Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Vocational Training in the Fight Against Unemployment and View of the Firms on Vocational Courses: In the Case of Konya

Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 2, 407 - 416, 30.11.2018
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.468755

Öz

Today, many
professions have lost their validity and disappear or applications have changed
in time. Especially for the
professions employing information devices, the differentiation is very sharp
and rapid. At this point, the importance of flexible vocational training
systems including short-term vocational courses is increasing more and more.
The subject of the study consists of the issues such as unemployment which is
one of the most important problems of the economy of the country for years, the
importance of vocational training for combating unemployment, and the interest
and view of the companies on private training centers providing short-term
vocational courses. The aim of the research is to examine the vocational
training and the importance of vocational training for combating unemployment
in Konya specially and Turkey in general.
The sample of the research covers two major sectors in metal processing
sector of Konya: Companies producing motor vehicle parts and agriculture
machines. Findings indicate that the problem of having difficulties in finding
employees for some professions arises from the lack of sufficient experience
and professional qualifications; companies regard vocational courses as
beneficial; and government supports for export are not utilized by the majority
of the companies.

Kaynakça

  • Acar, Hatice Ç. (2015) “Büyükşehir Belediyelerinin Eğitim Hizmetlerinin Verimlilik Analizi, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi. KO-MEK Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Kocaeli.
  • Alkan, Cevat ve diğ., (2001) Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Altay, Feyzullah ve diğ., (2015) Konya, Anadolu’nun Gücü, Konya Tanıtım Kitabı, Konya Ticaret Odası.
  • Aslantürk, Mutlu, (2014) “Türkiye’de Mesleki Teknik Eğitimin Yaşadığı Sorunlar ve Çözümleri Konusunda Mesleki Eğitim Yöneticileri, Meslek Dersleri Öğretmenleri ve Eğiticilerin Görüşlerinin İncelenmesi”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi
  • Boz, Hayat A., (1993) “Ankara İlinde Çıraklık Ve Meslek Eğitimi Yasası Kapsamındaki Meslek Alanlarında Çalışan Çocukların Çalışma Yaşamı ve Eğitim Öğretim Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Planlaması Anabilim Dalı, Ankara
  • Bulut, Selahattin, (2010) “Türkiye’de Aktif İstihdam Politikası Aracı Olarak Düzenlenen İşgücü Eğitim Kurslarının İstihdam Açısından Belirleyiciliği”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Coşan, Bilal ve diğ., (2017) “Küresel Ekonominin Kronik Sorunsalı Genç İşsizlik: Türkiye-Güney Avrupa (İspanya, İtalya, Portekiz, Yunanistan) Ülkelerinin Karşılaştırması”. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 220-238.
  • Gelişli, Yücel ve diğ., (2016) “Vocational Education Systems in Turkey and The World: New Trends and Problems”. International Journal On New Trends in Education & Their Implications (IJONTE), 7(3), 1-10.
  • Gür, Ali, (2011) “Rekabet Gücünün Artırılmasında Nitelikli İşgücü İhtiyacı ve Mesleki Eğitim”. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı.
  • Hussmanns, Ralf, (2007) “Measurement of Employment, Unemployment and Underemployment - Current İnternational Standards and Issues in Their Application”. Bulletin of Labour Statistics, 1, 2007-2001.
  • İŞKUR (2015) Açık İş İstatistikleri Araştırma Sonuç Raporu, Şubat Dönemi.
  • Kazu, İbrahim Y., (1996) “Endüstriyel Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarındaki İşletmelerde Meslek Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi, (Bursa, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ ve Malatya İlleri Örneği)”. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Teknik Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Ana bilim Dalı, Doktora Tezi.
  • MEB, Erişim tarihi 6.7.2016, http://www.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Hayat Boyu Öğrenme genel Müdürlüğü, Mesleki Açık Öğretim Lisesi, Erişim tarihi 6.7.2016, http://hbogm.meb.gov.tr/
  • Murat, Sedat, (2007) Dünden Bugüne İstanbul’un İşgücü ve İstihdam Yapısı, İstanbul, İTO Yayınları.
  • Resmî Gazete. Erişim tarihi 13.6.2016, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2003/07/20030705.html
  • Sorrentino, Constance, (2000) “International Unemployment Rates: How Comparable are They?” Monthly Labor Review, June.
  • Şen, Mustafa. (2018). “İşsizlikle Mücadelede İŞKUR Mesleki Eğitim Kurslarının İstihdama Katkısı: Trabzon İlinde Bir Araştırma”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 10(18), 200-220.
  • TÜSİAD (2010). Mesleki Eğitim Alt Komitesi’nin mesleki ve teknik eğitimin yaygınlaştırılmasına ve kalitesinin artırılmasına yönelik çalışması için YOİKK’e iletilen TÜSİAD görüş metni.
  • Yörük, Sinan ve diğ., (2002). “Bilgi toplumu ve Türkiye’de mesleki eğitim”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, (2), 299-312.
  • Zaim, Sabahattin, (1972). Çalışma Ekonomisi, Filiz Kitabevi, 10. Baskı, İstanbul.

İşsizlikle Mücadelede Mesleki Eğitimin Önemi ve Firmaların Mesleki Kurslara Bakışı: Konya İli Örneği

Yıl 2018, Cilt: 21 Sayı: 2, 407 - 416, 30.11.2018
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.468755

Öz

Günümüzde pek çok meslek geçerliliğini yitirerek zamanla
kaybolmakta ve/veya uygulama şekli farklılaşmaktadır. Özellikle bilişim
araçlarının kullanılmaya başladığı mesleklerde bu farklılaşma, çok keskin ve
hızlı olmaktadır. Bu noktada, kısa süreli mesleki kursların da dâhil olduğu
esnek yapıda mesleki eğitim sistemlerinin önemi daha da artmaktadır. Çalışmanın
konusunu; uzun yıllardır ülke ekonomisindeki en önemli sorunlardan biri olan
işsizlik, işsizlikle mücadelede mesleki eğitimin önemi, firmaların; kısa süreli
mesleki kurslar ve özel Mesleki Eğitim Merkezleri’ne bakışı ve ilgisi
oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı; Türkiye’de mesleki eğitim ve işsizlikle
mücadelede mesleki eğitimin önemini Konya ili özeli ve Türkiye genelinde ortaya
koymaktır. Araştırmanın örneklemi; Konya sanayisinin önemli sektörlerinden olan
metal işleme sektöründeki iki ana alandaki -motorlu taşıt parçaları ile tarım
makinaları üreten- firmalardan oluşmaktadır. Bulgular arasında; temininde en
fazla zorluk çekilen meslekler için problemin temelinde yeterli düzeyde iş
tecrübesine ve ilgili mesleki vasıflara sahip personel bulunamaması, mesleki
kursların firmalar tarafından yararlı bulunduğu, ihracata yönelik devlet
desteklerinden firmaların büyük bir kısmının yararlanmadığı bilgileri yer
almaktadır.

Kaynakça

  • Acar, Hatice Ç. (2015) “Büyükşehir Belediyelerinin Eğitim Hizmetlerinin Verimlilik Analizi, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi. KO-MEK Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Kocaeli.
  • Alkan, Cevat ve diğ., (2001) Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Altay, Feyzullah ve diğ., (2015) Konya, Anadolu’nun Gücü, Konya Tanıtım Kitabı, Konya Ticaret Odası.
  • Aslantürk, Mutlu, (2014) “Türkiye’de Mesleki Teknik Eğitimin Yaşadığı Sorunlar ve Çözümleri Konusunda Mesleki Eğitim Yöneticileri, Meslek Dersleri Öğretmenleri ve Eğiticilerin Görüşlerinin İncelenmesi”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi
  • Boz, Hayat A., (1993) “Ankara İlinde Çıraklık Ve Meslek Eğitimi Yasası Kapsamındaki Meslek Alanlarında Çalışan Çocukların Çalışma Yaşamı ve Eğitim Öğretim Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Planlaması Anabilim Dalı, Ankara
  • Bulut, Selahattin, (2010) “Türkiye’de Aktif İstihdam Politikası Aracı Olarak Düzenlenen İşgücü Eğitim Kurslarının İstihdam Açısından Belirleyiciliği”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Coşan, Bilal ve diğ., (2017) “Küresel Ekonominin Kronik Sorunsalı Genç İşsizlik: Türkiye-Güney Avrupa (İspanya, İtalya, Portekiz, Yunanistan) Ülkelerinin Karşılaştırması”. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 220-238.
  • Gelişli, Yücel ve diğ., (2016) “Vocational Education Systems in Turkey and The World: New Trends and Problems”. International Journal On New Trends in Education & Their Implications (IJONTE), 7(3), 1-10.
  • Gür, Ali, (2011) “Rekabet Gücünün Artırılmasında Nitelikli İşgücü İhtiyacı ve Mesleki Eğitim”. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı.
  • Hussmanns, Ralf, (2007) “Measurement of Employment, Unemployment and Underemployment - Current İnternational Standards and Issues in Their Application”. Bulletin of Labour Statistics, 1, 2007-2001.
  • İŞKUR (2015) Açık İş İstatistikleri Araştırma Sonuç Raporu, Şubat Dönemi.
  • Kazu, İbrahim Y., (1996) “Endüstriyel Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarındaki İşletmelerde Meslek Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi, (Bursa, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ ve Malatya İlleri Örneği)”. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Teknik Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Ana bilim Dalı, Doktora Tezi.
  • MEB, Erişim tarihi 6.7.2016, http://www.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Hayat Boyu Öğrenme genel Müdürlüğü, Mesleki Açık Öğretim Lisesi, Erişim tarihi 6.7.2016, http://hbogm.meb.gov.tr/
  • Murat, Sedat, (2007) Dünden Bugüne İstanbul’un İşgücü ve İstihdam Yapısı, İstanbul, İTO Yayınları.
  • Resmî Gazete. Erişim tarihi 13.6.2016, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2003/07/20030705.html
  • Sorrentino, Constance, (2000) “International Unemployment Rates: How Comparable are They?” Monthly Labor Review, June.
  • Şen, Mustafa. (2018). “İşsizlikle Mücadelede İŞKUR Mesleki Eğitim Kurslarının İstihdama Katkısı: Trabzon İlinde Bir Araştırma”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 10(18), 200-220.
  • TÜSİAD (2010). Mesleki Eğitim Alt Komitesi’nin mesleki ve teknik eğitimin yaygınlaştırılmasına ve kalitesinin artırılmasına yönelik çalışması için YOİKK’e iletilen TÜSİAD görüş metni.
  • Yörük, Sinan ve diğ., (2002). “Bilgi toplumu ve Türkiye’de mesleki eğitim”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, (2), 299-312.
  • Zaim, Sabahattin, (1972). Çalışma Ekonomisi, Filiz Kitabevi, 10. Baskı, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Beyza Aksoy Mıhoğlu 0000-0003-3006-7380

Bilge Afşar 0000-0002-2891-7617

Seyfi Suna Bu kişi benim 0000-0003-0799-7731

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksoy Mıhoğlu, B., Afşar, B., & Suna, S. (2018). İşsizlikle Mücadelede Mesleki Eğitimin Önemi ve Firmaların Mesleki Kurslara Bakışı: Konya İli Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 21(2), 407-416. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.468755

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.