Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Hadis Eğitim ve Öğretimi- Problemler ve Çözüm Yolları (İstatiksel Bir Araştırma)

Yıl 2019, , 286 - 309, 15.06.2019
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.539472

Öz

Şüphesiz öğrencilere anadillerinden farklı bir dilde eğitim verme konusunda
bazı zorluklar yaşanmaktadır. Bu zorluklardan biri de dini ilimler alanında
yapılan eğitim öğretimde yaşanmaktadır. Türkiye’de hoca ve öğrencilerin hadis
eğitim ve öğretiminde karşılaştıkları sorunlara ilişkin dört temel faktör tespit
edilmiştir. Bunlar ilim ortamı, yöntem, öğrenciler ve öğretmen faktörü şeklinde
özetlenebilir. Araştırmada hadis eğitimindeki sorunlar için teorik ve pratik
bazı çözümler sunulmaya çalışılmıştır. Buna ek olarak Hadis eğitimi örneğinde
diğer dini ilimler alanındaki eğitim sisteminin gelişmesini de sağlayacak bazı
projeler sunulmuş ve araştırmada bu projeyi destekleyecek somut ve pratik
örneklerden yararlanılmıştır. Araştırmada eğitim alanında etkili bir çözüm
sağlayacak bilimsel ve pratik sonuçlar elde etmek üzere çeşitli sunum ve
öğretim yöntemleri kullanılırken, eğitim olgusuna vakıf olmak üzere bazı
açıklama ve örneklerden yararlanılmıştır. Araştırma elde edilen önemli sonuç ve
önerilerle tamamlanmıştır. 

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel. Müsned. Thk. Şu‘ayb el-Arnaût v.dğr. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2001.
  • Beyler, Muhammet. “Tecaribu külliyeti’l-ilahiyat / el-ulumi’l-İslamiyye fi tedrisi’l-ulumi’l-İslamiyye bi’l-lugati’t-Arabiyye fi cami’ati Türkiye bernameci’l-hadis ve ulumihi enmuzecen”. Hadis Tetkikleri Dergisi 14/1 (2016): 51-73.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail. Sahîhu’l-Buhârî. Thk. Mustafa el-Buğa. Beyrut: Dâru İbn Kesîr, 1987.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. el-Eş’as. Sünen. Thk. Yasir Hasan, İzzuddin Dâlî, İ’mâdu’t-Tayyâr. Beyrut: Müessesetu’r-Risâle Nâşirûn, 2015.
  • Erünsal, İsmail E. İlahiyat Fakülteleri Tezler Kataloğu, İstanbul: İsam Yayınları, 2011.
  • Hatamleh, Sâmir Abdulmehdî. “Dîrâsetü ilmi’l-hadîs fî Türkiyâ fî ahdi’l-cumhûriyye”. Mecelletü Külliyeti’ş-Şerî‘a Câmi‘atü Katar, 34/2.
  • Hatiboğlu, Mehmed Said. Hz. Peygamber ve Kur'an Dışı Vahiy (Gaybi Hadisler Meselesi). Ankara: Otto Yayınları, 2017.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali el-Askalânî. Fethu’l-bârî Şerhu Sahîhi’l-Buhârî. Beyrut: Dâru’l- Me‘arif, 1379.
  • Motavi’, İbrahim ‘İsmet. et-Terbiyetü’l-İslâmiyye ve esesü turuki’t-tedrîs. Kâhire: y.y., 1981.
  • Müslim b. el-Haccâc, Sâhîhu Müslim. Thk. Muhammed Fuâd Abdulbâkî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsî’l-Arabî, ts.
  • Öcal, Mustafa. İmam-Hatip Liseleri ve İlköğretim Okulları. İstanbul: Ensar Vakfı Yayınları, 1994.
  • Öcal, Mustafa. “Kuruluşundan Günümüze İmam-Hatip Liseleri”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 6 (1999): 201-254
  • Tirmizî, Muhammed b. ‘Îsa. Sünen, Thk. Ahmed Şâkir. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâs, ts.
  • Yücel, Ahmet. Hadis Tarihi, İstanbul: İFAV, 2015.

دراسة وتدريس الحديث النبوي في تركيا - المشكلات والحلول (دراسة وصفية تحليلية

Yıl 2019, , 286 - 309, 15.06.2019
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.539472

Öz

إن تدريس الطلاب بلغة غير لغتهم
الأم قد يواجه بعض الصعوبات، ومنها تدريس علوم الشريعة، وفي تركيا تعرضت لمسألة
تدريس علم الحديث في تركيا، والمشكلات التي يواجهها الطلاب والأساتذة في تدريس علم
الحديث،
حيث تظافرت أربعة أطراف على إيجاد المشكلات لعلم الحديث
في تركيا وهي: البيئة العلمية، المناهج، الطلاب، الأساتذة،
قمتُ في هذه الدراسة
بتقديم بعض الحلول النظرية والعملية لتدريس دروس الحديث الشريف، وتقديم بعض
المشاريع التي قد ترتقي بالمنظومة التعليمية الشرعية تطبيقياً من خلال تدريس علم
الحديث، مدعماً ذلك بالأمثلة العملية والملحقات في البحث، وقد استخدمتُ في البحث
عدة وسائل تقييمية وتعليمية للخروج بنتائج علمية وعملية في ميدان الدراسة؛ والتي
قد تُسهم بحلولٍ ناجعة، وتمَّ استخدام بعض الاستبيانات والعيِّنات للوقوف على
الواقع التعليمي لحقل الدراسة، وخُتم البحث بأهم النتائج والتوصيات.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel. Müsned. Thk. Şu‘ayb el-Arnaût v.dğr. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2001.
  • Beyler, Muhammet. “Tecaribu külliyeti’l-ilahiyat / el-ulumi’l-İslamiyye fi tedrisi’l-ulumi’l-İslamiyye bi’l-lugati’t-Arabiyye fi cami’ati Türkiye bernameci’l-hadis ve ulumihi enmuzecen”. Hadis Tetkikleri Dergisi 14/1 (2016): 51-73.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail. Sahîhu’l-Buhârî. Thk. Mustafa el-Buğa. Beyrut: Dâru İbn Kesîr, 1987.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. el-Eş’as. Sünen. Thk. Yasir Hasan, İzzuddin Dâlî, İ’mâdu’t-Tayyâr. Beyrut: Müessesetu’r-Risâle Nâşirûn, 2015.
  • Erünsal, İsmail E. İlahiyat Fakülteleri Tezler Kataloğu, İstanbul: İsam Yayınları, 2011.
  • Hatamleh, Sâmir Abdulmehdî. “Dîrâsetü ilmi’l-hadîs fî Türkiyâ fî ahdi’l-cumhûriyye”. Mecelletü Külliyeti’ş-Şerî‘a Câmi‘atü Katar, 34/2.
  • Hatiboğlu, Mehmed Said. Hz. Peygamber ve Kur'an Dışı Vahiy (Gaybi Hadisler Meselesi). Ankara: Otto Yayınları, 2017.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali el-Askalânî. Fethu’l-bârî Şerhu Sahîhi’l-Buhârî. Beyrut: Dâru’l- Me‘arif, 1379.
  • Motavi’, İbrahim ‘İsmet. et-Terbiyetü’l-İslâmiyye ve esesü turuki’t-tedrîs. Kâhire: y.y., 1981.
  • Müslim b. el-Haccâc, Sâhîhu Müslim. Thk. Muhammed Fuâd Abdulbâkî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsî’l-Arabî, ts.
  • Öcal, Mustafa. İmam-Hatip Liseleri ve İlköğretim Okulları. İstanbul: Ensar Vakfı Yayınları, 1994.
  • Öcal, Mustafa. “Kuruluşundan Günümüze İmam-Hatip Liseleri”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 6 (1999): 201-254
  • Tirmizî, Muhammed b. ‘Îsa. Sünen, Thk. Ahmed Şâkir. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâs, ts.
  • Yücel, Ahmet. Hadis Tarihi, İstanbul: İFAV, 2015.

Teaching and Learning Prophetic Hadith in Turkey (Descriptive and Analytic Study)

Yıl 2019, , 286 - 309, 15.06.2019
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.539472

Öz

Certainly, there are some difficulties in giving
students education in a language other than their mother tongue. One of these
difficulties is experienced in education in the field of religious sciences (Shareea).
Four basic factors related to the problems faced by Turkey in the instructors and
students in hadith education and training have been identified. These can
be summarized in the form of science environment, curricula, students and instructors
factor. In the research, some theoretical and practical solutions for the
problems in hadith education are presented. In addition, in the case of hadith
education, some projects were provided to develop the educational system in the
field of other religious sciences, and concrete and practical examples were
used in the research to support this project. While various presentation and
teaching methods were used in order to obtain scientific and practical results
that would provide an effective solution in the field of education, some
explanations and examples were used to gain knowledge about the phenomenon of
education. The research was completed with important results and
recommendations.


Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel. Müsned. Thk. Şu‘ayb el-Arnaût v.dğr. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2001.
  • Beyler, Muhammet. “Tecaribu külliyeti’l-ilahiyat / el-ulumi’l-İslamiyye fi tedrisi’l-ulumi’l-İslamiyye bi’l-lugati’t-Arabiyye fi cami’ati Türkiye bernameci’l-hadis ve ulumihi enmuzecen”. Hadis Tetkikleri Dergisi 14/1 (2016): 51-73.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail. Sahîhu’l-Buhârî. Thk. Mustafa el-Buğa. Beyrut: Dâru İbn Kesîr, 1987.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. el-Eş’as. Sünen. Thk. Yasir Hasan, İzzuddin Dâlî, İ’mâdu’t-Tayyâr. Beyrut: Müessesetu’r-Risâle Nâşirûn, 2015.
  • Erünsal, İsmail E. İlahiyat Fakülteleri Tezler Kataloğu, İstanbul: İsam Yayınları, 2011.
  • Hatamleh, Sâmir Abdulmehdî. “Dîrâsetü ilmi’l-hadîs fî Türkiyâ fî ahdi’l-cumhûriyye”. Mecelletü Külliyeti’ş-Şerî‘a Câmi‘atü Katar, 34/2.
  • Hatiboğlu, Mehmed Said. Hz. Peygamber ve Kur'an Dışı Vahiy (Gaybi Hadisler Meselesi). Ankara: Otto Yayınları, 2017.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali el-Askalânî. Fethu’l-bârî Şerhu Sahîhi’l-Buhârî. Beyrut: Dâru’l- Me‘arif, 1379.
  • Motavi’, İbrahim ‘İsmet. et-Terbiyetü’l-İslâmiyye ve esesü turuki’t-tedrîs. Kâhire: y.y., 1981.
  • Müslim b. el-Haccâc, Sâhîhu Müslim. Thk. Muhammed Fuâd Abdulbâkî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsî’l-Arabî, ts.
  • Öcal, Mustafa. İmam-Hatip Liseleri ve İlköğretim Okulları. İstanbul: Ensar Vakfı Yayınları, 1994.
  • Öcal, Mustafa. “Kuruluşundan Günümüze İmam-Hatip Liseleri”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 6 (1999): 201-254
  • Tirmizî, Muhammed b. ‘Îsa. Sünen, Thk. Ahmed Şâkir. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâs, ts.
  • Yücel, Ahmet. Hadis Tarihi, İstanbul: İFAV, 2015.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Thamer Hatamleh

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2019
Kabul Tarihi 26 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Hatamleh, Thamer. “دراسة وتدريس الحديث النبوي في تركيا - المشكلات والحلول (دراسة وصفية تحليلية”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/22 (Haziran 2019), 286-309. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.539472.

Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.