Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAL ORTAM YALNIZLIĞI VE ÖZGÜVEN ÜZERINE BIR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 513 - 526, 31.12.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.741893

Öz

Günümüzde internet hayatın her alanına nüfuz etmiş haldedir. Bu etkinin bir
sonucu olarak sanal ortam yalnızlığı ve bu yalnızlık ile birlikte özgüven
sorunu yaşanmaktadır. Araştırma kapsamında üniversite öğrencilerindeki sosyal
medya kullanımının artmasından dolayı oluşan sanal ortamın yalnızlığı ve bu
yalnızlığın özgüvenle arasındaki ilişki, bu ilişkiyi etkileyen faktörler ele
alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak sanal ortam yalnızlık ölçeği
ve özgüven ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada nicel araştırma deseni
kullanılmış olup, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Fakültesi ile Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 390 öğrenciye anket
uygulanmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuca göre sanal ortam yalnızlığı ile
özgüven arasında negatif yönlü zayıf düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir.
Sanal ortam yalnızlığı ve özgüven cinsiyete göre farklılaşırken, diğer
değişkenler ile arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir.

Kaynakça

  • Akın, A. (2007). Öz-güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 167-176.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Sakarya Kitabevi.
  • Başoğlu, S. T. (2007). Sınav kaygısı ile özgüven arasındaki ilişkinin erinlik döneminde incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bingöl, A. (2017). Virtual environment loneliness as a predictor of academic achievement. Presented at the 8th International Advanced Technologies Symposium, Elâzığ.
  • Çeçen, A. R. (2007). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve yaşam doyumu düzeylerine göre sosyal ve duygusal yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 180-190.
  • Çelik, İ. (2014). Ortaokul öğrencilerinin özgüven düzeyinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi Afyonkarahisar örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çevikbaş, M. (2013). Matematik öğretmenlerinin yanlışa verdikleri dönütlerin öğrenci özgüvenleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans te-zi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erözkan, A. (2009). The predictors of loneliness in adolescents. İköretim Online, 8 (83), 809-819.
  • Erpalabıyık, B. Okçu, V. (2019). Üniversite öğrencilerinin gençlik liderlik özellikleri ile benlik saygısı ve özgüven algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 5 (15), 228-243.
  • Gökkaya, D. ve Biçer, T. (2017). Psikolojik beceri kıstası olarak özgüvenin, elit sporcuların performansına katkısı; boks milli takımı örneği. Marmara Üniversitesi Spor Bi-limleri Dergisi, 2 (1), 16-28.
  • Göknar, N. T. (2010). Down sendromlu türk çocuklarında büyüme eğrilerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış tıpta uzmanlık tezi, İstanbul: İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Tıp Fak.
  • Günalp, A. (2007). Farklı anne baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kabaklı Çimen, L. (2018). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile sanal ortam yalnızlık düzeyleri̇ arasında ı̇li̇şki̇ni̇n incelenmesi̇. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68), 1431-1452.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yay. Dağ.
  • Karademir, N., (2010). Coğrafya öğretmenlerinin alanlarına ilişkin öz yeterlik algılarının incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0254, 5 (4), 2034-2048.
  • Korkmaz, Ö., Usta, E., & Kurt, İ. (2014). Sanal ortam yalnızlık ölçeği (soyö) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 144-159.
  • Kurtuldu, P. S. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin özgüven düzeyleri ile liderlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İs-tanbul: Yeditepe üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Morahan-Martin, J. (1999). The relationship between loneliness and ınternet use and abu-se. Cyber Psychology and Behavior, 2, 431-440.
  • Özdemir, S., Akçakanat, T. ve İzgüden, D. (2017). İnternet çağında sanal ortam yalnızlığı üniversite öğrencileri̇ üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8 (19), 125–136.
  • Özen, Ü. ve Sarıcı, M. B. (2010). Yalnızlık olgusu ve sanal sohbetin yalnızlığın paylaşımı-na etkisi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24 (1), 149-158.
  • Sarıçam, H. ve Güven,M. ( 2012 ). Özgüven ve dini tutum. The Journal of Academic So-cial Science Studies, 5 (7), 573-586.
  • Soysal, M.R., (2014). Sınıf öğretmenliği ana bilim dalı öğrencilerinin öğretmenlik mesleği öz yeterlik inançları.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu: Abant İzzet Bay-sal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Weiss, R. S. (1973). Loneliness: the experience of emotional and social ısolation. MIT Press: Cambridge.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Müjdat Yeşildal 0000-0003-1286-903X

Handan Ertaş 0000-0003-1794-0296

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşildal, M., & Ertaş, H. (2020). SANAL ORTAM YALNIZLIĞI VE ÖZGÜVEN ÜZERINE BIR ARAŞTIRMA. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 513-526. https://doi.org/10.30561/sinopusd.741893

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.