Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID 19 Pandemisi Döneminde Eğitim Şeklinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerin Geleceğe Yönelik Beklenti, Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Olan Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 17 - 25, 31.12.2024

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, uygulamalı bölümlerde Covid-19 pandemisi nedeni ile lisans eğitiminin ilk yılını online olarak tamamlamış olan öğrenciler ile yüz yüze olarak tamamlamış olan öğrencilerin geleceğe yönelik beklenti, kaygı ve umutsuzluk düzeylerine olan etkisini incelemek ve karşılaştırmaktır. Yöntem: Veriler, kişisel bilgi formu, Durumluluk ve Süreklilik Kaygı Envanteri, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Olumlu Gelecek Beklentisi Ölçeği kullanılarak, Google Forms uygulaması ile online olarak toplanmıştır. Sonuçlar: Örneklem 98 FTR öğrencisi, 78 hemşirelik öğrencisi,12 beslenme ve diyetetik bölümü öğrencisinden oluşmuştur. Birinci sınıfı online tamamlayan öğrenciler ile yüz yüze tamamlayan öğrenciler arasında durumluluk-süreklilik kaygı, umutsuzluk ve olumlu gelecek beklentileri arasında istatistiksel olarak bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Eğitim şekli fark etmeksizin bölümler arasında karşılaştırma yapıldığında sadece hemşirelik bölümü öğrencilerinde olumlu gelecek beklentisi ölçeği puanın diğer bölümlere kıyasla anlamlı şekilde düşük olduğu görülmüştür. Bölümlerin kendi içinde, birinci sınıfı tamamladıkları eğitim şekline göre karşılaştırılma yapıldığında ise sadece beslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerinde sürekli kaygı puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuş olup (p<0.05), yüz yüze eğitim alan öğrencilerin sürekli kaygı puanının online eğitim alan öğrencilerden anlamlı şekilde yüksek olduğu saptanmıştır. Tartışma: Alternatif bir eğitim modeli olarak online eğitimin, sağlık bilimleri uygulamalı lisans bölümlerinde geleceğe yönelik beklenti, kaygı ve umutsuzluk düzeyleri üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olmadığı ve dijitalleşen çağda yeni eğitim-öğretim modellerinin buna uygun olarak geliştirilmesinde fayda olabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alnıaçık, E., Of, M., Balkaş, J., Tülemez, S., Mirzayev, M. & Alfarra, H. (2021). Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve umutsuzluklarının kariyer geleceği algısı üzerindeki etkileri. Business & Management Studies: An International Journal, 9(1), 248–266. https://doi.org/10.15295/bmij.v9i1.1757
  • Bat Tonkuş, M. & Bakırhan, C. (2022). Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences, 1(1), 7–18. https://doi.org/10.29228/aijhs.11
  • Bayar, B. D. , Can, S. Y. , Erten, M. , & Ekmen, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12–25.
  • Beck, A. T., Weissman, A., Lester, D. & Trexler, L. (1974). The measurement of pessimism: The Hopelessness Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(6), 861–865. https://doi.org/10.1037/h0037562
  • Benaraba, C. M. D., Bulaon, N. J. B., Escosio, S. M. D., Narvaez, A. H. G., Suinan, A. N. A. & Roma, M. N. (2022). A Comparative Analysis on the Career Perceptions of Tourism Management Students Before and During the COVID-19 Pandemic. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 30, 100361. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100361
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112–142.
  • Chingos, M. M., Griffiths, R. J., Mulhern, C. & Spies, R. R. (2017). Interactive Online Learning on Campus: Comparing Students’ Outcomes in Hybrid and Traditional Courses in the University System of Maryland. The Journal of Higher Education, 88(2), 210–233. https://doi.org/10.1080/00221546.2016.1244409
  • Deo, P. K., Budhathoki, S., Raut, J., Adhikari, B. & Shrestha, J. (2020). Factors associated with perceived stress, anxiety, depression, insomnia during COVID-19 outbreak among nursing students. Age (Years), 17(19), 33.
  • Dewart, G., Corcoran, L., Thirsk, L. & Petrovic, K. (2020). Nursing education in a pandemic: Academic challenges in response to COVID-19. Nurse Education Today, 92, 104471. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104471
  • Doğan, M. M. & Düzel, B. (2020). Covid-19 özelinde korku-kaygı düzeyleri. Turkish Studies, 15(4), 739–752.
  • Durak, A. & Palabıyıkoğlu, R. (1994). Beck Umutsuzluk Ölçeği Geçerlilik Çalışması. Kriz Dergisi, 311–319. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000071
  • Ece, S. (2021). Covid 19 Pandemi Sürecindeki Tam Kapanma Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Stres, Depresyon ve Kaygı Düzeylerinin Kariyer İyimserliğine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 257–270.
  • Eygü, H. & Karaman, S. (2013). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyvd.gıları Üzerine Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • İmamoğlu, E. O. & Guler-Edwards, A. (2007). Self-related differences in future time orientations. Türk Psikoloji Dergisi, 22(60), 115–138.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 44–56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Kahyaoğlu Süt, H. & Küçükkaya, B. (2017). The Views of Nursing Students on Distance Education. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. https://doi.org/10.5222/HEAD.2016.235
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66–77.
  • Liang, L., Ren, H., Cao, R., Hu, Y., Qin, Z., Li, C. & Mei, S. (2020). The Effect of COVID-19 on Youth Mental Health. Psychiatric Quarterly, 91(3), 841–852. https://doi.org/10.1007/s11126-020-09744-3
  • Luo, M., Guo, L., Yu, M., Jiang, W. & Wang, H. (2020). The psychological and mental impact of coronavirus disease 2019 (COVID-19) on medical staff and general public – A systematic review and meta-analysis. Psychiatry Research, 291, 113190. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113190
  • Mahmud, Md. S., Talukder, M. U. & Rahman, Sk. M. (2021). Does ‘Fear of COVID-19’ trigger future career anxiety? An empirical investigation considering depression from COVID-19 as a mediator. International Journal of Social Psychiatry, 67(1), 35–45. https://doi.org/10.1177/0020764020935488
  • Means, B., Toyama, Y., Murphy, R. & Baki, M. (2013). The Effectiveness of Online and Blended Learning: A Meta-Analysis of the Empirical Literature. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 115(3), 1–47. https://doi.org/10.1177/016146811311500307
  • Öner, N. & LeCompte, A. (1983). Durumluk Surekli Kaygi Envanteri El Kitabi. Bogazici Universitesi Yayınları. Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X. & Sasangohar, F. (2020). Effects of COVID-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), e21279. https://doi.org/10.2196/21279
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L. & Lushene. R. E. (n.d.). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto: Consulting Psychologists Press.
  • United States Distance Learning Association (USDLA): Definition of distance learning. (2020, 11. June). Http://Www.Usdla.Org.
  • Wang, C. & Zhao, H. (2020). The Impact of COVID-19 on Anxiety in Chinese University Students. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01168
  • Yanık, D. & Yeşilçınar, İ. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 103–112.
  • Zengin, D., Uzsen, H., Ardahan Sevgili, S. & Bal Yılmaz, H. (2024). The effect of COVID-19 fear level on nursing students’ attitudes towards E-learning. International Journal of Environmental Health Research, 34(2), 874–884. https://doi.org/10.1080/09603123.2023.2182409

The Impact Of Education Method On The Future Expectations, Anxiety, And Hopelessness Levels Of Health Sciences Faculty Students During The COVID-19 Pandemic

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 17 - 25, 31.12.2024

Öz

Purpose: This study aims to examine and compare the impact of completing the first year of undergraduate education online versus face-to-face during the COVID-19 pandemic on the future expectations, anxiety, and hopelessness levels of students in applied programs.Methods:
Data were collected online via Google Forms using a personal information form, the State-Trait Anxiety Inventory, the Beck Hopelessness Scale, and the Positive Future Expectation Scale. Results: The sample consisted of 98 physiotherapy students, 78 nursing students, and 12 nutrition and dietetics students. No statistically significant differences were found in state and trait anxiety, hopelessness, or positive future expectations between students who completed their first year online and those who completed it face-to-face (p > 0.05). When comparing departments regardless of the mode of education, only nursing students had significantly lower positive future expectation scores compared to other departments. Within-department comparisons based on the mode of education revealed a statistically significant difference only in the trait anxiety scores of nutrition and dietetics students (p < 0.05), with face-to-face students scoring higher than their online counterparts. Conclusion: Online education, as an alternative model, does not appear to have a negative impact on the future expectations, anxiety, or hopelessness levels of students in applied health sciences undergraduate programs. It is suggested that new education models suitable for the digital era may be beneficial in addressing future educational challenges.

Kaynakça

  • Alnıaçık, E., Of, M., Balkaş, J., Tülemez, S., Mirzayev, M. & Alfarra, H. (2021). Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve umutsuzluklarının kariyer geleceği algısı üzerindeki etkileri. Business & Management Studies: An International Journal, 9(1), 248–266. https://doi.org/10.15295/bmij.v9i1.1757
  • Bat Tonkuş, M. & Bakırhan, C. (2022). Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences, 1(1), 7–18. https://doi.org/10.29228/aijhs.11
  • Bayar, B. D. , Can, S. Y. , Erten, M. , & Ekmen, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(1), 12–25.
  • Beck, A. T., Weissman, A., Lester, D. & Trexler, L. (1974). The measurement of pessimism: The Hopelessness Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(6), 861–865. https://doi.org/10.1037/h0037562
  • Benaraba, C. M. D., Bulaon, N. J. B., Escosio, S. M. D., Narvaez, A. H. G., Suinan, A. N. A. & Roma, M. N. (2022). A Comparative Analysis on the Career Perceptions of Tourism Management Students Before and During the COVID-19 Pandemic. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 30, 100361. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100361
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112–142.
  • Chingos, M. M., Griffiths, R. J., Mulhern, C. & Spies, R. R. (2017). Interactive Online Learning on Campus: Comparing Students’ Outcomes in Hybrid and Traditional Courses in the University System of Maryland. The Journal of Higher Education, 88(2), 210–233. https://doi.org/10.1080/00221546.2016.1244409
  • Deo, P. K., Budhathoki, S., Raut, J., Adhikari, B. & Shrestha, J. (2020). Factors associated with perceived stress, anxiety, depression, insomnia during COVID-19 outbreak among nursing students. Age (Years), 17(19), 33.
  • Dewart, G., Corcoran, L., Thirsk, L. & Petrovic, K. (2020). Nursing education in a pandemic: Academic challenges in response to COVID-19. Nurse Education Today, 92, 104471. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104471
  • Doğan, M. M. & Düzel, B. (2020). Covid-19 özelinde korku-kaygı düzeyleri. Turkish Studies, 15(4), 739–752.
  • Durak, A. & Palabıyıkoğlu, R. (1994). Beck Umutsuzluk Ölçeği Geçerlilik Çalışması. Kriz Dergisi, 311–319. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000071
  • Ece, S. (2021). Covid 19 Pandemi Sürecindeki Tam Kapanma Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Stres, Depresyon ve Kaygı Düzeylerinin Kariyer İyimserliğine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 257–270.
  • Eygü, H. & Karaman, S. (2013). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyvd.gıları Üzerine Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • İmamoğlu, E. O. & Guler-Edwards, A. (2007). Self-related differences in future time orientations. Türk Psikoloji Dergisi, 22(60), 115–138.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 44–56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Kahyaoğlu Süt, H. & Küçükkaya, B. (2017). The Views of Nursing Students on Distance Education. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. https://doi.org/10.5222/HEAD.2016.235
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66–77.
  • Liang, L., Ren, H., Cao, R., Hu, Y., Qin, Z., Li, C. & Mei, S. (2020). The Effect of COVID-19 on Youth Mental Health. Psychiatric Quarterly, 91(3), 841–852. https://doi.org/10.1007/s11126-020-09744-3
  • Luo, M., Guo, L., Yu, M., Jiang, W. & Wang, H. (2020). The psychological and mental impact of coronavirus disease 2019 (COVID-19) on medical staff and general public – A systematic review and meta-analysis. Psychiatry Research, 291, 113190. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113190
  • Mahmud, Md. S., Talukder, M. U. & Rahman, Sk. M. (2021). Does ‘Fear of COVID-19’ trigger future career anxiety? An empirical investigation considering depression from COVID-19 as a mediator. International Journal of Social Psychiatry, 67(1), 35–45. https://doi.org/10.1177/0020764020935488
  • Means, B., Toyama, Y., Murphy, R. & Baki, M. (2013). The Effectiveness of Online and Blended Learning: A Meta-Analysis of the Empirical Literature. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 115(3), 1–47. https://doi.org/10.1177/016146811311500307
  • Öner, N. & LeCompte, A. (1983). Durumluk Surekli Kaygi Envanteri El Kitabi. Bogazici Universitesi Yayınları. Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X. & Sasangohar, F. (2020). Effects of COVID-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), e21279. https://doi.org/10.2196/21279
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L. & Lushene. R. E. (n.d.). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto: Consulting Psychologists Press.
  • United States Distance Learning Association (USDLA): Definition of distance learning. (2020, 11. June). Http://Www.Usdla.Org.
  • Wang, C. & Zhao, H. (2020). The Impact of COVID-19 on Anxiety in Chinese University Students. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01168
  • Yanık, D. & Yeşilçınar, İ. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde yaşanan sosyal izolasyonun hemşirelik öğrencileri üzerindeki etkileri: Niteliksel araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 103–112.
  • Zengin, D., Uzsen, H., Ardahan Sevgili, S. & Bal Yılmaz, H. (2024). The effect of COVID-19 fear level on nursing students’ attitudes towards E-learning. International Journal of Environmental Health Research, 34(2), 874–884. https://doi.org/10.1080/09603123.2023.2182409
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fizyoterapi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Nihal Yurttaş 0000-0002-0069-6525

Ayça Aracı 0000-0002-1089-3370

Özlem Akkoyun Sert 0000-0002-6053-2418

Ayşe Ünal 0000-0003-0959-5664

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2024
Kabul Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yurttaş, A. N., Aracı, A., Akkoyun Sert, Ö., Ünal, A. (2024). COVID 19 Pandemisi Döneminde Eğitim Şeklinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerin Geleceğe Yönelik Beklenti, Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Olan Etkisi. Syedra Sağlık Dergisi, 1(1), 17-25.