BibTex RIS Kaynak Göster

Araş. Gör. Muhammet Tacettin KUTAY Türk - Alman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 4, 29 - 43, 01.10.2016

Öz

This article will primarily focus on – with reference to the main characteristic of Turkish secularization- the political meaning of recitation of Turkish translation of ezan, call for prayers, for eighteen years. For this sake the difference between the meanings of säkularisierung making secular and säkularisation secularization will be clearified. Then major factors that differentiate Sunni Islam, the target of Turkish secularization, from the Catolicisim, the target of Western secularization, will be explained and the distinctive characteristics of Turkish secularization will be revealed. In conclusion, the article claims that although it is different from the Catholic experience Islam in the Turkish case experienced a secularization through the religious sign and symbols such as the recitation of Turkish translation of ezan

Kaynakça

  • Assmann, J. ve Hölscher, T. (1998), Kultur und Gedächtnis, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
  • Assmann, Jan (2005), “Der Begriff des kulturellen Gedächtnisses, Kulturelles Gedächtnis im 21. Jahrhundert”, Tagungsband des internationalen Symposiums, 23 Nisan 2005, Karlsruhe.
  • Aydar, Hidayet (2007), “Türklerde Anadilde İbadet Meselesi: Cumhuriyet Dönemi”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 15, s. 71-107.
  • Benetka, G. (2002), Denkstile der Pschyologie, Facultas Universitätsverlag, Wien.
  • Brunner, O. Conze, W. ve Koselleck, R. (1972), Geschichtliche Grundbegriffe: Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland, Klett-Cotta, Stuttgart.
  • Bundesverband der katholischen Arbeitnehmerbewegung (1982), Texte zur katholischen Soziallehre, Verlag Butzon&Bercker, Köln.
  • Casanova, J. (2007), “Säkularismus-Ideologie oder Staatskunst”, Transit Eurozine Magazin, sayı: 39, s. 29-44.
  • Connerton, P. (1999), Toplumlar Nasıl Anımsar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Çağlar, İ. (2013), From Symbolic Exile to Physical Exile: Turkey’s Imam Hatip Schools the Emergence of a conservatice Counter-Elite, and its Knowledge Migration to Europe, Amsterdam University Press, Amsterdam.
  • Erll, A. (2005), Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen, Verlag J.B. Metzler, Stuttgart.
  • Halbwachs, M. (1925), La Mémoire collective, Presses Universitares de France, Paris.
  • Lewis, B. (1970), Modern Türkiye’nin Kuruluşu, Türk Tarih Kurumu, Ankara.
  • Luther, M. (1962), An den christlichen Adel deutscher Nation, Reclam, Stuttgart.
  • Lübbe, H. (1965), Säkularisierung, Geschichte eines Ideenpolitisches Begriffs, Verlag Karl Alber, Freiburg.
  • Mardin, Ş. (1996), Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Marramao, G. (1999), Die Säkularisierung der Westlichen Welt, Insel Verlag, Frankfurt.
  • Minkenberg, M. ve Willems U. (2002), “Staat und Kirche in westlichen Demokratien”, Politik und Religion, sayı: 33, s. 115-138.
  • Minkenberg, M. ve Willems, U. (2003), “Politik und Religion im Übergang – Tendenzen und Forschungsfragen am Beginn des 21. Jahrhunderts”, Politik und Religion, sayı: 32.
  • Ocak, A. (1999), Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Ricoeur, P. (1974), Die Interpretation. Ein Versuch über Freud, Suhrkamp, Frankfurt.
  • TRE Theologische Realenzyklopädie (1998), Walter de Gruyter, Berlin
  • Toynbee, A. (1968), Religion ohne Zukunft, Bertlesmann Vlg, München.
  • Zinser, H. (2010), “14 Vorläufige Thesen zur Säkularisierung”, Religionen nach der Säkularisierung , Editörler: Hödl, Hans Gerald- Futterknecht, Veronica, Lit Verlag, Wien.

Şeairin Sekülarizasyonu ve “Türkçe Ezan”

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 4, 29 - 43, 01.10.2016

Öz

Bu makalede öncelikle Türk sekülerizasyonunun karakteristiği göz önünde bulundurulduğunda ezanın 18 yıl boyunca Türkçe okunmasının hangi politik anlama geldiği sorusuna yoğunlaşılacaktır. Bunun için “Sekülerleşme” ve “sekülerizasyon” kavramları arasındaki anlam farklılıkları netleştirilecektir. Daha sonra “Türk sekülerleşmesi"nin muhatabı olan Sünni İslam’ı Batı sekülerleşmesinin muhatabı olan Katolisizm’den ayıran temel faktörler ele alınacaktır ve bu bağlamda “Türk sekülerizasyonu”nun karakteristiğinin ayırt edici özellikleri ortaya konulmaya çalışılacaktır. Sonuç olarak çalışma her ne kadar Katolik tecrübeden farklı olsa da, Türkiye’de Sekülerleşme sürecinde İslamiyet’in de bir sekülarizasyon yaşadığını ve bunun Türkçe ezan örneğinde olduğu gibi şeair üzerinden gerçekleştiğini iddia etmektedir.

Kaynakça

  • Assmann, J. ve Hölscher, T. (1998), Kultur und Gedächtnis, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
  • Assmann, Jan (2005), “Der Begriff des kulturellen Gedächtnisses, Kulturelles Gedächtnis im 21. Jahrhundert”, Tagungsband des internationalen Symposiums, 23 Nisan 2005, Karlsruhe.
  • Aydar, Hidayet (2007), “Türklerde Anadilde İbadet Meselesi: Cumhuriyet Dönemi”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 15, s. 71-107.
  • Benetka, G. (2002), Denkstile der Pschyologie, Facultas Universitätsverlag, Wien.
  • Brunner, O. Conze, W. ve Koselleck, R. (1972), Geschichtliche Grundbegriffe: Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland, Klett-Cotta, Stuttgart.
  • Bundesverband der katholischen Arbeitnehmerbewegung (1982), Texte zur katholischen Soziallehre, Verlag Butzon&Bercker, Köln.
  • Casanova, J. (2007), “Säkularismus-Ideologie oder Staatskunst”, Transit Eurozine Magazin, sayı: 39, s. 29-44.
  • Connerton, P. (1999), Toplumlar Nasıl Anımsar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Çağlar, İ. (2013), From Symbolic Exile to Physical Exile: Turkey’s Imam Hatip Schools the Emergence of a conservatice Counter-Elite, and its Knowledge Migration to Europe, Amsterdam University Press, Amsterdam.
  • Erll, A. (2005), Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen, Verlag J.B. Metzler, Stuttgart.
  • Halbwachs, M. (1925), La Mémoire collective, Presses Universitares de France, Paris.
  • Lewis, B. (1970), Modern Türkiye’nin Kuruluşu, Türk Tarih Kurumu, Ankara.
  • Luther, M. (1962), An den christlichen Adel deutscher Nation, Reclam, Stuttgart.
  • Lübbe, H. (1965), Säkularisierung, Geschichte eines Ideenpolitisches Begriffs, Verlag Karl Alber, Freiburg.
  • Mardin, Ş. (1996), Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Marramao, G. (1999), Die Säkularisierung der Westlichen Welt, Insel Verlag, Frankfurt.
  • Minkenberg, M. ve Willems U. (2002), “Staat und Kirche in westlichen Demokratien”, Politik und Religion, sayı: 33, s. 115-138.
  • Minkenberg, M. ve Willems, U. (2003), “Politik und Religion im Übergang – Tendenzen und Forschungsfragen am Beginn des 21. Jahrhunderts”, Politik und Religion, sayı: 32.
  • Ocak, A. (1999), Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Ricoeur, P. (1974), Die Interpretation. Ein Versuch über Freud, Suhrkamp, Frankfurt.
  • TRE Theologische Realenzyklopädie (1998), Walter de Gruyter, Berlin
  • Toynbee, A. (1968), Religion ohne Zukunft, Bertlesmann Vlg, München.
  • Zinser, H. (2010), “14 Vorläufige Thesen zur Säkularisierung”, Religionen nach der Säkularisierung , Editörler: Hödl, Hans Gerald- Futterknecht, Veronica, Lit Verlag, Wien.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Muhammet Tacettin Kutay

İsmail Çağlar

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

ISNAD Kutay, Muhammet Tacettin - Çağlar, İsmail. “Şeairin Sekülarizasyonu Ve ‘Türkçe Ezan’”. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 4/4 (Ekim 2016), 29-43.