Taklid, İslam düşünce tarihinde yoğun tartışmaların olduğu bir
konudur. İlk olarak, “Peygamberden başkası taklid edilebilir mi?”
sorusuyla gündeme gelen taklid, ameli konularda geçerli kabul
edilmişse de itikad alanında geçerli olup olmadığı meselesi
kelâmcıların üzerinde görüş ayrılığına düştüğü konulardan biridir.
Ehl-i Sünnet, mukallidin imanının geçerli olduğunu savunurken,
Mu„tezile kelâmcıları iman konusunda mukallid olan kimsenin
taklidden kurtulmadıkça mü‟min olamayacağını savunur.
Ehl-i Sünnet Mâtürîdî kelâm ekolünün kurucusu Ebû Mansûr elMâtürîdî‟inin (öl. 333/944) taklit konusunda Mu„tezile kelâmcılarının
savunduğu “Mukallidin imanı geçerli değildir.” şeklinde bir ifadesi
olmamakla beraber Mâtürîdî kelâmcılar, onun Ehl-i Sünnet
kelamcılarının savunduğu “Mukallidin imanı geçerlidir.” ilkesine
bağlı olduğunu belirtirler. Ancak günümüzde bazı kelâmcılar
Mâtürîdî‟nin bu kanaatte olmadığını ve bu sonucun Mâtürîdî‟nin
açıklamalarından çıkarılamayacağını ileri sürmektedirler.
Çalışmamızda sadece Mâtürîdî‟nin mukallidin imanı hakkındaki
görüşü üzerinde durarak bu konudaki kanaatini açıklığa kavuşturmaya
çalışacağız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1 |