Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Geographical Indication Foods in the Context of Gastronomy Tourism: Analyzing the Menus of Local Restaurants in Konya

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 15, 30.06.2024

Öz

Geographical indications encourage the consumption of local food values, protect cultural values, and promote the region. With these functions, geographical indication foods constitute a vital attraction factor for individuals participating in gastronomy tourism, one of today's popular types of tourism. Konya, the capital of the Anatolian Seljuks, located on prehistoric lands such as Çatalhöyük and the eternal resting place of Hz. Mevlana, is one of the cities with the most geographical indication products in Turkey with its rich gastronomic culture. The research aims to examine the inclusion of Konya's geographical indication foods, bakery products, and desserts in local restaurant menus from the perspective of gastronomy tourism. The research was conducted on the menus of restaurants operating around Mevlana Museum in Konya. The research analyzed the menus of 17 local restaurants that met the criteria of 59 local restaurants using the content analysis method. In the results obtained, it was determined that Konya could not reflect its gastronomic richness to the restaurant menus, and the most common foods in the menus of a city with such a wide food scale were “sac arası, etliekmek and okra soup with meat”. 40 of the 58 geographical indication foods were not included in the menus. According to the research findings, suggestions were made regarding the organization of menus and the management processes of geographical indication products in the future.

Kaynakça

  • REFERENCES Acar, Y. (2018). Türkiye’deki Coğrafi İşaretli Ürünlerin Destinasyon Markalaması Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 163-177. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.207
  • Akay, E. (2021). Kırşehir İlinin Coğrafi İşaret Almış Ürünlerinin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 147-159.
  • Akgöz, E., Varol, F., & Öksüz, M. (2024). The Role of Geographically Indicated Products in the Determination of Gastronomy Routes in Konya. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 18(72), 547-568. https://doi.org/10.19168/jyasar.1313808
  • Akşehir Belediyesi (2024). Akşehir Hersesi. Retrieved May 10, 2024 from https://www.aksehir.bel.tr/galeri/aksehir_kulturu_ve_gelenekleri/aksehir_lezzetleri/aksehir_hersesi/
  • Akşehir Belediyesi (2024). Akşehir Peynir Baklavası. Retrieved May 10, 2024 from https://www.aksehir.bel.tr/galeri/aksehir_kulturu_ve_gelenekleri/aksehir_lezzetleri/aksehir_peynir_baklavasi/
  • Akşehir Belediyesi (2024). Akşehir Tandır Kebabı. Retrieved May 10, 2024 from https://www.aksehir.bel.tr/galeri/aksehir_kulturu_ve_gelenekleri/aksehir_lezzetleri/aksehir_tandir_kebabi/
  • Ateş, A., & Sunar, H. (2021). Gastronomi Pazarlaması. Alper Ateş, Bilal Erdem (Eds.), İçinde: Pazarlamada Güncel Yaklaşımlar, 7-31, Eğitim Yayınevi.
  • Ateş, A., Şahin, M., Tuncez, H. A., & Sunar, H. (2022, May 27 - 28). Evaluation of Registered Geographical Indication Products of Konya within the Scope of Gastronomy Tourism [Paper presentation]. IAC 2022 in Prague, 119-130.
  • Arıkan, M., & Taşçıoğlu, Y. (2016). Avrupa Birliğinde ve Türkiye’de coğrafi işaretli ürünlerin gelişimi ve yasal yapılanmanın incelenmesi [Sözlü Bildiri]. 12. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta, 571-580.
  • Arslan, F. (2023). Gastronomi turizmi açısından coğrafi işaretli ürünlerin algılanma düzeyi: Antalya Örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(1), 1-8. http://doi.org/10.30625/ijctr.1106011
  • Avşar, M., & Eryılmaz, B. (2022). Coğraf İşaretli Ürünlerin Amasya Turizminin Gelişimine Katkısının Değerlendirilmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(4), 988-1000. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.1135
  • Badem, A. (2023a). İçeri Çumra (Konya) Mutfağında Yapılan Börekler Üzerine Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 1489-1504. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1211196
  • Badem, A. (2023b). Unutulmaya yüz tutan geleneksel bir Türk Tatlısı olan kenevir helvası ve sürdürülebilir turizm açısından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 18(3), 793-806. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.66401
  • Baran, Z., & Karaca, Ş. (2021), Coğrafi İşaretin Sürdürülebilir Gastronomi Turizminde Önemi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 253-263.
  • Batu, A. (2018). Konya (Turkey) gastronomy culture extending to Seljuk Empire. Journal of Ethnic Foods, 5 (3), 184-193. https://doi.org/10.1016/j.jef.2018.07.005
  • Bilge, B., Demirbaş, N., & Artukoğlu, M. (2019). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Gıda Ürünlerinin Gurme Turizmi Açısından Önemi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 25(1), 127-132. https://doi.org/10.24181/tarekoder.529715
  • Bilgili, B., Yağmur, Ö., & Yazarkan, H. (2012). Turistik Ürün Olarak Festivallerin Etkinlik ve Verimliliği Üzerine Bir Araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali Örneği). Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2(2), 117-124.
  • Bodur S., Güler S., & Akman M. (1996). Konya Düğün Yemeği Üzerine Bir Çalışma. Beslenme ve Diyet Dergisi, 25 (2), 38-40.
  • Bozagcı, E. C. (2023). Türk Mutfak Kültüründe Helva ve Helva Gelenekleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(2), 191-200. https://doi.org/10.37847/tdtad.1367959
  • Büyük, F., Sayaslan, A., Gökmen, S., Şahin, N., & Yetim, H. (2020). Effects of different flour blends with varying protein content and quality on dough and crust properties of “etliekmek”, a pizza-like traditional food of Turkey. Journal of Food Science and Technology, 57, 1032-1040. https://doi.org/10.1007/s13197-019-04136-3 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 12. Basım, Pegem Akademi.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M.C., & Yılmaz, G. (2016). Yöresel yemeklerin turizm işletmelerinde kullanılma durumu: Konya örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4 (4), 165-181.
  • Calboli, I. (2017). Geographical Indications between Trade, Development, Culture, and Marketing: Framing a Fair(er) System of Protection in the Global Economy? In: Irene Calboli & Wee Loon Ng-Loy (Eds.), Geographical Indications at the Crossroads of Trade, Development, and Culture, 3-35, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316711002.002
  • Cassago, A. L. L., Artêncio, M. M., de Moura, E. G. J., & Da Costa, F. B. (2021). Metabolomics as a marketing tool for geographical indication products: a literature review. European Food Research and Technology, 247(9), 2143-2159. https://doi.org/10.1007/s00217-021-03782-2
  • Ceyhun Sezgin, A. (2016). Coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmine yansımaları. I. Ulusal Alternatif Turizm Kongre Kitabı, 350-356.
  • Çalışkan, O. (2013). Destinasyon rekabetçiliği ve seyahat bakımından gastronomik kimlik. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Canbolat, E., & Çakıroğlu, F. P. (2020). Gastronomi Turizmi ve Coğrafi İşaretleme: Samsun Mutfağına Yönelik Bir Değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 937-957. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.588
  • Cihangir, İ. S., Akmeşe, K. A., & Akmese, H. (2023). Gastronomi Turizmi Bağlamında Mutfak Kültür Mirası Olarak Törensel Bir Yemek “Örfene”. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 122-133.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research Methods in Education. 8th Edition, Routledge. Creswell, J. W. (2020). Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. Baskıdan Çeiviri). Çeviri Editörleri: Selçuk Beşir Demir, Mesut Bütün, Siyasal Kitabevi.
  • Çavuş, O., & Eker, Ş. (2022). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi: Bolu Kanlıca Mantarı, Mengen Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1): 303-320. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.953
  • Çekiç, İ., Bulut, Z., & Oğan, Y. (2023). Coğrafi işaretli ürünlere ilişkin yerli turist tutumları üzerine bir inceleme. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 242-255. https://doi.org/10.22466/acusbd.1296449
  • Çevik, S. (2018). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Turizmdeki Rolü: Eskişehir Turlarına İlişkin Bir İçerik Analizi. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(4), 21-44. https://doi.org/10.31771/jrtr.2018.7
  • Coşkun, C., Bişiren, A., & Gençer, K. (2024). Coğrafi İşaretli Yiyecek ve İçeceklerin Gastronomi Turizmine Etkileri. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-217.
  • Dayisoylu, S. K., Yörükoğlu, T. & Ançel, T. (2017). Kahramanmaraş’ın coğrafi işaretli ürünleri ve ilin potansiyel durumu. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi. 20(1), 80-88.
  • Denk, E. (2021). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Açisindan Coğrafi İşaretli Ürünler. Journal of Silk Road Tourism Research, 1(1), 51-61.
  • Doğan, B. (2015). Coğrafi İşaret Korumasının Gelişmekte Olan Ülkeler İçin Önemi. Social Sciences, 10(2), 58-75. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.3C0128
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi İşaret, Markalaşma ve Kırsal Turizm İlişkileri. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 525-541
  • Duman, S., Tanrısever, C. & Pamukçu, H. (2019). Kastamonu Ilgaz Dağı Milli Parkı’na Gelen Turistlerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 818-838. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.394
  • Duvaleix, S., Emlinger, C., Gaigne, C., & Latouche, K. (2021). Geographical indications and trade: Firm-level evidence from the French cheese industry. Food Policy, 102, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2021.102118
  • Ekinci, E., & Gök, İ. (2022). Giresun’a Ait Coğrafi İşaretli Görele Dondurmasının Tüketiciler Tarafından Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6(2), 339-356.
  • Erik, U., & Pekerşen, Y. (2018). Konya İlinin Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerinin Bölge Turizminin Gelişimi Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(31), 4866-4877. https://doi.org/10.26450/jshsr.964
  • Ercan, M. O., & Bayesen, D. (2022). Coğrafi İşaretli Yiyecek Ürünlerinin İncelenmesi: Diyarbakır İli Örneği, OCAK: Türk Mutfak Kültürü Araştırmaları Dergisi, 2(2), 54-63.
  • Ertan, A. (2010). Prestijli Tarım Ürünlerinin Pazarlanmasında Kalite ve Coğrafi İşaret Kavramlarının Tutundurulması ve Bu Bağlamda Tarım Satış Kooperatiflerinin Önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 157-170.
  • Esen, M. K. (2022). Yöresel Lezzetlerin Gastronomi Turizmi Açısından Önemi: Türkiye’deki Helvalar. Aydın Gastronomy, 6(2), 283-294.
  • Fernández-Ferrín, P., Bande, B., Galán-Ladero, M. M., Martín-Consuegra, D., Díaz, E., & Castro-González, S. (2019). Geographical indication food products and ethnocentric tendencies: The importance of proximity, tradition, and ethnicity. Journal of Cleaner Production, 118210. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118210
  • Geuens, M., Byrne, D., Boeije, G., Peeters, V., & Vandecasteele, B. (2021). Investigating the effectiveness of simplified labels for safe use communication: The case of household detergents. International Journal of Consumer Studies, 45, 1410-1424. https://doi.org/10.1111/ijcs.12662
  • Güldemir, O., Demir, G., & Işık, N. (2018). Türk Mutfağı'nda Kahvaltıda Tüketilen Çorbalar ve İllere Göre Dağılımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39, 56-66.
  • Güngör, O. (2022). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Bağlamında Coğrafi İşaret: Aydın Bozdoğan Olukbaşı Oğlak Çevirme Kebabı Örneği. Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 84-92.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe- Yöntem- Analiz. (4. Baskı), Seçkin Yayıncılık.
  • Hazarhun, E., & Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Halıcı, N. (2014). Konya Mutfağı. Selçuklu Belediyesi Yayınları.
  • Henderson, J. C. (2004). Food as a Tourism Resource: A View from Singapore. Tourism Recreation Research, 29(3), 69-74. https://doi.org/10.1080/02508281.2004.11081459
  • İflazoğlu, N., & Yaman, M. (2020). Yöresel Mutfakların Gastronomi Turizminde Yer Alma Durumu: Mardin Yerel Restoran Menülerinin İncelenmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(3), 1943-1957. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.642
  • Kan, M., Gülçubuk, B., & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi İşaretlerin Kırsal Turizmde Kullanılma Olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Kargiglioğlu, Ş., Çetin, Y., & Erkol Bayram, G. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı İle Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3 (4), 624-639. https://doi.org/10.32958/gastoria.585792
  • Kaya, Y., S. & Şahin E. (2018). Tescilden Uygulamaya Coğrafi İşaretler: Adana Kebabı Üzerine Bir İnceleme. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek 1), 189-199.
  • Kaya, S., & Seçim, Y. (2022). Yöresel Bir Lezzet: Konya Yağ Somunu. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6 (1), 156-176. https://doi.org/10.32958/gastoria.1036666
  • Kowlaczyk, A. (2020). Dimensions of Gastronomy in Contemporary Cities. In Kowlaczyk, A., Derek, M., (Eds.), Gastronomy and Urban Space. Changes and Challenges in Geographical Perspective (pp. 91-120). Springer. https://doi.org/10.15201/hungeobull.69.2.10
  • Kök, A., & Güngör, A. (2021). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Açısından Önemi: Akçakoca-Melengücceği Tatlısı Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(1), 61-74.
  • Lans, I. A., Der, V., Ittersum, K. V., Cicco, A. D., Loseby, M., & Tuscia, U. (2013). U.S. consumers’ preference and willingness to pay for country-of-origin-labeled beef steak and food safety enhancements. Canadian Journal of Agricultural Economics, 61 (1), 93-118. https://doi.org/10.1111/j.1744-7976.2012.01260.x
  • López-Guzmán, T., & Sánchez-Cañizares, S. (2012). Gastronomy, tourism and destination differentiation: a case study in Spain. Review of Economics & Finance, 2, 63-72.
  • Lukose, L. P. (2007). Rationale and Prospects of the Protection of Geographical Indication: An Inquiry. Journal of Intellectual Property Rights, 12, 212-223.
  • Maghaminia, M. (2019). Türk Sınai Mülkiyet Hukuku Çerçevesinde Marka ile Coğrafi İşaretlerin Karşılaştırılması. The Journal of International Scientific Researches, 4(1), 90-107.
  • Menapace, L., Colson, G., Grebitus, C., & Facendola, M. (2011). Consumers’ preferences for geographical origin labels: Evidence from the Canadian olive oil market. European Review of Agricultural Economics, 38(2), 193-212. https://doi.org/10.1093/erae/jbq051
  • Menapace, L., & Moschini, G. C. (2014). Strength of protection for geographical indications: Promotion incentives and welfare effects. American Journal of Agricultural Economics, 96(4), 1030-1048. https://doi.org/10.1093/ajae/aau016
  • Nazikgül, M., & Ödemiş, M. (2024). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Açısından İncelenmesi: Bayburt Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1): 151-177.
  • Odabaşı, A. S. (2001). Konya Mutfak Kültürü. Konya Ticaret Odası Kültür ve Eğitim Yayınları.
  • Orhan, A. (2010). Yerel Değerlerin Turizme Dönüştürülmesinde Coğrafi İşaretlerin Kullanımı: İzmit Pişmaniyesi Örneği. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2) 243-254.
  • Öney, H. (2013). Gastronomi Turizmi. Bahçe, S. (Ed.), Alternatif Turizm içinde (ss. 159-171). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özdemir, G., & Dülger Altıner, D. (2018, Eylül 20-22). Türkiye’de Üretilen Coğrafi İşaret ile Tescillenmiş Peynir Çeşitleri [Sözlü Bildiri]. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi, Türkiye.
  • Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytugar, S., & Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy. Sustainability, 13(12), 6692, 1-13. https://doi.org/10.3390/su13126692
  • Piramanayagam, S., & Seal, P. P. (2022). Geographical Indication (GI) tagged foods and promotion of gastronomic tourism: A developing country perspective. In Hera Oktadiana, Myrza Rahmanita, Rina Suprina, Pan Junyang (Eds.), Current Issues in Tourism, Gastronomy, and Tourist Destination Research (pp.391-398). Routledge.
  • Polat, E. (2017). Turizm ve Coğrafi İşaretleme: Balıkesir Örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 17-31.
  • Raimondi, V., Falco, C., Curzi, D. & Olper, A. (2020). Trade effects of geographical indication policy: The EU case. Journal of Agricultural Economics, 71(2), 330-356. https://doi.org/10.1111/1477-9552.12349
  • Sandıkçıoğlu, T. (2016). Türk Mutfağının Tarihsel Gelişimi. Arıkan, D. A. (Ed.), Türk Mutfak Kültürü Eskişehir içinde (ss. 2-21). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Saatcı, G. (2019). Coğrafi İşaretli Yiyeceklerin Tanıtım Unsuru Olarak Yöresel Yemekler Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(1), 358-374. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.367
  • Selçuklu Mirası (2024). Retrieved May 10, 2024 from https://www.selcuklumirasi.com/recipe-detail/hassaten-lokma
  • Seçim, Y. (2019). Konya Mutfağı Mutfak Kültürü ve Yemekleri. LiteraTurk Academia.
  • Seçim, Y., & Akyol, N. (2022). Konya Mutfak Kültürü. Cihan, A. (Ed.), Türkiye’nin Mutfak Sosyolojisi içinde (ss. 175-195). Akademik Kitaplar.
  • Secim, Y., & Aksu, S. C. (2021). Konya İlindeki Bazı Yöresel Çorbaların Fonksiyonel Besin İçeriğinin İncelenmesi. Editörler Kaya, A., Yilmaz, M., Yetimoğlu, S. (Eds.), Gastronomide Alternatif Yaklaşımlar içinde (ss. 72-95). Akademik Kitaplar.
  • Seçim, Y., & Esen, F. M. (2019). Konya mutfağında yer alan yöresel yemeklerin işletme menülerinde yer alma düzeylerinin tespit edilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 279-294. https://doi.org/10.32709/akusosbil.523787
  • Suna, B., & Uçuk, C. (2018). Coğrafi İşaret ile Tescil Edilmiş Ürüne Sahip Olmanın Destinasyon Pazarlamasına Etkisi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 100-118. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.274
  • Süslü, C., Eryılmaz G. & Demir, E. (2020). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Kapsamında Değerlendirilmesi: Mersin İli Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 7 (2), 135-149. https://doi.org/ 10.31771/jrtr.2020.58
  • Şahin, G. G. (2015). Gastronomy Tourism as an Alternative Tourism: An Assessment on the Gastronomy Tourism Potential of Turkey. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(9), 79-105. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v5-i9/1816
  • Şengül, A., & Çılgınoğlu, H. (2023). Coğrafi işaretli Yozgat Çanak Peyniri’nin gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 103-118. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1162302
  • Şimşek, A., & Güleç, E. (2020). Gastronomi turizmi kapsamında coğrafi işaretli ürün: Elazığ orciği. Aydın Gastronomi, 4 (2), 73-81.
  • Temiz, T. (2019). Konya örneğinde coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmi açısından önemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi)., Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tugay, O., Ertuğrul, K., & Yıldıztugay, E. (2005). Başarakavak Konya Kasabası Etnobotanik Alan Araştırması 2004. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi, 4, 245-256.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021). Konya Cimcik. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2581
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2022). Konya Patlıcan Tiridi. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2586
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2022). Konya Kömbesi. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2588
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021). Konya Kıtırlı Mantı. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2646
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2022). Cihanbeyli Gömeç Ekmeği. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/6002
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2023). Kadınhanı Kömbesi. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/6905
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2023). Konya Güneyik Salatası. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/7246
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2023). Ilgın Haşhaşlı Kömbe. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/9402
  • Türkiye Kültür Portalı (2023). Retrieved May 10, 2024 from https://www.kulturportali.gov.tr/portal/konya-kuru-kabak-sarmasi Velissariou, E., & Mpara, E. (2014, May 30- June 1). Local Product and Tourism Gastronomy in Rural Areas Evidence from Greece [Paper presentation]. 9th Mibes Annual International Conference, Greece.
  • Wilhelmina, Q., Joost, J., George, E., & Guido, R. (2010). Globalization vs. localization: global food challenges and local solutions. International Journal of Consumer Studies, 34(3), 357-366. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2010.00868.x
  • Yardımcı, S. (2012). Geleneksel Konya Mutfağı. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Yalçın, E. (2019). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi: Akdeniz Bölgesi Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4) (Özel Sayı), 861-871. https://doi.org/10.32958/gastoria.571657
  • Yeşildağ, N. G., Özata, E., & Akkaya, A. (2017). Coğrafi İşaretli Gastronomi Ürünleri Üzerine Bir Araştırma Erzurum İli Örneği, İçinde, D. Bozok, C. Avcıkurt, M. Doğdubay, M. Sarıoğlan & G. K. Girgin (Eds.), Gastronomi Üzerine Araştırmalar içinde (ss. 175-184), Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Yüncü, H. R., (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası [Sözlü bildiri]. 10. Aybastı Kabataş Kurultayı, Türkiye.

Coğrafi İşarete Sahip Yemeklerin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi: Konya'daki Yerel Restoranların Menülerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 15, 30.06.2024

Öz

Coğrafi işaretler yerel gıda değerlerinin tüketimini teşvik eder, kültürel değerleri korur ve bölgeyi tanıtır. Bu fonksiyonalara coğrafi işaretli yiyecekler ile günümüzün popüler turizm türlerinden birisi olan gastronomi turizmine katılan bireyler için önemli bir çekicilik unsuru oluştururlar. Anadolu Selçuklularının başkenti olan, Çatalhöyük gibi tarih öncesi topraklar üzerinde yer alan ve Hz. Mevlana'nın ebedi istirahatgahı olan Konya, zengin gastronomi kültürü ile Türkiye'nin coğrafi işaretli ürünleri en yüksek sayıda olan şehirlerindendir. Araştırmanın amacı, Konya’nın coğrafi işaretli yemekleri, fırın ürünleri ve tatlılarının yerel restoran menülerinde yer almalarının gastronomi turizmi perspektifinden incelenmesidir. Araştırma, Konya’da Mevlana Müzesi çevresinde faaliyet gösteren restoranların menüleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 59 yerel restorandan kriterleri sağlayan 17 yerel restoranın menüleri içerik analizi yönetimi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlarda Konya’nın sahip olduğu gastronomic zenginliği restoran menülerine yansıtamadığı, yemek skalası böylesine geniş olan bir şehrin yemeklerinden menülerde en çok yer bulanların “sac arası, etliekmek ve etli bamya çorbası” olduğu tespit edilmiştir. 58 adet coğrafi işaretli yemekten 40 tanesinin ise menülerde yer almadığı tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre menülerin düzenlenmesi ve coğrafi işaretli ürünlerin ilerleyen dönemlerdeki yönetim süreçleri ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • REFERENCES Acar, Y. (2018). Türkiye’deki Coğrafi İşaretli Ürünlerin Destinasyon Markalaması Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 163-177. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.207
  • Akay, E. (2021). Kırşehir İlinin Coğrafi İşaret Almış Ürünlerinin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 147-159.
  • Akgöz, E., Varol, F., & Öksüz, M. (2024). The Role of Geographically Indicated Products in the Determination of Gastronomy Routes in Konya. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 18(72), 547-568. https://doi.org/10.19168/jyasar.1313808
  • Akşehir Belediyesi (2024). Akşehir Hersesi. Retrieved May 10, 2024 from https://www.aksehir.bel.tr/galeri/aksehir_kulturu_ve_gelenekleri/aksehir_lezzetleri/aksehir_hersesi/
  • Akşehir Belediyesi (2024). Akşehir Peynir Baklavası. Retrieved May 10, 2024 from https://www.aksehir.bel.tr/galeri/aksehir_kulturu_ve_gelenekleri/aksehir_lezzetleri/aksehir_peynir_baklavasi/
  • Akşehir Belediyesi (2024). Akşehir Tandır Kebabı. Retrieved May 10, 2024 from https://www.aksehir.bel.tr/galeri/aksehir_kulturu_ve_gelenekleri/aksehir_lezzetleri/aksehir_tandir_kebabi/
  • Ateş, A., & Sunar, H. (2021). Gastronomi Pazarlaması. Alper Ateş, Bilal Erdem (Eds.), İçinde: Pazarlamada Güncel Yaklaşımlar, 7-31, Eğitim Yayınevi.
  • Ateş, A., Şahin, M., Tuncez, H. A., & Sunar, H. (2022, May 27 - 28). Evaluation of Registered Geographical Indication Products of Konya within the Scope of Gastronomy Tourism [Paper presentation]. IAC 2022 in Prague, 119-130.
  • Arıkan, M., & Taşçıoğlu, Y. (2016). Avrupa Birliğinde ve Türkiye’de coğrafi işaretli ürünlerin gelişimi ve yasal yapılanmanın incelenmesi [Sözlü Bildiri]. 12. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta, 571-580.
  • Arslan, F. (2023). Gastronomi turizmi açısından coğrafi işaretli ürünlerin algılanma düzeyi: Antalya Örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(1), 1-8. http://doi.org/10.30625/ijctr.1106011
  • Avşar, M., & Eryılmaz, B. (2022). Coğraf İşaretli Ürünlerin Amasya Turizminin Gelişimine Katkısının Değerlendirilmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(4), 988-1000. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.1135
  • Badem, A. (2023a). İçeri Çumra (Konya) Mutfağında Yapılan Börekler Üzerine Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 1489-1504. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1211196
  • Badem, A. (2023b). Unutulmaya yüz tutan geleneksel bir Türk Tatlısı olan kenevir helvası ve sürdürülebilir turizm açısından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 18(3), 793-806. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.66401
  • Baran, Z., & Karaca, Ş. (2021), Coğrafi İşaretin Sürdürülebilir Gastronomi Turizminde Önemi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 253-263.
  • Batu, A. (2018). Konya (Turkey) gastronomy culture extending to Seljuk Empire. Journal of Ethnic Foods, 5 (3), 184-193. https://doi.org/10.1016/j.jef.2018.07.005
  • Bilge, B., Demirbaş, N., & Artukoğlu, M. (2019). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Gıda Ürünlerinin Gurme Turizmi Açısından Önemi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 25(1), 127-132. https://doi.org/10.24181/tarekoder.529715
  • Bilgili, B., Yağmur, Ö., & Yazarkan, H. (2012). Turistik Ürün Olarak Festivallerin Etkinlik ve Verimliliği Üzerine Bir Araştırma (Erzurum-Oltu Kırdağ Festivali Örneği). Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 2(2), 117-124.
  • Bodur S., Güler S., & Akman M. (1996). Konya Düğün Yemeği Üzerine Bir Çalışma. Beslenme ve Diyet Dergisi, 25 (2), 38-40.
  • Bozagcı, E. C. (2023). Türk Mutfak Kültüründe Helva ve Helva Gelenekleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(2), 191-200. https://doi.org/10.37847/tdtad.1367959
  • Büyük, F., Sayaslan, A., Gökmen, S., Şahin, N., & Yetim, H. (2020). Effects of different flour blends with varying protein content and quality on dough and crust properties of “etliekmek”, a pizza-like traditional food of Turkey. Journal of Food Science and Technology, 57, 1032-1040. https://doi.org/10.1007/s13197-019-04136-3 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 12. Basım, Pegem Akademi.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M.C., & Yılmaz, G. (2016). Yöresel yemeklerin turizm işletmelerinde kullanılma durumu: Konya örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4 (4), 165-181.
  • Calboli, I. (2017). Geographical Indications between Trade, Development, Culture, and Marketing: Framing a Fair(er) System of Protection in the Global Economy? In: Irene Calboli & Wee Loon Ng-Loy (Eds.), Geographical Indications at the Crossroads of Trade, Development, and Culture, 3-35, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316711002.002
  • Cassago, A. L. L., Artêncio, M. M., de Moura, E. G. J., & Da Costa, F. B. (2021). Metabolomics as a marketing tool for geographical indication products: a literature review. European Food Research and Technology, 247(9), 2143-2159. https://doi.org/10.1007/s00217-021-03782-2
  • Ceyhun Sezgin, A. (2016). Coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmine yansımaları. I. Ulusal Alternatif Turizm Kongre Kitabı, 350-356.
  • Çalışkan, O. (2013). Destinasyon rekabetçiliği ve seyahat bakımından gastronomik kimlik. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Canbolat, E., & Çakıroğlu, F. P. (2020). Gastronomi Turizmi ve Coğrafi İşaretleme: Samsun Mutfağına Yönelik Bir Değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 937-957. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.588
  • Cihangir, İ. S., Akmeşe, K. A., & Akmese, H. (2023). Gastronomi Turizmi Bağlamında Mutfak Kültür Mirası Olarak Törensel Bir Yemek “Örfene”. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 122-133.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research Methods in Education. 8th Edition, Routledge. Creswell, J. W. (2020). Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. Baskıdan Çeiviri). Çeviri Editörleri: Selçuk Beşir Demir, Mesut Bütün, Siyasal Kitabevi.
  • Çavuş, O., & Eker, Ş. (2022). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi: Bolu Kanlıca Mantarı, Mengen Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1): 303-320. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.953
  • Çekiç, İ., Bulut, Z., & Oğan, Y. (2023). Coğrafi işaretli ürünlere ilişkin yerli turist tutumları üzerine bir inceleme. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 242-255. https://doi.org/10.22466/acusbd.1296449
  • Çevik, S. (2018). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Turizmdeki Rolü: Eskişehir Turlarına İlişkin Bir İçerik Analizi. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(4), 21-44. https://doi.org/10.31771/jrtr.2018.7
  • Coşkun, C., Bişiren, A., & Gençer, K. (2024). Coğrafi İşaretli Yiyecek ve İçeceklerin Gastronomi Turizmine Etkileri. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-217.
  • Dayisoylu, S. K., Yörükoğlu, T. & Ançel, T. (2017). Kahramanmaraş’ın coğrafi işaretli ürünleri ve ilin potansiyel durumu. KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi. 20(1), 80-88.
  • Denk, E. (2021). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Açisindan Coğrafi İşaretli Ürünler. Journal of Silk Road Tourism Research, 1(1), 51-61.
  • Doğan, B. (2015). Coğrafi İşaret Korumasının Gelişmekte Olan Ülkeler İçin Önemi. Social Sciences, 10(2), 58-75. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.2.3C0128
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi İşaret, Markalaşma ve Kırsal Turizm İlişkileri. İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 525-541
  • Duman, S., Tanrısever, C. & Pamukçu, H. (2019). Kastamonu Ilgaz Dağı Milli Parkı’na Gelen Turistlerin Coğrafi İşaretli Ürün Algısı. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 818-838. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.394
  • Duvaleix, S., Emlinger, C., Gaigne, C., & Latouche, K. (2021). Geographical indications and trade: Firm-level evidence from the French cheese industry. Food Policy, 102, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2021.102118
  • Ekinci, E., & Gök, İ. (2022). Giresun’a Ait Coğrafi İşaretli Görele Dondurmasının Tüketiciler Tarafından Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6(2), 339-356.
  • Erik, U., & Pekerşen, Y. (2018). Konya İlinin Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerinin Bölge Turizminin Gelişimi Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(31), 4866-4877. https://doi.org/10.26450/jshsr.964
  • Ercan, M. O., & Bayesen, D. (2022). Coğrafi İşaretli Yiyecek Ürünlerinin İncelenmesi: Diyarbakır İli Örneği, OCAK: Türk Mutfak Kültürü Araştırmaları Dergisi, 2(2), 54-63.
  • Ertan, A. (2010). Prestijli Tarım Ürünlerinin Pazarlanmasında Kalite ve Coğrafi İşaret Kavramlarının Tutundurulması ve Bu Bağlamda Tarım Satış Kooperatiflerinin Önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 157-170.
  • Esen, M. K. (2022). Yöresel Lezzetlerin Gastronomi Turizmi Açısından Önemi: Türkiye’deki Helvalar. Aydın Gastronomy, 6(2), 283-294.
  • Fernández-Ferrín, P., Bande, B., Galán-Ladero, M. M., Martín-Consuegra, D., Díaz, E., & Castro-González, S. (2019). Geographical indication food products and ethnocentric tendencies: The importance of proximity, tradition, and ethnicity. Journal of Cleaner Production, 118210. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118210
  • Geuens, M., Byrne, D., Boeije, G., Peeters, V., & Vandecasteele, B. (2021). Investigating the effectiveness of simplified labels for safe use communication: The case of household detergents. International Journal of Consumer Studies, 45, 1410-1424. https://doi.org/10.1111/ijcs.12662
  • Güldemir, O., Demir, G., & Işık, N. (2018). Türk Mutfağı'nda Kahvaltıda Tüketilen Çorbalar ve İllere Göre Dağılımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39, 56-66.
  • Güngör, O. (2022). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Bağlamında Coğrafi İşaret: Aydın Bozdoğan Olukbaşı Oğlak Çevirme Kebabı Örneği. Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 84-92.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe- Yöntem- Analiz. (4. Baskı), Seçkin Yayıncılık.
  • Hazarhun, E., & Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Halıcı, N. (2014). Konya Mutfağı. Selçuklu Belediyesi Yayınları.
  • Henderson, J. C. (2004). Food as a Tourism Resource: A View from Singapore. Tourism Recreation Research, 29(3), 69-74. https://doi.org/10.1080/02508281.2004.11081459
  • İflazoğlu, N., & Yaman, M. (2020). Yöresel Mutfakların Gastronomi Turizminde Yer Alma Durumu: Mardin Yerel Restoran Menülerinin İncelenmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(3), 1943-1957. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.642
  • Kan, M., Gülçubuk, B., & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi İşaretlerin Kırsal Turizmde Kullanılma Olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Kargiglioğlu, Ş., Çetin, Y., & Erkol Bayram, G. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı İle Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3 (4), 624-639. https://doi.org/10.32958/gastoria.585792
  • Kaya, Y., S. & Şahin E. (2018). Tescilden Uygulamaya Coğrafi İşaretler: Adana Kebabı Üzerine Bir İnceleme. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek 1), 189-199.
  • Kaya, S., & Seçim, Y. (2022). Yöresel Bir Lezzet: Konya Yağ Somunu. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 6 (1), 156-176. https://doi.org/10.32958/gastoria.1036666
  • Kowlaczyk, A. (2020). Dimensions of Gastronomy in Contemporary Cities. In Kowlaczyk, A., Derek, M., (Eds.), Gastronomy and Urban Space. Changes and Challenges in Geographical Perspective (pp. 91-120). Springer. https://doi.org/10.15201/hungeobull.69.2.10
  • Kök, A., & Güngör, A. (2021). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Açısından Önemi: Akçakoca-Melengücceği Tatlısı Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(1), 61-74.
  • Lans, I. A., Der, V., Ittersum, K. V., Cicco, A. D., Loseby, M., & Tuscia, U. (2013). U.S. consumers’ preference and willingness to pay for country-of-origin-labeled beef steak and food safety enhancements. Canadian Journal of Agricultural Economics, 61 (1), 93-118. https://doi.org/10.1111/j.1744-7976.2012.01260.x
  • López-Guzmán, T., & Sánchez-Cañizares, S. (2012). Gastronomy, tourism and destination differentiation: a case study in Spain. Review of Economics & Finance, 2, 63-72.
  • Lukose, L. P. (2007). Rationale and Prospects of the Protection of Geographical Indication: An Inquiry. Journal of Intellectual Property Rights, 12, 212-223.
  • Maghaminia, M. (2019). Türk Sınai Mülkiyet Hukuku Çerçevesinde Marka ile Coğrafi İşaretlerin Karşılaştırılması. The Journal of International Scientific Researches, 4(1), 90-107.
  • Menapace, L., Colson, G., Grebitus, C., & Facendola, M. (2011). Consumers’ preferences for geographical origin labels: Evidence from the Canadian olive oil market. European Review of Agricultural Economics, 38(2), 193-212. https://doi.org/10.1093/erae/jbq051
  • Menapace, L., & Moschini, G. C. (2014). Strength of protection for geographical indications: Promotion incentives and welfare effects. American Journal of Agricultural Economics, 96(4), 1030-1048. https://doi.org/10.1093/ajae/aau016
  • Nazikgül, M., & Ödemiş, M. (2024). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Açısından İncelenmesi: Bayburt Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1): 151-177.
  • Odabaşı, A. S. (2001). Konya Mutfak Kültürü. Konya Ticaret Odası Kültür ve Eğitim Yayınları.
  • Orhan, A. (2010). Yerel Değerlerin Turizme Dönüştürülmesinde Coğrafi İşaretlerin Kullanımı: İzmit Pişmaniyesi Örneği. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2) 243-254.
  • Öney, H. (2013). Gastronomi Turizmi. Bahçe, S. (Ed.), Alternatif Turizm içinde (ss. 159-171). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Özdemir, G., & Dülger Altıner, D. (2018, Eylül 20-22). Türkiye’de Üretilen Coğrafi İşaret ile Tescillenmiş Peynir Çeşitleri [Sözlü Bildiri]. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi, Türkiye.
  • Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytugar, S., & Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy. Sustainability, 13(12), 6692, 1-13. https://doi.org/10.3390/su13126692
  • Piramanayagam, S., & Seal, P. P. (2022). Geographical Indication (GI) tagged foods and promotion of gastronomic tourism: A developing country perspective. In Hera Oktadiana, Myrza Rahmanita, Rina Suprina, Pan Junyang (Eds.), Current Issues in Tourism, Gastronomy, and Tourist Destination Research (pp.391-398). Routledge.
  • Polat, E. (2017). Turizm ve Coğrafi İşaretleme: Balıkesir Örneği. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 17-31.
  • Raimondi, V., Falco, C., Curzi, D. & Olper, A. (2020). Trade effects of geographical indication policy: The EU case. Journal of Agricultural Economics, 71(2), 330-356. https://doi.org/10.1111/1477-9552.12349
  • Sandıkçıoğlu, T. (2016). Türk Mutfağının Tarihsel Gelişimi. Arıkan, D. A. (Ed.), Türk Mutfak Kültürü Eskişehir içinde (ss. 2-21). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Saatcı, G. (2019). Coğrafi İşaretli Yiyeceklerin Tanıtım Unsuru Olarak Yöresel Yemekler Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(1), 358-374. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.367
  • Selçuklu Mirası (2024). Retrieved May 10, 2024 from https://www.selcuklumirasi.com/recipe-detail/hassaten-lokma
  • Seçim, Y. (2019). Konya Mutfağı Mutfak Kültürü ve Yemekleri. LiteraTurk Academia.
  • Seçim, Y., & Akyol, N. (2022). Konya Mutfak Kültürü. Cihan, A. (Ed.), Türkiye’nin Mutfak Sosyolojisi içinde (ss. 175-195). Akademik Kitaplar.
  • Secim, Y., & Aksu, S. C. (2021). Konya İlindeki Bazı Yöresel Çorbaların Fonksiyonel Besin İçeriğinin İncelenmesi. Editörler Kaya, A., Yilmaz, M., Yetimoğlu, S. (Eds.), Gastronomide Alternatif Yaklaşımlar içinde (ss. 72-95). Akademik Kitaplar.
  • Seçim, Y., & Esen, F. M. (2019). Konya mutfağında yer alan yöresel yemeklerin işletme menülerinde yer alma düzeylerinin tespit edilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 279-294. https://doi.org/10.32709/akusosbil.523787
  • Suna, B., & Uçuk, C. (2018). Coğrafi İşaret ile Tescil Edilmiş Ürüne Sahip Olmanın Destinasyon Pazarlamasına Etkisi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 100-118. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.274
  • Süslü, C., Eryılmaz G. & Demir, E. (2020). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Kapsamında Değerlendirilmesi: Mersin İli Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 7 (2), 135-149. https://doi.org/ 10.31771/jrtr.2020.58
  • Şahin, G. G. (2015). Gastronomy Tourism as an Alternative Tourism: An Assessment on the Gastronomy Tourism Potential of Turkey. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(9), 79-105. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v5-i9/1816
  • Şengül, A., & Çılgınoğlu, H. (2023). Coğrafi işaretli Yozgat Çanak Peyniri’nin gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 103-118. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1162302
  • Şimşek, A., & Güleç, E. (2020). Gastronomi turizmi kapsamında coğrafi işaretli ürün: Elazığ orciği. Aydın Gastronomi, 4 (2), 73-81.
  • Temiz, T. (2019). Konya örneğinde coğrafi işaretli ürünlerin gastronomi turizmi açısından önemi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi)., Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tugay, O., Ertuğrul, K., & Yıldıztugay, E. (2005). Başarakavak Konya Kasabası Etnobotanik Alan Araştırması 2004. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi, 4, 245-256.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021). Konya Cimcik. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2581
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2022). Konya Patlıcan Tiridi. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2586
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2022). Konya Kömbesi. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2588
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2021). Konya Kıtırlı Mantı. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/2646
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2022). Cihanbeyli Gömeç Ekmeği. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/6002
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2023). Kadınhanı Kömbesi. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/6905
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2023). Konya Güneyik Salatası. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/7246
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (2023). Ilgın Haşhaşlı Kömbe. Retrieved May 10, 2024 from https://ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/detay/9402
  • Türkiye Kültür Portalı (2023). Retrieved May 10, 2024 from https://www.kulturportali.gov.tr/portal/konya-kuru-kabak-sarmasi Velissariou, E., & Mpara, E. (2014, May 30- June 1). Local Product and Tourism Gastronomy in Rural Areas Evidence from Greece [Paper presentation]. 9th Mibes Annual International Conference, Greece.
  • Wilhelmina, Q., Joost, J., George, E., & Guido, R. (2010). Globalization vs. localization: global food challenges and local solutions. International Journal of Consumer Studies, 34(3), 357-366. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2010.00868.x
  • Yardımcı, S. (2012). Geleneksel Konya Mutfağı. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Yalçın, E. (2019). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi: Akdeniz Bölgesi Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3(4) (Özel Sayı), 861-871. https://doi.org/10.32958/gastoria.571657
  • Yeşildağ, N. G., Özata, E., & Akkaya, A. (2017). Coğrafi İşaretli Gastronomi Ürünleri Üzerine Bir Araştırma Erzurum İli Örneği, İçinde, D. Bozok, C. Avcıkurt, M. Doğdubay, M. Sarıoğlan & G. K. Girgin (Eds.), Gastronomi Üzerine Araştırmalar içinde (ss. 175-184), Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Yüncü, H. R., (2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası [Sözlü bildiri]. 10. Aybastı Kabataş Kurultayı, Türkiye.
Toplam 101 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Alper Ateş 0000-0002-4347-7306

Şerife Özgün Çıtak

Halil Sunar 0000-0002-5131-4056

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 4 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ateş, A., Çıtak, Ş. Ö., & Sunar, H. (2024). Evaluation of Geographical Indication Foods in the Context of Gastronomy Tourism: Analyzing the Menus of Local Restaurants in Konya. Söke İşletme Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-15.