Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ahlat Ağacı: Taşrada Dönüşümü İzlemek

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 241 - 262, 30.10.2019
https://doi.org/10.32001/sinecine.639702

Öz

Taşra, sosyoloji, siyaset bilimi ve
tarih alanında, özellikle Türk modernleşmesi çalışmalarında olduğu gibi
edebiyat ve sinemanın da sürekli ilgi odağında olmuş bir olgudur. Sosyolojide
özellikle toplumsal ve siyasal değişimi anlamak için üzerinde durulan taşra,
edebiyat ve sinemada mekânsal olarak toplumsal bir yapıyı ifade etmek için
kullanımının ötesinde özellikle son dönemde bireyi anlamanın bir aracı
olmuştur. Edebiyat metinleri taşrayı kimi zaman aydınlatılması gereken bir yer
olarak görürken kimi zaman da eskiye özlemin ifade edilme aracı olarak
kullanmışlardır. Türk edebiyatında taşrada bireye yönelen temel metinler ise en
net biçimde Yusuf Atılgan’ın eserlerinde görülmektedir. Son dönem sinemamız da
benzer biçimde, taşrada bireye yönelmiş ve birey üzerinden taşra, taşralılık,
taşranın açmaz ve çıkmazları tartışma konusu yapılmıştır. Türk sinemasında bu
konuda birçok örnek göstermek mümkün olmakla birlikte Nuri Bilge Ceylan sineması,
merkezine taşrayı alması anlamında önemli bir örnektir. Nuri Bilge Ceylan’ın
2018 yılı yapımı “Ahlat Ağacı” filmi de taşra merkezli bir tartışmayı
yürütmekte ve özellikle taşrada yaşanan dönüşüme odaklanmaktadır. Bu çalışmada
Nuri Bilge Ceylan’ın son filmi Ahlat Ağacı’nda taşra, taşra-merkez ilişkisi ve
taşranın dönüşümü temaları incelenmektedir.

Kaynakça

  • Alkan, A. (2005). Memleketin Taşra Hali. T. Bora (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 67-76). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Argın, Ş. (2005). Taşraya İçerden Bakmak Mümkün müdür? T. Bora (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 271-296). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2006). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı.
  • Ceylan, N. B. (Yönetmen). (2018). Ahlat Ağacı [Film].
  • Çiğdem, A. (2005). Taşra Karalaması-Küçük Bir Sosyolojik Deneme. T. Bora (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 101-114). İstanbul: İletişim.
  • Erbaş, Ş., & vd. (2015). Edebiyatın Taşradan Manifestosu. M. Varlık (Ed.), Edebiyatın Taşradan Manifestosu (s. 11-15). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gürbilek, N. (1994). Taşra Sıkıntısı. Defter Dergisi, 74-92.
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis.
  • Işık, K. (2015). İnsanın Merkezine Yolculuk. M. Varlık (Ed.), Edebiyatın Taşradan Manifestosu (s. 29-40). İstanbul: İletişim.
  • Laçiner, Ö. (2005). Merkez(ler) ve Taşra(lar) Dönüşürken. M. Varlık (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 13-36). İstanbul: İletişim.
  • Mardin, Ş. (1990). Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez Çevre İlişkileri. Ş. Mardin (Ed.), Toplum ve Siyaset Makaleler 1 (s. 30-66). İstanbul: İletişim.
  • Narlı, M. (Kış 2013). Romanlar ve Taşralar: Türk Romanında Taşra Algıları Üzerine Bir Değerlendirme. Bilig (64), 285-336.
  • Ortaylı, İ. (2008). Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi (3. Baskı). Ankara: Cedit Neşriyat.
  • Sezer, B. (1988). Türk Sosyolojisinin Ana Sorunları. İstanbul: Sümer Kitabevi.
  • Solak, Ö. (2015). Cumhuriyet Romanında Merkez-Taşra Çatışmas. M. Varlık (Ed.), Edebiyatın Taşradan Manifestosu (s. 47-54). İstanbul: İletişim.
  • TDK. (2019, 02 02). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c5e8809d37344.74398570.

Ahlat Ağacı: Watching Transformation of the Provinces

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 241 - 262, 30.10.2019
https://doi.org/10.32001/sinecine.639702

Öz

The
provinces have always been an area of interest for researchers in social
sciences. Sociology has instrumentalized the provinces with the aim of
analyzing social and political change. Recently, literature and cinema have
turned to the provinces not only for understanding social structure in general
but also for understanding individual experiences. Literary works sometimes look
at the provinces as a place to be enlightened; sometimes they use the provinces
to represent a longing for the past. Yusuf Atılgan’s works are the liveliest examples
in Turkish literature that concentrate on the individual. Recently, Turkish
cinema has also focused on individual experience in the provinces, which
provide the location for Bilge Ceylan’s films. This study analyzes provincial
themes, relationships, and transformation of the provinces in
Ahlat Ağacı
(The Wild Pear Tree).
  

Kaynakça

  • Alkan, A. (2005). Memleketin Taşra Hali. T. Bora (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 67-76). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Argın, Ş. (2005). Taşraya İçerden Bakmak Mümkün müdür? T. Bora (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 271-296). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2006). Küreselleşme Toplumsal Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı.
  • Ceylan, N. B. (Yönetmen). (2018). Ahlat Ağacı [Film].
  • Çiğdem, A. (2005). Taşra Karalaması-Küçük Bir Sosyolojik Deneme. T. Bora (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 101-114). İstanbul: İletişim.
  • Erbaş, Ş., & vd. (2015). Edebiyatın Taşradan Manifestosu. M. Varlık (Ed.), Edebiyatın Taşradan Manifestosu (s. 11-15). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gürbilek, N. (1994). Taşra Sıkıntısı. Defter Dergisi, 74-92.
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis.
  • Işık, K. (2015). İnsanın Merkezine Yolculuk. M. Varlık (Ed.), Edebiyatın Taşradan Manifestosu (s. 29-40). İstanbul: İletişim.
  • Laçiner, Ö. (2005). Merkez(ler) ve Taşra(lar) Dönüşürken. M. Varlık (Ed.), Taşraya Bakmak (s. 13-36). İstanbul: İletişim.
  • Mardin, Ş. (1990). Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez Çevre İlişkileri. Ş. Mardin (Ed.), Toplum ve Siyaset Makaleler 1 (s. 30-66). İstanbul: İletişim.
  • Narlı, M. (Kış 2013). Romanlar ve Taşralar: Türk Romanında Taşra Algıları Üzerine Bir Değerlendirme. Bilig (64), 285-336.
  • Ortaylı, İ. (2008). Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi (3. Baskı). Ankara: Cedit Neşriyat.
  • Sezer, B. (1988). Türk Sosyolojisinin Ana Sorunları. İstanbul: Sümer Kitabevi.
  • Solak, Ö. (2015). Cumhuriyet Romanında Merkez-Taşra Çatışmas. M. Varlık (Ed.), Edebiyatın Taşradan Manifestosu (s. 47-54). İstanbul: İletişim.
  • TDK. (2019, 02 02). Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c5e8809d37344.74398570.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makale
Yazarlar

Mehmet Güven Avcı 0000-0003-4519-215X

Elif Kıran 0000-0002-8039-3822

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avcı, M. G., & Kıran, E. (2019). Ahlat Ağacı: Taşrada Dönüşümü İzlemek. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 10(2), 241-262. https://doi.org/10.32001/sinecine.639702

sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.