Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-Ticaretin Enflasyona Etkileri: Türkiye Örneği

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 2, 394 - 400, 30.11.2020
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.637665

Öz

Ekonomi biliminin temel konuları arz
ve talebin, teknolojinin gelişimi ile yeniden şekillendiği günümüzde, para
otoritelerinin enflasyon politikalarını da gözden geçirmeleri gerekmektedir.
Genel olarak talep, maliyet ya da yapısal kaynaklı gelişen enflasyon süreci de
teknolojik gelişmelerden etkilenmektedir. Bu çalışmada talep kaynaklı enflasyon
sürecinin, gelişen teknoloji ve internet altyapısından etkilenerek özellikle
E-ticaret hacminin artması ile etkilendiği varsayımı araştırılmıştır. E-ticaretin,
son yıllarda teknolojinin ve lojistik sektörünün gelişimi ile kullanımı artmış
ve hızla artmaya devam etmektedir. Tüketiciler ürünler hakkındaki bilgileri
daha kolay elde etmekte ve en uygun fiyata ürünü alabilmekte, satıcılar ise
E-ticareti birer satış ofisi olarak kullanmaktadırlar. Bu kapsamda Türkiye
üzerinde yapılan analizlerde E-ticaret ile enflasyon arasında varsayımı
destekleyici sonuçlar elde edilmiştir.  

Kaynakça

  • Abdioğlu, Z., & Terzi, H. (2009). Enflasyon Ve Bütçe Açıkları İlişkisi: Tanzi Ve Patinkin Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 195-211.
  • Abdioğlu, Z., & Korkmaz, Ö. (2012). Tüketici Ve Üretici Fiyat Endekslerinde Fiyat Geçişkenliği: Alt Sektörler. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • Akturan, U. (2012). Hedonik Tüketim Eğiliminin Plansız Satın Alma Eğilimi Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi-Identıfyıng The Effect Of Hedonıc Consumptıon Tendency On Impulsıve Buyıng Tendency. Öneri Dergisi, 9(33), 109-116.
  • Altıntaş, H., Çetintaş, H., & Taban, S. (2008). Türkiye’de Bütçe Açığı, Parasal Büyüme Ve Enflasyon Arasındaki İlişkinin Ekonometrik Analizi: 1992–2006.
  • Chou, D. C. (2001). “Integrating Tqm İnto E-Commerce”, Information Systems Management, 18 (4): 31-39.
  • Çetinkaya, Ş. (2016). E-Ticaret Uygulamalarının Makro Ekonomik Göstergelere Etkisi Swot Analizi Ve Türkiye’de E-Ticaret Gelişimi İçin Bir Eylem Planı Önerisi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 235-256.
  • Demirdöğmez, M., Gültekin, N., & Taş, H. Y. (2018). Türkiye’de E-Ticaret Sektörünün Yıllara Göre Gelişimi. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2216-2236.
  • Gül, E., & Ekinci, A. (2006). Türkiye’de Enflasyon Ve Döviz Kuru Arasındaki Nedensellik İlişkisi: 1984-2003.
  • Hatemi-J, A. (2012). Asymmetric Causality Tests With An Application. Empirical Economics, 43(1), 447-456.
  • Ha, S. Ve Stoel, L. (2012). “Online Apparel Retailing: Roles Of E‐Shopping Quality And Experiential E‐Shopping Motives”, Journal Of Service Management, 23 (2): 197-215.
  • Karabaş, S. (2018). E-Ticaret Ve Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Ticarete İlişkin Tutum Ve İlgilenim Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (68), 83-104.
  • Keleş, A. (2018). Türkiye’nin E-Ticaret İşlem Hacmi Ve İletişim Teknolojilerindeki Gelişmeler. Electronic Turkish Studies, 13(6).
  • Mahadevan, B. (2000). “Business Models For Internet-Based E-Commerce: An Anatomy”, California Management Review, 42(4): 55-69.
  • Movahedi-Lankarani, S. J. (2003). Best Of The Web: E-Commerce. Journal Of Business & Finance Librarianship, 8(3-4), 133-151.
  • Rana, S., & Tirthani, J. (2012). Effect Of Education, İncome And Gender On İmpulsive Buying Among Indian Consumer An Empirical Study Of Readymade Garment Customers. Management, 1(12).
  • Rook, D. W. (1987). The Buying İmpulse. Journal Of Consumer Research, 14(2), 189-199.
  • Selim, S., & Güven, E. T. A. (2014). Türkiye’de Enflasyon, Döviz Kuru Ve İşsizlik Arasındaki İlişkinin Ekonometrik Analizi. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Sever, Erşan Ve Zekeriya Mızrak; (2007), “Döviz Kuru, Enflasyon Ve Faiz Oranı Arasındaki İlişkiler: Türkiye Uygulaması”, Sü İibf Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13, Ss. 265-283.
  • Onur, S. (2008). Türkiye Ekonomisi'nde Faiz Oranları-Enflasyon İlişkisi Üzerine Bir Model Denemesi (1980-2005). Journal Of Qafqaz University, (24).
  • Oktar, Suat Ve Levent Dalyancı; (2011), “Türkiye Ekonomisinde Para Politikası Ve Enflasyon Arasındaki İlişkinin Analizi”, Marmara Üniversitesi İibf Dergisi, Xxxı (Iı), Ss.1-20.
  • Öniş, Z., & Özmucur, S. (1987). Türkiye¶ De Enflasyon (İstanbul: İto Yayını).
  • Özgün, Didem Bahar; (2000), An Empirical Approach To Fiscal Deficits And Inflation: Evidence From Turkey, Ankara: Hazine Müsteşarlığı, Ekonomik Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Özmen, M., & Koçak, F. İ. (2012). Enflasyon, Bütçe Açığı Ve Para Arzı İlişkisinin Ardl Yaklaşımı İle Tahmini: Türkiye Örneği. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1).
  • Taban, S., & Şengür, M. (2016). Türkiye’de Enflasyonun Kaynağının Belirlenmesine Yönelik Ekonometrik Bir Analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (47), 47-64.
  • Tüsiad (2017). Dijitalleşen Dünyada Ekonominin İtici Gücü, E-Ticaret.
  • Tüsiad (2019). E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşımı Ve Yeni Normlar. Https://Tusiad.Org/Tr/Yayinlar/Raporlar/İtem/10309-E-Ticaretin-Gelisimi-Sinirlarin-Asilmasi-Ve-Yeni-Normlar (Erişim Tarihi, 20 Haziran 2019).
  • Volkan, Ara; Cem Saatçioğlu And Levent Korap; (2007), “Impact Exchange Rate Changes On Domestic Inflation: The Turkish Experien-Ce”, Turkish Economic Association, Discussion Paper 2007/6,
  • Yamak, R., & Topbaş, F. (2008). Fiyat Endeksleri Arasındaki Geçişkenlik İlişkisi: Enders-Ludlow Nonlineer Eş Bütünleşme Analizi. Dokuzuncu Ekonometri Ve İstatistik Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri, İzmir.
  • Yilanci, V., & Bozoklu, Ş. (2014). Türk Sermaye Piyasasında Fiyat Ve İşlem Hacmi İlişkisi: Zamanla Değişen Asimetrik Nedensellik Analizi. Ege Academic Review, 14(2).
  • Zortuk, M. (2008). Türkiye'de Tüketici Ve Toptan Eşya Fiyat İndeksleri Arasındaki Nedensellik İlişkisi: 1986-2004. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20).

Inflation Effects of E-Commerce: The Case of Turkey

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 2, 394 - 400, 30.11.2020
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.637665

Öz

Fundamental issues of economics supply and demand, with the development of technology in the present day, the monetary authorities need to review the inflation policy. Inflation generally develops on demand, cost or structural basis. Inflation is also affected by technological developments. The use of e-commerce has increased in recent years with the development of technology and logistics sector and continues to increase rapidly. Consumers can easily obtain information about the products and buy the product at the most affordable price, and sellers use E-commerce as a sales office. In this study, the assumption that the demand - driven inflation process is affected by the increasing technology and internet infrastructure, especially the increase in the volume of E - commerce, is investigated. In this context, inflation assumption of e-commerce in the analysis of the obtained results supporting Turkey.

Kaynakça

  • Abdioğlu, Z., & Terzi, H. (2009). Enflasyon Ve Bütçe Açıkları İlişkisi: Tanzi Ve Patinkin Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 195-211.
  • Abdioğlu, Z., & Korkmaz, Ö. (2012). Tüketici Ve Üretici Fiyat Endekslerinde Fiyat Geçişkenliği: Alt Sektörler. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • Akturan, U. (2012). Hedonik Tüketim Eğiliminin Plansız Satın Alma Eğilimi Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi-Identıfyıng The Effect Of Hedonıc Consumptıon Tendency On Impulsıve Buyıng Tendency. Öneri Dergisi, 9(33), 109-116.
  • Altıntaş, H., Çetintaş, H., & Taban, S. (2008). Türkiye’de Bütçe Açığı, Parasal Büyüme Ve Enflasyon Arasındaki İlişkinin Ekonometrik Analizi: 1992–2006.
  • Chou, D. C. (2001). “Integrating Tqm İnto E-Commerce”, Information Systems Management, 18 (4): 31-39.
  • Çetinkaya, Ş. (2016). E-Ticaret Uygulamalarının Makro Ekonomik Göstergelere Etkisi Swot Analizi Ve Türkiye’de E-Ticaret Gelişimi İçin Bir Eylem Planı Önerisi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 235-256.
  • Demirdöğmez, M., Gültekin, N., & Taş, H. Y. (2018). Türkiye’de E-Ticaret Sektörünün Yıllara Göre Gelişimi. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 2216-2236.
  • Gül, E., & Ekinci, A. (2006). Türkiye’de Enflasyon Ve Döviz Kuru Arasındaki Nedensellik İlişkisi: 1984-2003.
  • Hatemi-J, A. (2012). Asymmetric Causality Tests With An Application. Empirical Economics, 43(1), 447-456.
  • Ha, S. Ve Stoel, L. (2012). “Online Apparel Retailing: Roles Of E‐Shopping Quality And Experiential E‐Shopping Motives”, Journal Of Service Management, 23 (2): 197-215.
  • Karabaş, S. (2018). E-Ticaret Ve Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Ticarete İlişkin Tutum Ve İlgilenim Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (68), 83-104.
  • Keleş, A. (2018). Türkiye’nin E-Ticaret İşlem Hacmi Ve İletişim Teknolojilerindeki Gelişmeler. Electronic Turkish Studies, 13(6).
  • Mahadevan, B. (2000). “Business Models For Internet-Based E-Commerce: An Anatomy”, California Management Review, 42(4): 55-69.
  • Movahedi-Lankarani, S. J. (2003). Best Of The Web: E-Commerce. Journal Of Business & Finance Librarianship, 8(3-4), 133-151.
  • Rana, S., & Tirthani, J. (2012). Effect Of Education, İncome And Gender On İmpulsive Buying Among Indian Consumer An Empirical Study Of Readymade Garment Customers. Management, 1(12).
  • Rook, D. W. (1987). The Buying İmpulse. Journal Of Consumer Research, 14(2), 189-199.
  • Selim, S., & Güven, E. T. A. (2014). Türkiye’de Enflasyon, Döviz Kuru Ve İşsizlik Arasındaki İlişkinin Ekonometrik Analizi. Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Sever, Erşan Ve Zekeriya Mızrak; (2007), “Döviz Kuru, Enflasyon Ve Faiz Oranı Arasındaki İlişkiler: Türkiye Uygulaması”, Sü İibf Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13, Ss. 265-283.
  • Onur, S. (2008). Türkiye Ekonomisi'nde Faiz Oranları-Enflasyon İlişkisi Üzerine Bir Model Denemesi (1980-2005). Journal Of Qafqaz University, (24).
  • Oktar, Suat Ve Levent Dalyancı; (2011), “Türkiye Ekonomisinde Para Politikası Ve Enflasyon Arasındaki İlişkinin Analizi”, Marmara Üniversitesi İibf Dergisi, Xxxı (Iı), Ss.1-20.
  • Öniş, Z., & Özmucur, S. (1987). Türkiye¶ De Enflasyon (İstanbul: İto Yayını).
  • Özgün, Didem Bahar; (2000), An Empirical Approach To Fiscal Deficits And Inflation: Evidence From Turkey, Ankara: Hazine Müsteşarlığı, Ekonomik Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Özmen, M., & Koçak, F. İ. (2012). Enflasyon, Bütçe Açığı Ve Para Arzı İlişkisinin Ardl Yaklaşımı İle Tahmini: Türkiye Örneği. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1).
  • Taban, S., & Şengür, M. (2016). Türkiye’de Enflasyonun Kaynağının Belirlenmesine Yönelik Ekonometrik Bir Analiz. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (47), 47-64.
  • Tüsiad (2017). Dijitalleşen Dünyada Ekonominin İtici Gücü, E-Ticaret.
  • Tüsiad (2019). E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşımı Ve Yeni Normlar. Https://Tusiad.Org/Tr/Yayinlar/Raporlar/İtem/10309-E-Ticaretin-Gelisimi-Sinirlarin-Asilmasi-Ve-Yeni-Normlar (Erişim Tarihi, 20 Haziran 2019).
  • Volkan, Ara; Cem Saatçioğlu And Levent Korap; (2007), “Impact Exchange Rate Changes On Domestic Inflation: The Turkish Experien-Ce”, Turkish Economic Association, Discussion Paper 2007/6,
  • Yamak, R., & Topbaş, F. (2008). Fiyat Endeksleri Arasındaki Geçişkenlik İlişkisi: Enders-Ludlow Nonlineer Eş Bütünleşme Analizi. Dokuzuncu Ekonometri Ve İstatistik Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri, İzmir.
  • Yilanci, V., & Bozoklu, Ş. (2014). Türk Sermaye Piyasasında Fiyat Ve İşlem Hacmi İlişkisi: Zamanla Değişen Asimetrik Nedensellik Analizi. Ege Academic Review, 14(2).
  • Zortuk, M. (2008). Türkiye'de Tüketici Ve Toptan Eşya Fiyat İndeksleri Arasındaki Nedensellik İlişkisi: 1986-2004. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hakan Eryüzlü 0000-0003-3715-0021

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eryüzlü, H. (2020). E-Ticaretin Enflasyona Etkileri: Türkiye Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(2), 394-400. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.637665

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.