Objective: The aim of our study is to evaluate the accuracy and reliability of the information provided by the videos about the maxillary expansion on the Youtube video platform, which is an internet information resource for patients.
Material and Methods: A video search was performed on the Youtube video platform with three keywords determined using the Google Trends application. After ranking according to the number of views, a total of 90 videos were examined, including the first 30 videos for each term. After the application of exclusion criteria (video language not being Turkish, being repetitive content, audio or title information being unrelated to the subject, being only advertising content, being longer than 15 minutes, being related to other orthodontic treatments, having at least 3 sections) the remaining 16 videos were evaluated. Regarding the videos, the number of views, the number of likes, the number of dislikes, the number of comments, the video duration, and the time elapsed since the upload date parameters were recorded. Videos are divided into three categories according to the upload source and the quality of the information content. Statistical analyzes were performed using the Stata / IC computer program using Shapiro-Wilks, Kruskall-Wallis, Mann-Whitney U and linear regression (with Backward method) tests. Statistical significance value was accepted as p <0.05.
Results: When the videos were evaluated according to the upload source, it was found that 4 videos were uploaded individually, 7 videos were uploaded by doctors and 5 videos were uploaded from commercial sources, and their subscriber numbers were significantly different from each other (p <0.05). When the videos were evaluated according to the information content they provided, it was found that 4 videos had poor quality information content, 4 videos had medium quality information content and 8 videos had good quality information content, and their video durations were significantly different from each other (p <0.05). It was observed that only 12 of the 90 videos watched (13.3%) provided medium-good quality information. In addition, according to the regression test analysis, it was determined that the parameter affecting the number of views was significantly liked (p <0.05).
Conclusion: Youtube videos are insufficient as a Turkish source of information for maxillary expansion treatment. Healthcare professionals should be aware of online platforms for patients to access accurate information.
Amaç: Çalışmamızın amacı bir internet bilgi kaynağı olan Youtube video platformunda yer alan maksiller ekspansiyon ile ilgili videoların hastaları için sağladığı bilginin doğruluğu ve güvenilirliğinin değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Google Trends uygulaması kullanılarak belirlenen üç anahtar kelime ile Youtube video platformunda video araması gerçekleştirilmiştir. Görüntüleme sayısına göre sıralandıktan sonra her bir terim için ilk 30 video olmak üzere toplam 90 video incelenmiştir. Hariç tutma kriterlerinin (video dilinin Türkçe olmaması, tekrarlayan içerik olması, ses ya da başlık bilgisinin, konu ile ilgisiz olması, sadece reklam içeriği olması, 15 dakikadan daha uzun sürmesi, diğer ortodontik tedaviler ile ilgili olması, en az 3 bölümlü olması) uygulanması sonrası kalan 16 video değerlendirmeye alınmıştır. Videolar ile ilgili olarak izlenme sayısı, beğenilme sayısı, beğenilmeme sayısı, yorum sayısı, video süresi, yüklendiği tarihten beri geçen zaman parametreleri kaydedilmiştir. Videolar yükleme kaynağına ve bilgi içeriği kalitesine göre üç kategoriye ayrılmıştır. İstatiksel analizler Stata/IC bilgisayar programı ile Shapiro-Wilks, Kruskall-Wallis, Mann-Whitney U ve lineer regresyon (Backward metodu ile) testleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. İstatistiksel anlamlılık değeri p<0,05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Videolar yükleme kaynağına göre değerlendirildiğinde 4 videonun bireysel, 7 videonun doktor ve 5 videonun da ticari kaynaklardan yüklendiği ve bunların abone sayılarının birbirinden anlamlı derecede farklı olduğu bulunmuştur (p<0,05). Videolar sağladığı bilgi içeriğine göre değerlendirildiğinde ise 4 videonun kötü kalitede bilgi içeriğine, 4 videonun orta kalitede bilgi içeriğine ve 8 videonun da iyi kalitede bilgi içeriğine sahip olduğu ve bunların video sürelerinin birbirinden anlamlı derecede farklı olduğu bulunmuştur (p<0,05). İzlenen toplam 90 videonun yalnızca 12 tanesinin (%13,3) orta-iyi kalitede bilgi sağladığı görülmüştür. Ayrıca regresyon testi analize göre izlenme sayısını etkileyen parametrenin anlamlı derecede beğenilme sayısı olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Youtube videoları, maksiller ekspansiyon tedavisi için Türkçe bilgi kaynağı olarak yetersizdir. Sağlık profesyonelleri hastaların doğru bilgiye ulaşması içi çevrimiçi platformların farkında olmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Selcuk Dental Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.