS, Atalay A, Gürkan A. (2015). Sporda Şiddet ve Saldırganlığı Etkileyen Unsurlar. Uluslararası Hakemli Psikiyatri ve Psikoloji Araştırmaları Dergisi, 2(2): 68-90.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Ufuk Erbil

Osman Tolga Togo 0000-0002-0471-4436

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erbil, U., & Togo, O. T. (2022). Ortaöğretim Öğrencilerinin Fair Playe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 6(3), 172-180. https://doi.org/10.55238/seder.1188197

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: