Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İş Kazalarını Konu Alan İş Güvenliği Reklamlarında Duygusal Çekiciliklerin Kullanımı: Avustralya ve Singapur İş Güvenliği Reklamları Üzerine İnceleme

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 153 - 172, 10.12.2018
https://doi.org/10.32331/sgd.493020

Öz

Son yıllarda iş güvenliği 
kavramının  dünyada önem
kazanması, iş kazalarını konu alan kamu  spotu reklamlarının sayının da
artmasına yol açmıştır. Bu reklamlarda işveren ve çalışanların kazalara karşı önlem almasını  sağlamak 
için  duygu çekiciliklerinden
(korku, mizah, hüzün vb.) sıklıkla
yararlanıldığı görülmektedir. Bu çalışmada, Avustralya ve Singapur’da iş
kazalarını konu alan iş güvenliği reklamları, reklamlarda kullanılan duygu çekicilikleri boyutunda
incelenmiştir. Çalışma kapsamında
son dönemde Avustralya’da kullanılan üç iş güvenliği reklamı (Yaralı Yüz, Yaralı Kol, Yaralı Vücut)
ile Singapur’da kullanılan üç iş güvenliği reklamı (Çukur,
Konteynır, İnşaat İskelesi) nitel araştırma yöntemleri
içerisinde yer alan göstergebilimsel
analize tabi tutularak ele alındı. Reklamlar, Fransız Dil Bilimci Roland
Barthes’ın düzanlam ve yananlam boyutunda analiz edilerek, reklamlarda verilmek
istenen duygu çekicilikleri ortaya
konulmaya çalışıldı. Elde edilen bulgularda, çalışanların iş kazalarına yönelik
gerekli önlemleri alması için Avustralya iş güvenliği reklamlarında korku çekiciliği, Singapur
güvenliği reklamlarında ise mizah çekiciliği
kavramından yararlanıldığı ortaya çıkarıldı.

Kaynakça

  • Ads of The World (2018). Avustralya İş Güvenliği Reklamları. [https://www. adsoftheworld. com /media/print/worksafe_arm ]. (Erişim: 12.06.2018).
  • Ateş, S. (2016). Siyasal Reklamlarda Duygusal Çekicilik Kullanımı: 7 Haziran 2015 Genel Seçimlerinde Siyasal Partiler Tarafından Üretilen Reklam Filmlerinin Analizi. KTÜ İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. Cilt 3. Sayı 12. 85-103.
  • Aybek, A., Güvercin, Ö., & Hurşitoğlu, Ç. (2003). Teknik Personelin İş Kazalarının Nedenleri Ve Önlenmesine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. KSÜ Fen ve Mühendislik Dergisi. 6(2). 91-100.
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklâmlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1(17). 73-106.
  • Baradan, S. (2006). Türkiye’de İnşaat Sektöründe İş Güvenliğinin Yeri ve Gelişmiş Ülkelerle Kıyaslanması. DEÜ Mühendislik Fakültesi, Fen ve Mühendislik Dergisi. Cilt 8. Sayı 1. 87-100.
  • Barthes, R.(2016a). Göstergebilimsel Serüven. (Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat). 8.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Barthes, R. (2016b). S/Z. Çev., (Çev. Sündüz Öztürk Kasar). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bozkurt, A. (2012). Hüzün Uyandırıcı Duygusal Çekicilikli Reklamların Tüketici Üzerindeki Etkisi. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Camkurt, M. Z. (2007). İşyeri Çalışma Sistemi ve İşyeri Fiziksel Faktörlerinin İş Kazaları Üzerindeki Etkisi. TÜHİS İş Hukuku ve İktisat Dergisi. Cilt 20. Sayı 6. 80-106.
  • Ceylan, H. (2011). Türkiye’deki İş Kazalarının Genel Görünümü ve Gelişmiş Ülkelerle Kıyaslanması. Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi. 3(2). 18-24.
  • Ceylan, H. (2014). Türkiye’de İnşaat Sektöründe Meydana Gelen İş Kazalarının Analizi. Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi. 6(1). 1-6.
  • Çakar, S.(2009). Reklamlarda Korku Çekiciliğinin Kullanılması. Bahçeşehir Ünivesitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Çakı, C. (2018). Weimar Cumhuriyeti’nde Bolşevizm’in Korku Çekiciliği Bağlamında Alman Propaganda Posterlerinde Kullanımı. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi. 5 (16). 83-101.
  • Çakı, C., Karaburun Doğan, D. ve Yılmaz, N. (2018). “Horst-Wessel” Propaganda Marşı Üzerinden Nazizm İdeolojisinin İnşası. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Sayı 46. 89-110.
  • Çallı, İ. D. (2014). Etnik Pazarlamada Helal Kav- ramının Kullanımı “Almanya’da Yayınlanan Gıda Reklamları Üzerine Bir İnceleme”. Anadolu Uni- versity Journal of Social Sciences. 14(4). s 43-55.
  • Dursun, S. (2013). İş Güvenliği Kültürünün Çalışanların Güvenli Davranışları Üzerine Etkisi. Sosyal Güvenlik Dergisi (SGD). 3(2). s. 61-75. Ercan, A. (2010). Türkiye’de Yapı Sektöründe İşçi Sağlığı ve Güvenliğinin Değerlendirilmesi. Politeknik Dergisi. 13(1). 49-53.
  • Fırlar, F. B., & Çelik, M. (2010). Gazete Reklâmlarında Mizah: Türk Mizah Reklâmlarına İlişkin Tarihsel Bir Analiz. Journal of International Social Research. 3(12). S. 164-177.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev. Süleyman İrvan). 5. Basım. Ankara:Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. (Çev. Mehmet Yalçın). 3.Baskı. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gülada, M. O. (2018). Korku Çekiciliği Kavramının Trafik Kazalarını Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 1(2). 131-143.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Gürdin, B. (2016). Sigara Karşıtı Televizyon Reklamlarında Kullanılan Korku Çekiciliği Faktörü Etkinliğinin Beyin Görüntüleme Tekniği ile Ölçümü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitütüsü, Aydın. Janssens, W., & De Pelsmacker, P. (2007). Fear Appeal in Traffic Safety Advertising: The Moderating Role of Medium Context, Trait Anxiety and Differences Between Drivers and Non-Drivers. Psychologica Belgica. 47(3). 173-193.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim. İstanbul: E Yayınları. Karaburun Doğan, D., Sayan, Ş. ve Çakı, C. (2017). The Analysis on Election Music and Propaganda Posters of Political Parties in 1999 General and Local Elections in Turkey, 2. Researches on Science and Art in 21st Century Turkey (Editors: Hasan Arapgirlioğlu, Atilla Atik, Robert L. Elliott, Edward Turgeon). Ankara: Gece Publishing: 179-186.
  • Karadeniz, O. (2012). Dünya’da ve Türkiye’de İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları ve Sosyal Koruma Yetersizliği. Çalışma ve Toplum Dergisi. 34(3) s. 15-75.
  • Kılkış, İ., & Demir, S. (2012). İşverenin İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Verme Yükümlülüğü Üzerine Bir İnceleme. Çalışma İlişkileri Dergisi. 3(1). 23-47.
  • Korkmaz, A., & Avsallı, H. (2012). Çalışma Hayatında Yeni Bir Dönem: 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. (26). s. 153-167.
  • Müngen, U. (2011). İnşaat Sektörümüzdeki Başlıca İş Kazası Tipleri. Türkiye Mühendislik Haberleri. 469(5). 32-39. Öçal, M., Çiçek, Ö. (2018). Türkiye ve Avrupa Birliği’nde İş Kazası Verilerinin Karşılaştırmalı Analizi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi. 6(16). 616-637.
  • Ray, L. M., Wilkie, L. W. (1970). Fear: The Potential of An Appeal Neglected by Marketing. The Journal of Marketing. 34(1). 54-62. Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rotfeld, J. H.(1988). Fear Appeals and Persuasion: Assumptions and Errors in Advertising Research. Current Issues and Research in Advertising. 11(1- 2). 21-40. Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Şahin, E. (2014). Cinsel Çekicilik İçeren Televizyon Reklamları ve Markaya Yönelik Tutum Oluşmasında Kültürel Farklılıkların Rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Şener, G., Uztuğ, F. (2012). Reklamda Cinsel Çekiciliklerin İletişim Etkisi ile Ahlaki Değerlendirmesine Yönelik Tutum Araştırması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 12. Sayı 3. 153-167.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. Baskı. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Toolkit Osha Europa (2018). Singapur İş Güvenliği Reklamları. [https://toolkit. osha. europa.eu/ tools/ advertising/ outdoor-advertising/ safety-starts-with-me- advertisement]. (Erişim: 12.06.2018).
  • Türen, U., Gökmen, Y. (2014). Türkiye’de Meydana Gelen İş Kazaları Sonucu Ölümler İle Çalışanların Yaş Faktörü Arasındaki İlişki. Sosyal Güvenlik Dergisi. 4(1). 101-119.
  • TUISAG (2016). 2016 Türkiye’de Yaşanan İş Kazaları. [https://tuisag.com/2016-yili-is-kazasi- meslek-hastaliklari-istatistikleri/].(Erişim: 09.10.2018). Yardım, N., Çipil, Z., Vardar, C., Mollahaliloğlu, S. (2007). Türkiye İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları: 2000-2005 Yılları Ölüm Hızları. Dicle Tıp Dergisi. 34(4). 264-271.
  • Yaylagül, L. (2017). Kitle İletişim Kuramları, Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 8. Baskı. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Zorlu, Y., Çakı, C., Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: ‘Kırımlı’ Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferansları - Istanbul Journal of Sociological Studies. No 56 (2017-2) / 65-93.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Arpa

Caner Çakı

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arpa, M., & Çakı, C. (2018). İş Kazalarını Konu Alan İş Güvenliği Reklamlarında Duygusal Çekiciliklerin Kullanımı: Avustralya ve Singapur İş Güvenliği Reklamları Üzerine İnceleme. Sosyal Güvenlik Dergisi, 8(2), 153-172. https://doi.org/10.32331/sgd.493020