Plastik ve katı atıklar, günümüz çevre
problemlerini tetiklemekte, doğal çevrenin bozulmasını hızlandırmakta ve toplum
yaşantısını olumsuz etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı meslek yüksekokulu
öğrencilerinin plastik atıklar ve geri dönüşüm kavramının çevreye etkilerine
yönelik bilgi, duygu ve davranış boyutları bağlamında tutumlarını
belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama modeli
esas alınmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen 2017 – 2018
eğitim öğretim yılında dört farklı üniversite bünyesinde sekiz farklı meslek
yüksekokulunda öğrenim gören 1035 meslek yüksekokulu öğrencisinden
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak
“Çevre, Geri Dönüşüm, Plastik ve Plastik Atıklar Konularında Tutum Ölçeği”
kullanılmış ve verilerin analizinde SPSS programından yararlanılarak veriler
yüzde, frekans, aritmetik ortalama, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H
kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda, meslek
yüksekokulu öğrencilerinin plastik atıklar ve geri dönüşüm kavramının çevreye
olan etkileri bağlamında bilgi, duygu ve davranış düzeylerinin olumlu olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Ancak verilen cevaplar irdelendiğinde, meslek
yüksekokulu öğrencilerinin bilgi, duygu ve davranış boyutlarına ilişkin bazı
ölçek maddelerinde olumsuz tutum sergiledikleri tespit edilmiştir. Meslek
yüksekokulu öğrencilerinin plastik atıklar ve geri dönüşümün çevreye olan
etkilerine yönelik alt boyutlar ortalama puanlar arası anlamlı fark edilmiş ve
öğrencilerin plastik atıklar ve geri dönüşümün çevreye olan etkilerini bilgi
düzeyinde daha iyi bildiklerini fakat bu bildiklerini davranışa yansıtmadıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
öğrencilerin bu konulara yönelik tutumları cinsiyet, sınıf, lise mezuniyet
alanı, okunan temel bölüm alanı, aylık harcama miktarı ve mezuniyet sonrası
çalışma isteği durumu değişkenlerine göre de araştırılmış ve sonuçları
tartışılmıştır. Çalışma sonuçları dikkate alındığında meslek yüksekokulu
öğrencilerine yönelik verilebilecek etkinlikler temelli çevre eğitimi dersleri,
bu bireylerin sürdürülebilir bir çevre anlayışı farkındalığı kazandırılmasına
olanak sağlayacaktır.
Plastic and solid wastes
trigger current environmental problems, accelerate the deterioration of the
natural environment and adversely affect community life. The purpose of this
study is to determine the attitudes of vocational school students in terms of
information, emotional and behavioral dimensions of environmental effects of
plastic waste and recycling concept. The
survey was based on the quantitative research method. The research group of the
study consisted of 1035 vocational school students in eight different
vocational school at four different universities in 2017 - 2018 academic year
determined by maximum diversity sampling method. "Environmental,
Recycling, Plastic and Plastic Wastes Attitude Scale" was used as a data
collection tool and the data were analyzed by using SPSS program, using the
percentage, frequency, arithmetic mean, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H. As
a result of the obtained data, it was concluded that the level of knowledge,
emotion and behavior of vocational school students in terms of environmental
effects of plastic waste and recycling concept is positive. However, when the
answers given were examined, it was determined that vocational school students
exhibited negative attitudes towards some scale items related to their
information, emotion and behavioral dimensions. The subscales related to the
effects of vocational school students on plastic waste and recycling were found
to be significant between the mean scores and it was concluded that students
know better the effects of plastic waste and recycling on environment at the
knowledge level but they do not reflect these knowledge to behavior. Also, students
attitudes towards these subjects were investigated according to gender, class,
high school graduation field, basic department, amount of monthly expenditure
and post-graduation study request status and their results are discussed.
Considering the study results, environmental education courses based on
activities that can be provided for vocational school students will enable them
to gain a sense of sustainable environmental understanding.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.