İletişim teknolojilerinin hızla gelişmesi ve yaygınlaşması bireylerin günlük yaşam pratiklerinde de birtakım dönüşümleri beraberinde getirmektedir. Söz konusu dönüşümlerden öne çıkanı ise kuşkusuz sosyal medya kullanımının giderek artmasıdır. Çok sesliliğin ve görece fikir paylaşım hürriyetinin yaşandığı dijital ortam, aktivist hareketlerin dönüşüme girmesine olanak sağlamaktadır. Geleneksel aktivizmin dijitalleşmeye paralel yaşadığı dönüşüm Aktivizm 2.0 olarak ifade edilen dijital aktivizmi ortaya çıkarmıştır. Günümüzde sosyal medya kullanıcıları tarafından sıklıkla tercih edilen dijital aktivizm giderek çeşitlenmiştir ve farklı türleri ve eylemsel çeşitliliğiyle ilgi çekici hale gelerek, çalışmalara konu olmuştur. Dolayısıyla dijital ortam kullanıcıların davranış analizlerinin gerçekleştirilmesi, irdelenmesi ise önem arz etmektedir. Gerçekleştirilen çalışmanın amacı, sosyal medya kullanıcılarının bir dijital aktivizm türü olan kliktivizm davranışlarının analizini yapabilmek ve elde edilen veriler doğrultusunda değerlendirmeler gerçekleştirebilmektir. Çalışmada bir nitel veri toplama türü olan yarı yapılandırılmış mülakat tekniği tercih edilmiştir. Böylelikle sosyal medya kullanıcıların kliktivizm davranışlarının detaylı ve derinlemesine analizini gerçekleştirmek hedeflenmektedir. Araştırmanın evrenini sosyal medya kullanıcıları oluştururken, örneklem olarak ise Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi (BAİBÜ) lisansüstü öğrencileri seçilmiştir. 10 lisansüstü öğrencisi ile 9 Mart – 20 Mart tarihleri arasında yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. “Sosyal medya kullanıcılarının kliktivizm davranışlarındaki temel motivasyon nedir?” araştırma sorusundan hareket edilen çalışmada, katılımcıların dijital aktivist eylemi gerçekleştirmelerindeki motivasyonun sorunun çözümüne katkıda bulunmak olduğu saptanmıştır. Sosyal medya kullanımının giderek yaygınlaşması ve artmasıyla beraber dijital aktivist eylemlerin çeşitleneceği, değişimlere uğrayacağı öngörüsüyle gerçekleştirilen çalışmanın söz konusu alanda yapılacak yeni çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 4 |
https://asosindex.com.tr/index.jsp?modul=journal-page&journal-id=725
https://www.acarindex.com/journals/simetrik-iletisim-arastirmalari-dergisi-1291#
https://journalseeker.researchbib.com/view/issn/2667-5692
https://journal-index.org/index.php/asi/article/view/7761
https://www.sindexs.org/JournalList.aspx?ID=7744
https://www.worldcat.org/search?q=n2%3A2667-5692&qt=advanced&dblist=638
Önemli Not: Dergimizin 3. Cilt 4. sayı çalışma kabul tarihleri 15 Mart 2024-30 Nisan 2024 arası olarak belirlenmiştir. Yazarların bu hususa dikkat etmeleri gerekmektedir.