İslam hüküm teorisinde şer’î/teklîfî hükümler; cumhura
göre vacip, mendub, mubah, mekruh ve haram olmak üzere temelde beşe ayrılmaktadır.
Bunlardan “mubah”, mükellefin yapma ve
terk etme arasında muhayyer olduğu hukuki serbest alanları ifade etmekte olup şer’î
hükümler içerisinde en geniş alanı oluşturmaktadır. Diğer taraftan İslam
hukukunda haramlar/yasaklar sınırlıdır ve bunlar naslarla belirlenmiştir.
Prensip olarak haramların dışında kalan durumlar, helal (hukuken serbest olan)
alanı oluşturmaktadır. Fıkıh literatüründe helal bazen mubah ile eş anlamlı
olarak kullanılmakla birlikte mutlak olarak zikredildiğinde mendup ve vacibi de
içerisine almaktadır. Bu yüzden ibaha/mubahlık (hukuki serbestlik) ifade eden üslupların/yolların ayrıca tespit
edilmesi önem arz etmektedir. Mubahlığa
delalet eden “ibaha” lafzı veya bu kelimenin türevleri Kuran’da geçmemekle
birlikte bazı hadis metinlerinde “ibaha” lafzı geçmektedir. Diğer taraftan İslam
hukukunda, aksine bir delil veya karine olmadığı sürece kesin yükümlülük
bildiren taleplerin (emir ve nehiy) dışında kalan fiillerde mubahlığın esas
olduğu temel bir ilke olarak kabul edilmiştir. Nitekim bu çerçevede Kuran ve Sünnet
lafızlarında, doğrudan (sarahaten) veya dolaylı olarak (karine ile) ibahaya
delalet eden birçok ifade tarzı/üslup bulunmaktadır. Klasik dönem fıkıh usulü
eserlerinde ibahayı/mubahlığı bilme yolları üzerinde ayrıca durulmamıştır. Son
dönem İslam hukukçuları ise ibahayı/mubahlığı bilme yollarını; “turuku
ma’rifeti’l-ibâha”, “esâlîbü’l-ibâha” ve “sıyağu’l-ibâha” gibi başlıklar altında
incelemişlerdir. Ancak bu çalışmalarda mubahlığı bilme yolları bir bütün olarak
derli toplu bir şekilde incelenmemiştir. İslam hüküm teorisinde mubahlığı bilme
yolları, “nass” ve “nass dışı” olmak üzere temelde ikiye ayrılmaktadır. Nassın mubahlığa
delaleti ise doğrudan (sarahaten) ve dolaylı (karine ile) olmak üzere iki
şekilde olmaktadır. Prensip olarak naslarla şer’î ibaha olarak
isimlendirilen mubah hükümler sabit olmaktadır. Bu makalede, İslam hüküm
teorisinde “nasların mubahlığa delalet etme yolları” üzerinde durulacaktır.
Shariah
provisions in Islamic theory; it is basically divided into five: vacip, mendub,
mubah, mekruh and haram. Mubah expresses
the legally free areas where man is free to do or not. Among the Sharia
provisions, the most broad scope is the provisions that are categorized as
“mubah“. As a matter of fact, prohibitions (harams) in Islamic law are limited
and they are determined by relıgıous texts (nass). In principle, the conditions outside the
prohibitions (harams) constitute the halal (legally free) area. In fiqh literature, halal is sometimes used as
a synonym for mubah, but when it is mentioned as absolute, it includes mendup
and vacib. Therefore, it
is important to identify the styles / ways expressing ibaha (legal freedom)
separately. The word “ibaha”, which
denotes legal freedom, or the derivatives of this word are not available in the Qur’an, but the word
“ibaha” is available in the some texts of Hadiths. On the other hand, in
theory of Islamic provisions it was
accepted as a fundamental principle that ibaha (legal freedom) was essential in
cases outside of the provisions stating the absolute obligation and
prohibition. As a matter of fact, there are many expressions / styles in Quran
and Sunnah texts, which express legal freedom directly or indirectly. Ways of
knowing the legal freedom in the works of classical jurisprudence have not been
emphasized. Islamic jurists of the last period have examined the ways to know
the legal freedom under the titles of “turuku ma’rifeti’l-ibâha”,
“esâlîbü’l-ibâha” ve “sîyağu’l-ibâha”. However, in these studies, the ways of
knowing ibaha/mubah have not been examined as a whole. The ways of knowing the
ibaha (legal freedom) in theory of
Islamic provisions are basically divided
into religious texts and non-religious means. The signification of religious
texts to ibaha (legal freedom) is in two ways: direct and indirect. In
principle, mubah provisions, which are called as shariah ibaha, are fixed by relıgıous texts. In this article, the ways of expression/indication of relıgıous
texts (nass) to mubah (legal freedom) in theory of ıslamic provisions
will be focused on.
Islamic Law Provision Theory Nass (Religious Text) Expression/Indication Ibaha/Legal Freedom
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 22 |
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.