Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN ANALYSIS OF THE PERCEPTION ABOUT THE ETHICAL RIGHTS AND RESPONSIBILITIES OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN TERMS OF CERTAIN VARIABLES

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 111 - 128, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.441769

Öz

The aim of
this study is to analyze of the perceptions about the ethical rights and
responsibilities of high school students in terms of certain variables (gender,
high school type, class level, settlement). The descriptive research uses the survey
method and its population consists from high school students who studying in
Silopi, in the second period of 2015 - 2016 academic year.
In addition,
the sample constitutes 280 high school students who were randomly selected.
During the data collection process, uses "Personal Information Form"
developed by the researcher and “a survey” aimed at measuring perceptions about
the ethical rights and responsibilities of high school students.
The analysis consists from Mann Whitney-U,
Kruskal Wallis techniques.
Based upon the research findings, it was found that the
perceptions of high school students about their ethical rights and
responsibilities; differentiate significantly in favor of female students in
terms of gender variable, differentiate significantly in favor of vocational
high school type in terms of high school variable, differentiate significantly
in favor of first year students in terms of class level variable. There is not
differentiate significantly with regards
to settlement. Based on the results of this
research, ethical principles can be established with students in schools and
awareness raising activities can be organized about the ethical rights and
responsibilities of the students.

Kaynakça

  • Akandere, M., Baştuğ, G., ve Güler, E. D. (2009). Orta öğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1).
  • Akarsu, B. (2010). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Avcıoğlu, A. (2011). Etik. Deniz Harp Okulu Pusula Dergisi: www.dho.edu.tr/sayfalar/00_Anasayfa/11_Pusula/69/etik.html. Erişim tarihi: 05.03.2018.
  • Ay, M., ve Güler, E. (2011). Öğrencilerin etik değerleri: meslek yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. III. Ulusal Kurumsal Yönetim, Yolsuzluk, Etik ve Sosyal Sorumluluk Konferansı, Nevşehir.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2014). Etik-ahlak felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Ceylan, P. ve Terzi, S. (2016). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin meslek etiği algılamalarının incelenmesi Çankırı Karatekin Üniversitesi örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (13).
  • Daştan, A., Bellikli, U. ve Bayraktar, Y. (2015). Muhasebe eğitiminde etik ikilem ve etik karar alma konularına yönelik KTÜ - İİBF öğrencileri üzerine bir araştırma. AİBÜ - İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. (11), 75-92.
  • Dedeoğlu, Gözde (2001). Etik ve Bilişim. Ankara: Türkiye Bilişim Derneği Yayınları: 13.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., ve Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 69-91.
  • Haynes, F. (2002). Eğitimde etik. (S. K. Akbaş, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kurnaz, N., ve Gümüş, Y. (2010). Muhasebe bölümü öğrencilerinin muhasebe mesleği ile ilgili etik dışı davranışlara ilişkin algı analizi: Dumlupınar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46), 157-174.
  • Kutlu, H.A., (2008), Muhasebe meslek mensupları ve çalışanlarının etik ikilemleri: Kars ve Erzurum illerinde bir araştırma, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt: 63, S:2, s. 143-170.
  • Pelit, E., ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışlara yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2).
  • Pieper, A. (1999). Etiğe giriş. (V. Ataman, ve G. Sezer, Çev.) Ankara: Ayrıntı Yayınları.
  • Şimşek, A. (2012). Araştırma modelleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Uğurlu, C. T. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin öğretmenlerinin etik davranışlara ilişkin algıları, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi,16(2), 367- 379.

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK HAK VE SORUMLULUKLARINA İLİŞKİN ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 111 - 128, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.441769

Öz

Bu
araştırmanın temel amacı lise öğrencilerinin etik hak ve sorumluluklarına
ilişkin algılarını çeşitli değişkenlere (cinsiyet, lise türü, sınıf düzeyi ve
yerleşim yeri) göre incelemektir. Tarama modelinde betimsel olan araştırmanın
evrenini, Silopi ilçesinde okuyan lise öğrencileri, örneklemi ise random
yoluyla seçilen 280 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve öğrencilerin
etik hak ve sorumluluklarına ilişkin algılarını ölçmeyi amaçlayan “bir “anket
formu” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 17.0 istatistik paket
programı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney-U ve Kruskal
Wallis teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre lise
öğrencilerinin etik hak ve sorumluluklarına ilişkin algılarının cinsiyet, lise
türü, sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı, yerleşim
yerine göre ise farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akandere, M., Baştuğ, G., ve Güler, E. D. (2009). Orta öğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1).
  • Akarsu, B. (2010). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Avcıoğlu, A. (2011). Etik. Deniz Harp Okulu Pusula Dergisi: www.dho.edu.tr/sayfalar/00_Anasayfa/11_Pusula/69/etik.html. Erişim tarihi: 05.03.2018.
  • Ay, M., ve Güler, E. (2011). Öğrencilerin etik değerleri: meslek yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. III. Ulusal Kurumsal Yönetim, Yolsuzluk, Etik ve Sosyal Sorumluluk Konferansı, Nevşehir.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2014). Etik-ahlak felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Ceylan, P. ve Terzi, S. (2016). Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin meslek etiği algılamalarının incelenmesi Çankırı Karatekin Üniversitesi örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (13).
  • Daştan, A., Bellikli, U. ve Bayraktar, Y. (2015). Muhasebe eğitiminde etik ikilem ve etik karar alma konularına yönelik KTÜ - İİBF öğrencileri üzerine bir araştırma. AİBÜ - İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. (11), 75-92.
  • Dedeoğlu, Gözde (2001). Etik ve Bilişim. Ankara: Türkiye Bilişim Derneği Yayınları: 13.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., ve Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 69-91.
  • Haynes, F. (2002). Eğitimde etik. (S. K. Akbaş, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik Analizi. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kurnaz, N., ve Gümüş, Y. (2010). Muhasebe bölümü öğrencilerinin muhasebe mesleği ile ilgili etik dışı davranışlara ilişkin algı analizi: Dumlupınar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (46), 157-174.
  • Kutlu, H.A., (2008), Muhasebe meslek mensupları ve çalışanlarının etik ikilemleri: Kars ve Erzurum illerinde bir araştırma, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt: 63, S:2, s. 143-170.
  • Pelit, E., ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışlara yönelten faktörlere ilişkin algılamaları. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2).
  • Pieper, A. (1999). Etiğe giriş. (V. Ataman, ve G. Sezer, Çev.) Ankara: Ayrıntı Yayınları.
  • Şimşek, A. (2012). Araştırma modelleri. A. Şimşek (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Uğurlu, C. T. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin öğretmenlerinin etik davranışlara ilişkin algıları, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi,16(2), 367- 379.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilgün Sakar

Birsel Aybek

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sakar, N., & Aybek, B. (2018). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK HAK VE SORUMLULUKLARINA İLİŞKİN ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Scientific Educational Studies, 2(2), 111-128. https://doi.org/10.31798/ses.441769