In this study, it is aimed to examine the effects of various international activities organized with the support of the Erasmus+ program on the cultural intelligence levels of high school students. This study, which was designed as a single group pre-test-post-test, was completed in the academic year of 2020-2022. 64 students from 6 different countries, studying at grade levels, participated voluntarily. The "cultural intelligence scale", which was developed by Ang et al. (2007) and adapted into Turkish by İlhan and Çetin (2014), was applied to the study group as a pre-test. Then, traditional arts and informatics themed activities, designed as 6 weeks in different months, were applied to high school students within the scope of the Erasmus+ program supported "Updated Traditional Arts" project. At the end of the activities, the same scale was reapplied to the participant students as a posttest. The data obtained from the participants were transferred to the computer environment by making numerical coding. It was found that the cultural intelligence pretest-posttest mean scores of the participating students differed significantly in favor of the posttest. It has been concluded that 6-week multinational and mixed group traditional art-informatics activities applied at intervals contribute positively to the cultural intelligence of high school students between the ages of 15-18 participating from different countries.
Bu çalışmada Erasmus+ programı desteğiyle düzenlenen çeşitli uluslararası aktivitelerin lise öğrencilerinin kültürel zekâ düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tek grup ön test-son test olarak desenlenen bu çalışmaya, 2020-2022 eğitim öğretim yılında 9-12. sınıf düzeylerinde eğitim gören, 6 farklı ülkeden 64 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışma grubuna, Ang ve ark. (2007) tarafından geliştirilen, İlhan ve Çetin (2014) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “kültürel zekâ ölçeği” ön test olarak uygulanmıştır. Ardından farklı aylarda 6 hafta olarak tasarlanan geleneksel sanat ve bilişim temalı aktiviteler, Erasmus+ programı destekli “Güncellenen Geleneksel Sanatlar” projesi kapsamında lise düzeyi öğrencilere uygulanmıştır. Faaliyetlerin bitiminde aynı ölçek katılımcı öğrencilere sontest olarak tekrar uygulanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler sayısal kodlamalar yapılarak bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Katılımcı öğrencilerin kültürel zekâ ön test-son test puan ortalamalarının son test lehine anlamlı şekilde farklılık gösterdiği bulgusu elde edilmiştir. Aralıklarla uygulanan 6 haftalık çok uluslu ve karma gruplu geleneksel sanat-bilişim faaliyetlerinin, farklı ülkelerden katılan 15-18 yaş arası lise düzeyi öğrencinin kültürel zekâsına olumlu katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0