Sinema, genel anlamda gazetecilere 1930’lardan,
kadın gazetecilere de 1940’lardan itibaren sıklıkla yer vermekte, filmlerde
tekrarlanan basmakalıp karakter özellikleri ve çatışmalarla gazetecilere
yönelik belirli imajlar ile ayrıca “özgür basın”ın nasıl olması gerektiğine
yönelik mitler inşa edilmektedir. Buna karşın filmlerde gerek kadın
gazetecilerin gerekse basının nasıl sunulduğuna dair sınırlı sayıda akademik
çalışmalar bulunmaktadır. Bu noktada makalede, ana karakterin kadın olması ve
gerçek hayattan alıntılanması, ilk kez kadının medya organı sahibi olarak
resmedilmesi, filmin basının yayımlama özgürlüğüyle ilgili gerçek bir tarihi
başarıyı beyaz perdeye taşıması ve gazeteciliğe dair gösterime giren son film
olması dolayısıyla The Post filmi seçilmiştir. Filmde, bir yandan kadın
gazetecinin filmlerdeki imajı, diğer yandan da “özgür basın” söylemleri
incelenmektedir. Bu bağlamda filmde karakter analizi açısından, filmin klasik
anlatı yapısı sunması ve “kahraman” arketipine oturması nedeniyle Joseph Campbell
ve Christopher Vogler’in kahramanın/yazarın yolculuğu temel alınmakta ve bu
şema üzerinden kadın gazetecinin yolculuğu ile bu süreçte kurulan mitler ve
inşa edilen kadın gazeteci imajı irdelenmektedir. Ayrıca, Michael Ryan ve
Douglas Kellner’in belirttiği gibi filmlerin dönemlerinden bağımsız olmadığı,
siyasi çatışmaların alanı olduğu ve günümüze dair mesajlar sunduğundan yola
çıkarak makalede, The Post vasıtasıyla özgür basına yönelik kurulan söylemler,
teşhise yönelik söylem analiz yöntemiyle ele alınmaktadır. Bunlar sonucunda,
makalede, yolculuk analizinde, filmin ana kahramanı Kate Graham’ın
“evcilleştirilmiş”, şirket yönetiminde erkek egemenliğini kabul eden ve
iktidarlara karşı çıkmaktan çekinen nesne konumundaki bir kadından, kararlı,
bağımsız bir özne’ye, şirket sahipliğine ve gerçek ideal gazeteciye dönüşümünü
görmekteyiz. Bu noktada bir yandan “sobsister” gazeteci özelliğini taşıyan
Graham, bir yandan da bu konudaki mitleri kırmakta, Hollywood’un güçlü kadın
gazeteci imajını desteklerken, kadın gazetecilere yönelik ev-iş, aşk-iş
çatışmalarını ise yıkmaktadır. Teşhise yönelik söylem analizinde de hem Graham
hem de filmde katalizör kahraman olarak Ben Bradlee üzerinden temelde “özgür
basın miti” inşa edildiği, basının kamuoyunun çıkarları için hayati rolüne dair
söylemlerin pekiştirildiği görülmektedir. Bu bağlamda film, özgür basının
“dost” ve “zorba” ayrımına gitmeden iktidarlara mesafeli davranması ve
kamuoyunun çıkarlarını temel alması gerektiği konusunda uyarılarda
bulunmaktadır. Aslında Pentagon Belgeleri’ni ilk olarak New York Times ortaya
çıkarmasına rağmen filmde The Post’un sürecine odaklanılması, filmlerin
dönemlerinin eğilimlerini yansıtmaları ve gelecek öngörüleri açısından
değerlendirildiğinde, günümüz basınına önemli mesajlar göndermektedir ki bu da
artık sadece haberi ilk yayınlayan organ olmanın yeterli olmadığı, iktidar
ilişkileri, şirket çıkarları ve reyting kaygıları dolayısıyla
“kendilik-tüketimi” yerine basının, kamu çıkarları ve basın özgürlüğünün devamı
için birlik içinde, temel ilkelerine sahip çıkarak iktidarları sorumlu tutması
ve kamunun çıkarlarını koruma gerektiği çağrısı yapılmaktadır.
Sinema film ABD kadın gazeteci The Post gazete basın imaj kahramanın yolculuğu hegemonya hegemonik erkeklik iktidar söylem Pentagon Belgeleri Nixon
Cinema has
depicted journalists since the 1930s, specifically woman journalist since
the 1940s. Movies help to shape the image of the journalist with recurring
archetypes, stereotypes and stock characters, and also build the myths
on “the free press." However, there are limited academic
researches on this subject. So we
aimed to look at both the image of the woman journalist in the movies and how
films depict the press as a whole in this article. We have chosen The Post due
to the fact that it is the latest movie screened on the woman journalist and it
is the first film depicts a woman media owner. Also, the film is based on the
real historical success of the free press in the U.S. history. With this regard, since the movie has classic
Hollywood narratives and the protagonist suits “hero” archetype, we used stages
of “hero’s journey” based on Campbell and Vogler’s studies to designate
how the protagonist transforms, and how these transformations define the images
of the woman journalist. In
addition to that, as Ryan and Douglas Kellner point out, cinema is
not independent of the society’s developments, and it reflects the conflicts
and desires within the society, and also predicts the future. With this
respect, we searched which myths/discourses were established and implied in the
movie on the free press according to the diagnostic critique of Michael Ryan and Douglas
Kellner. In conclusion, we find that
the woman protagonist has transformed in her journey from a “passive”
“domesticated” woman who accepts the male dominance and is afraid of standing
up against the power and male hegemony to an active, decisive, independent
woman, and the ideal journalist. Even the protagonist has some characteristics
of the “sobsister”, we see that she makes invalid some stereotypes about it in
the end. Besides, Hollywood supports powerful woman images by subverting
home-work, love-work conflicts in the movie. Thus, with
embodying the free press myth in Kay and Ben Bradlee characters, the film
emphasizes the vital role of the press for public’s interests and warns the
press about putting distance on the relation with governments without labeling
them as “friend” or “despot”. Moreover,
with choosing the story of The Post rather than The New York Times, even if
Times had published the Pentagon Papers first, the film gives a
message on today’s media that it is no longer enough to be the
one who publishes the news first; to be able to hold the governments
accountable the press should continue pursuing the facts, truths decisively by
holding up the principles, and more importantly with cooperating as a whole
institution, not by “self-consuming” based on the concern of risking the
companies’ interests, good relations with government, risk of oppression or
ratings.
Cinema film USA woman journalist protagonist The Post newspaper press image heroe’s journey government power hegemony discourse Pentagon Papers Nixon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |