Türk tasavvuf geleneğinin en önemli isimlerinden biri olan Mevlânâ Celaleddin-i Rûmî; düşünceleri, eserleri ve hakkında yapılan çalışmalar dolayısıyla tarihin her döneminde ilgi çeken bir fenomen olmuştur. Diğer taraftan günümüzde Mevlânâ üzerine yapılan çalışmalar onun dini, tasavvufi, felsefi, edebi yönüne yoğunlaşsa da bir kahraman olarak romanlarda yer alması, ona karşı okurların ilgisini yükseltmiştir. Mevlânâ üzerine gelişen bu popüler yönelimin farkında olan yazarlar da Mevlânâ’yı anlatan romanlar üretmiştir. Ancak sanatçılar, romanlarda Mevlânâ’nın eserlerinden yaptıkları alıntıları kendine has üsluplarıyla yorumlamıştır. Mevlânâ üzerine kalem oynatanların yaşadığı dönem ile düşünce yapısı, çalışmaların içeriğini ve yapısını şekillendirmiştir. Genelde bugünün güncel meselelerinden hareket ederek Mevlânâ’nın bu sorunlara nasıl bir çözüm yolu önerdiği üzerinde yoğunlaşan yazarlar bu yolla Mevlânâ’nın mistik gücünden istifade etmişlerdir. Buradan hareketle Mevlânâ, eserlerde kimi zaman toplumun ihtiyaçları doğrultusunda güncellenirken kimi zaman da yeni bir anlatıyla tüketime alet edilmiştir. Neticede Mevlânâ’nın toplumdaki mistik karşılığı ve güncellenen anlatısı, kitap satışlarını etkilemesi denkleminde anlamlandırılmıştır. Bu çalışmada kitap sektöründe ciddi derecede satış rakamları elde eden Ahmet Ümit’in Bab-ı Esrar, Elif Şafak’ın Aşk, Sinan Yağmur’un Aşkın Gözyaşları romanında Mevlânâ’nın postmodern bir tüketim unsuru olarak kullanılması ele alınmıştır. Makale, tarihsel ve mistik roman karakterlerine olan ilgi nedeniyle Mevlânâ’nın postmodern bir söylemle tüketim merkezli ele alınışının analizini amaçlamaktadır.
Mawlana Jalaluddin-i Rûmi, one of
the leading names of Turkish Sufi tradition, has always been an attractive
phenomenon thanks to his thoughts, works and studies about him throughout
history. On the other hand, while studies about Mawlana are concentrated on his
religious, sufi, philosophical and literary aspects at the present time, that
he is involved in novels as a hero/ character increases readers’ attention to
him. Authors who are well aware of this popular tendency towards Mawlana
produce novels about him. However, authors reinterpret quotations from the
works of Mawlana in their novels with their own styles. The mentality and the
period of the novelists writing on Mawlana shape the content and the form of
their studies. Authors who generally focus on how Mawlana would suggest
solutions to today’s current problems take advantage of his mystic power. From this point of view, in some
works, Mawlana is updated in accordance with society’s needs and in some other
works he is abused by consumption with a new kind of narrative. Eventually
Mawlana’s mystic aspect in society and his updated narrative make sense with
the rate affecting book selling. In this study, the use of Mawlana as a
postmodern consumption element in Ahmet Umit’s Bab-ı Esrar, Elif Şafak's Aşk (The Forty Rules of Love: A Novel of Rumi), Sinan Yağmur’s Aşkın
Gözyaşları (Tears of Love),
which achieve notable sale results in the market, is examined. This article
aims to analyse the consumption-centric handling of Mawlana with a postmodern
discourse due to the interest of historical and mystical novel characters.
Modern Turkish novel mysticism Mawlana Jalaluddin Rumi consumption postmodernism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 39 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.