Bu çalışma, toplumların farklı tarihsel dönemlerinde, savaşlar ve değişen
toplumsal koşullar sonucunda edebiyat eserlerine konu olan kahraman imgesinde
görülen değişime odaklanır. Çalışmamızın inceleme nesnesi İspanya’nın 16. ve
20. yüzyıl toplumları, bu dönemlerde gözlemlenen toplumsal farklılaşmalar ve
bunların roman yazını üzerindeki etkileridir. Söz konusu yüzyıllarda benzer
nedenler sonucunda toplumda benzer sonuçların oluştuğu, bunlara koşut olarak da
yazarların edebi eserlerde gerçekçi bir anlatıma yöneldiği tespit edilmiştir.
İspanyol edebiyatının 16. ve 20. yüzyıldaki en önemli eserlerinden olan Lazarillo de Tormes, El Quijote, La colmena ve La verdad sobre
el caso Savolta romanları anti-kahramana dönüşen başkişileriyle okura
toplumsal eleştiri yüklü bir içerik sunmuştur. Bunu yaparken de önceki
yüzyılların trajik, epik ve romantik kahramanlarından farklı olarak
başkişilerini ürkek, asosyal ve genellikle “kaybeden” anti-kahramanlar olarak
betimledikleri görülür. 16. yüzyılın pikaresk romanının etik dışı anti-kahraman
tiplemesi picaro, İspanya’nın ünlü
Orta Çağ kahramanı cesur savaşçı Cid’den çok farklıdır. 12. yüzyılda kaleme
alındığı düşünülen İspanyol edebiyatının Orta Çağ’dan bugüne kadar korunmuş
epik şiiri Mio Cid’deki gibi korkusuz
bir kahramana rastlamak 16. yüzyıldan itibaren neredeyse imkânsızlaşır.
Çalışmamızda bir yandan İspanya’nın 16. ve 20. yüzyıllar İspanyası detaylı
olarak tanımlanırken, öte yandan ele alınan romanlar aracılığıyla kahraman
imgesinin anti-kahramana dönüşümündeki koşutluklar, konuyla ilgili kuramlar ve
algısal kategoriler ışığında incelenmektedir.
This study focuses on the changes in the image of the hero portrayed in the
literary works, and presents these changes as a result of wars and
differentiated social qualities. The main objective of this study is to focus
on Spanish society in the 16th and the 20th century, the social changes that were seen in the
mentioned period and the effect of theses changes on the composition of Spanish
novel. It has been observed that due to similar reasons, similar consequences
appeared in Spanish society in the mentioned centuries. As a result of this,
novelists tended to use a realistic narrative in their literary works. The most
important novels of the 16th and the 20th centuries’ Spanish literature Lazarillo de Tormes, El Quijote, La colmena and La verdad
sobre el caso Savolta with their protagonists turned into antiheroes
portrayed a strong negative criticism of the Spanish society. While doing this,
they define their protagonists as “loser” antiheroes, as fearful and antisocial ones, on the
contrary to the tragic, epic and romantic hero images of the previous
centuries. The 16th century’s picaresque
novel’s unethical antihero picaro is
quite different from the famous Middle Age’s hero: Cid the fearless warrior. It
is almost impossible to come across a fearless hero, as it was seen in the
first epic castilian poem Mio Cid,
assumed to be written in the 12th century and conserved from the Middle Ages
until present, after the 16th century. Throughout this study the 16th and 20th
centuries Spain has been defined in detail, and the parallelism in the change
of the hero’s definition between these mentioned centuries has been analyzed in
the light of related theories and perceptual categories.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 38 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.