Anıtsal dikdörtgen prizma kitleleriyle Türk-İslam sanatında kütle
biçimlenişinin belirgin öğelerinden birisi olan taçkapılar, farklı
tasarımlarıyla yapıların egemen öğesi haline gelmiştir. Dini mimaride Cennet
kapısı olarak görülen taçkapılar, İslam mimarlığında uygulanan kapı
düzenlemesi geleneğine bağlı bir şekilde gelişme göstermiştir. Özellikle
mukarnas öğeleriyle biçimlenen niş örtülü taçkapı tasarımı Osmanlı dönemi
yapılarında tutarlı bir gelişme göstermiştir.
Osmanlı dönemi cami tasarımında en gösterişli ve anıtsal taçkapı örneklerini
sultanların veya hanım sultanların inşa ettikleri camilerde görmek mümkündür.
Bunun yanısıra önemli devlet adamları tarafından yaptırılan camilerde de bazen
oldukça anıtsal taçkapı tasarımlarını görmek mümküdür. Bu yapılardan bir tanesi
de Afyon Gedik Ahmet Paşa Cami Taçkapısıdır.
With their monumental rectangular prism bulks, the portals are one of the
prominent elements of bulk formation of Turkish-Islamic art and they have
become the dominant element of the structures with their different designs. The
portals,which are considered as gate of paradise in religious architecture,
have developed depending on gate arrangement tradition in religious
architecture. The niche-covered portal
design, especially shaped by muqarnas items, showed a consistent development
during the Ottoman period. In the mosque design of the Ottoman
period, it is posisble to see the most flamboyant and monumental samples of the
portals in the mosques built by the sultans or sultanas. Besides, it is also
possible to see quite monumental portals in the mosques built by important
statesmen. One of these structures is Afyon Gedik Ahmet Paşa Mosque Portal.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 38 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.