Public relations
are a kind of science and profession based on communication, which have roles
such as making an interaction, agreement and reconciliation between the
institution and publics thereof. Public relations are closely related to
various branches of science. This relationship leads to some uncertainties at
the point where the concept of public relations can be understood and
identified. For this reason, different metaphors can be encountered in defining
the concept of public relations. Metaphor means describing something with
something else that is assumed to be similar to it. In this way, people are
able to make metaphorical explanations by using other entities similar to that
when they will tell anything. This study was carried out in order to identify
the metaphorical perceptions (mental image) of the students studying in the
department of public relations and publicity at the faculty of communication
about the concept of public relations. The participants were asked to complete
the sentence "public relations are..., because……” to determine the
metaphors they had about the concept of public relations. In this respect, the
research was designed according to a phenomenological pattern and the data
collected were tested by the content analysis method. 37 different metaphors
have emerged according to the answers obtained and these metaphors have been
collected under the categories of public relations as "communication
method", "humanized feature", "mediator" and "nature
features". It has been concluded that the participants have achieved some
positive metaphors about the public relations, although they also correlate the
negative metaphors to the public relations. The results show that the
participants are influenced by the theoretical framework given to them during
the public relations training. In addition, public relations training can help
clarify the perceptual framework about the concept of public relations.
However, it has also been observed that some of the metaphors expressed by the
participants do not have a correlation with the training received.
Public Relations Communication Metaphor Metaphoric Perception
Halkla ilişkiler, temelinde iletişim bulunan, kurum ve kamuları
arasında etkileşimi sağlama, anlaşma ve uzlaşıyı gerçekleştirme gibi rollere
sahip, bilim ve meslek türüdür. Halkla ilişkiler, çeşitli bilim dalları ile
yakından ilişkilidir. Bu ilişki, halkla ilişkiler kavramının anlaşılması ve
tanımlanabilmesi noktasında bazı belirsizliklere yol açmaktadır. Bu nedenle
halkla ilişkiler kavramının tanımlanmasında farklı metaforlarla
karşılaşılabilmektedir. Metafor, bir şeyi kendisine benzediği var sayılan diğer
bir şey ile anlatma anlamına gelmektedir. Bu bakımdan kişiler, herhangi bir şeyi
anlatacaklarında ona benzer diğer varlıkları kullanarak metaforik olarak
açıklama yapabilmektedirler. Bu çalışma, iletişim fakültesi halkla ilişkiler ve
tanıtım bölümünde öğrenim gören öğrencilerin, halkla ilişkiler kavramına dair
metaforik algılarını (zihinsel imgeler) tespit edebilmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların halkla ilişkiler kavramına ilişkin sahip
oldukları metaforları belirlemek için “Halkla ilişkiler……dır, çünkü.…..”
ibaresini tamamlamaları istenmiştir. Bu yönüyle araştırma, olgubilim desenine
göre tasarlanmış ve toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile test
edilmiştir. Elde edilen yanıtlara göre 37 farklı metafor ortaya çıkmış, bu
metaforlar “iletişim yöntemi”, “insani özellik”, “aracı” ve “doğa özellikleri”
olarak halkla ilişkiler kategorilerinde toplanmıştır. Katılımcıların halkla
ilişkilere ilişkin olumlu bazı metaforlara sahip olmakla birlikte, olumsuz
metaforlarla da halkla ilişkileri ilişkilendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Elde edilen sonuçlar katılımcıların aldıkları halkla ilişkiler eğitiminde
kendilerine verilen teorik çerçeveden etkilendiklerini göstermektedir. Ayrıca,
halkla ilişkiler eğitimi, halkla ilişkiler kavramı ile ilgili algısal
çerçevenin de netleşmesine yardımcı olabilmektedir. Ancak, katılımcıların ifade
ettikleri bazı metaforların alınan eğitimlerle bir bağlantısının olmadığı da
gözlenmiştir.
Halkla İlişkiler İletişim Metafor Metaforik Algı Zihinsel İmgeler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Konferans Bildirisi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.