Philosophy trying to grasp the Universe as a whole may make all kinds of
opinions that a human may encounter its own subject. This shows that philosophy
may have unlimited content in terms of the subject. Therefore, philosophy can
reveal its presence wherever a human is found. Cinema is one of these areas.
Although cinema has the power to
establish and show a totally new world, apart from the known world and
creatures in this world, it has never given up human characters. In this
respect, thinking in a humanistic way in cinema may be realized through various
philosophers, and Hegel, which has an important place in the history of
philosophy, can be appropriate for being under consideration in cinema as
totally a people-oriented philosopher. Therefore, to assess his ‘dialectical
method’ and ‘the master-slave dialectic’ that forms a basis of this method in
cinema constitutes the purpose of this study. In this context, Spartacus
(Stanley Kubrick, 1960) was analyzed in this study in terms of its compliance
with the master-slave dialectic within the framework of Hegel’s dialectical
method (phenomenological method).
Evreni bütün olarak
kavramaya çalışan felsefe, insanın karşılaşabileceği her türlü düşünceyi kendi
konusu yapabilir. Bu durum, felsefenin konu olarak sınırsız bir içeriğe sahip
olabileceğini göstermektedir. Dolayısıyla insanın bulunduğu her alanda felsefe varlığını
ortaya çıkarabilir. Bu alanlardan biri de sinemadır. Sinema, bilinen dünya ve
bu dünyadaki canlılar dışında yepyeni bir dünya kurup gösterme gücüne sahip
olsa da asla insan olan karakterden vazgeçmemiştir. Bu açıdan sinemada insanı
düşünmek, çeşitli felsefeciler aracılığıyla gerçekleştirilebilmekte ve felsefe
tarihinde önemli bir yeri olan Hegel, tamamen insana yönelmiş bir felsefeci
olarak sinemada düşünülmeye uygun olabilmektedir. Dolayısıyla onun ‘diyalektik
yöntem’ini ve bu yönteminin temelini oturttuğu ‘köle-efendi diyalektiği’ni sinemada değerlendirmek, bu çalışmanın
amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada köle-efendi diyalektiğine
uygunluğu açısından Spartacus (Spartaküs,
Stanley Kubrick, 1960), Hegel’in ‘diyalektik yöntem’i (görüngübilimsel yöntem)
çerçevesinde çözümlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |