Yönetmenliğini Tayvanlı sinemacı Ang Lee’nin üstlendiği 2012 ABD yapımı bir film olan Life of Pi (Pi’nin Yaşamı), taşıdığı altmetinler ve metinlerarası bağlantılar nedeniyle dikkate değer bir yapıdadır. Filmin sembolik dili, metaforik anlatımı ve mitolojik göndermeleri, çözümlenmesi gereken bir göstergeler zinciri sunmaktadır. Anlatının aktardığı alegorik öykü, bu öyküye kaynaklık eden diğer metinler, ana karakterin psikopatolojisi, dinsel sorgulamalar ve mitolojik göstergeler, filmin metinlerarasılık yaklaşımıyla çözümlenmesini gerekli kılmaktadır. Fransız yapısalcı edebiyat kuramcısı Gerard Genette’in ötemetinsellik adını verdiği yaklaşım, metinlerarasılığı da içinde barındıran bir kavramsallaştırmadır. Metinlerarasılık, yanmetinsellik, önmetinsellik, üstmetinsellik ve ilerimetinsellik kategorilerinden oluşan bu yaklaşım, ABD’li film kuramcısı Robert Stam tarafından sinemaya uyarlanmış ve film çözümlemelerinde kullanılmıştır. Bu çalışmada da ötemetinsellik kavramsallaştırmasından faydalanılmış ve Life of Pi filminin göstergeler aracılığıyla taşıdığı anlamlar çözümlenmiştir. Filmin başkahramanı o sıralar on altı yaşında olan Pi Patel’dir. Ailesiyle birlikte Hindistan’dan Kanada’ya göç ederken bindikleri gemi sulara gömülmüştür. Anlatı, Pi’nin kazadan kurtulan tek insan olarak okyanusta bir kaplanla geçirdiği hayatta kalma mücadelesine odaklanır.. Çalışmada ilk olarak anlatının alegorik yapısı üzerinden bir değerlendirme yapılmış ve alegorinin gönderme yaptığı gerçeklik konu edinmiştir. Ardından ise filmdeki dinsel sorgulamalar ve karakterlerin dinsel inançlarının temelleri aktarılmıştır. Sonrasında ise Life of Pi anlatısına kaynaklık eden diğer metinlere, ana karakterin ruhsal durumuna ve inisiyasyon yolculuğuna değinilmiştir.
Life of Pi Gerard Genette ötemetinsellik sinemada metinlerarasılık ilerimetin
Life of Pi, a 2012 US film directed by Taiwanese filmmaker Ang Lee, is notable for its subtexts and intertextual connections. The film's symbolic language, metaphorical narrative and mythological references present a chain of signs that need to be analyzed. The allegorical story conveyed by the narrative, the other texts that are the source of this story, the psychopathology of the main character, religious questioning and mythological references make it necessary to analyze the film with an intertextual approach. The French structuralist literary theorist Gerard Genette's conceptualization of what he called transtextuality is a conceptualization that includes intertextuality. This approach, which consists of the categories of intertextuality, paratextuality, architextuality, metatextuality and hypertextuality, was adapted to cinema by American film theorist Robert Stam and used in film analysis. In this study, the conceptualization of transtextuality was utilized and the meanings of the film Life of Pi were analyzed through signs. The protagonist of the movie is Pi Patel, who was sixteen years old at the time. While migrating from India to Canada with his family, the ship they were on sank into the water. The narrative focuses on Pi's struggle for survival with a tiger in the ocean as the only survivor of the accident. In this study, firstly, the allegorical structure of the narrative is evaluated and the reality to which the allegory refers is discussed. Then, the religious questionings in the movie and the foundations of the characters' religious beliefs are presented. Afterwards, the other texts that are the source of the Life of Pi narrative, the spiritual state of the main character and his journey of initiation are discussed.
Life of Pi Gerard Genette transtextuality intertextuality in film hypertext
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.