Batıda E. G. Browne’nun
çalışmalarıyla başlayan Safevî İran’a ulemâ göçü konusundaki araştırmalar, son
zamanlarda giderek artmaktadır. Araştırmacıların çoğunluğuna göre Safevîler,
kendilerine yardımcı olmaları için Irak, Cebel-i Âmil ve Bahreyn bölgelerinden
İmâmî ulemâyı İran’a davet etmişlerdir. Sünnî idareler altında yaşayan Arap
İmâmî âlimler, çeşitli baskılara maruz kaldıklarından bu davete icabet
etmiştir. İlk kez Browne tarafından dile getirilen bu tezin günümüzde
savunucularının başında Rula Abisaab gelmektedir. Andrew J. Newman ise Batılı
araştırmacıların çoğunluğu tarafından dile getirilen teze karşı çıkmaktadır.
Newman’a göre Safevî İran’a Âmilî âlimlerin göçü fazla abartılmaktadır.
Bölgedeki Sünnî yönetimler, İmâmî ulemâya her hangi bir baskı yapmadıklarından
birçok İmâmî âlim, kendi vatanlarında kalmayı Safevî İran’a gitmeye tercih
etmişlerdir. Kathryn Babayan ve Jean Calmard gibi araştırmacılar da Newman’ın
öne sürdüğü tezi kabul etmektedir. Her iki tezi de savunan araştırmacılar,
çalışmalarında aynı verileri kullanmalarına rağmen konuyu farklı açılardan
incelemektedirler. Bu çalışmada Safevî İran’a ulemâ göçünün nedeni, hangi
bölgelerden ulemâ göçü olduğu, göç eden âlimlerin Safevî yönetiminde
üstlendikleri görevler gibi konularda Batılı araştırmacıların yaklaşımları ele
alınmaktadır.
İslam Mezhepleri Tarihi İmâmiyye Safevî İran Cebel-i Âmil Ulemâ Göç
In the
West research on the migration of scholars to the Safavid Iran which began with
the E. G. Browne’s studies has been increasing lately. According to the
majority of the researchers, the Safavids invited the Imāmi scholars from Iraq, Jabal ‘Āmil and Bahrain
regions to Iran to help them. The Arab Imāmi scholars living under the Sunni administrations
accepted the invitation because of different persecutions they were exposed to.
Nowadays, Rula Abisaab is the main advocate of this thesis which although, was
first established by Browne. Whereas, Andrew J. Newman opposes the majority of
the Western researchers on the subject matter. According to Newman, the
immigration of ‘Āmili scholar to the Safavid Iran is not as exaggerated. And
the Sunni administrations in the region did not persecute the Imami scholars,
as such many of them preferred staying in their homeland to going to the
Safavid Iran. Researchers such as Kathryn Babayan and Jean Calmard also
accepted Newman’s thesis. The researchers who advocate both theses, despite
using the same data in the course of studies, the topic is examined from different
perspectives. The aim of this study is to examine the approaches of the Western
researchers on the subject matters such as the reasons for the migration of the
scholars to the Safavid Iran, which region they migrated from and the tasks
they undertook in the administration.
History of Islamic Sects Imāmiyya Safavid Iran Jabal ‘Āmil Scholars (‘Ulemā) Migration
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |