Bu çalışmanın temel amacı ortaöğretim öğrencilerinin fair playe yönelik tutum ve eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Bu amaçla 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Elazığ ilindeki spor lisesi ve diğer ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 483 öğrencinin görüşlerine ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, “Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçme araçlarından elde edilecek veriler SPSS paket programına aktarılarak analiz edilmiştir. Veri analizinde normallik testi uygulamış ölçme araçlarının normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Yapılan normallik analizinde sonucunda parametrik testler olan ANOVA ve Bağımsız örneklem t testi, gruplar arası fark analizinde Post Hoc LSD testi kullanılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin fair playe yönelik tutumlarının kızların erkeklere, 10. Sınıf öğrencilerinin 12. Sınıf öğrencilerine, spor liselerinin genel liselere, spor yapanların spor yapmayanlara, spor lisansı olanların spor lisansı olmayanlara göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0,05).
The main purpose of this study is to determine whether the attitudes and tendencies of secondary school students towards fair play differ in terms of various variables. For this purpose, the opinions of 483 students studying at sports high schools and other secondary education institutions in Elazig in the 2021-2022 academic year were obtained. Personal information form, “Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale” was used as data collection tool in the research. The data to be obtained from the measurement tools were analyzed by transferring them to the SPSS package program. In the data analysis, it was determined that the measurement tools that applied the normality test showed a normal distribution. As a result of the normality analysis, ANOVA and t test, which are parametric tests, were used in the analysis of differences between groups, Post Hoc LSD test was used. The Kuruskal Wallis test, which is a nonparametric test, was used in the analysis of groups with samples less than 30 between the groups. The Pos-Hoc Tamhana test was used in the analysis of differences between groups. As a result of the study, it was found that the secondary school students are at the level of defining the attitudes towards fair play. It was concluded that the attitudes of secondary school students towards fair play were higher for girls, 10th grade students for 12th grade students, sports high schools to general high schools, those who do sports to those who do not do sports, those who have a sports license to those who do not have a sports license have higher attitudes towards fair play (p<0.05).
Fair-Play Secondary school students Sports high schools. Fair-Play, Secondary school students, Sports high schools.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0