Son yıllarda daha sık
duymaya başladığımız Oyunlaştırma (gamification) kavramı iş dünyası başta olmak
üzere eğitim ve çok sayıda görsel tasarım disiplinine ait uygulamalarda
karşımıza çıkmaya devam etmektedir. Farklı uygulama alanlarında kullanılan bu
anlayışa göre insanların genel tutum ve davranışlarını değiştirerek problem
çözmeye yönelik daha eğlenceli uygulamaların tasarlanmasına çalışılmaktadır.
Bir motivasyon aracı olarak da kullanılan oyunlaştırma, oyun dünyasına ait
belirli dinamikleri ve özellikleri oyun dünyasına ait olmayan oyun dışı alanlarda kullanımı üzerine odaklanır.
Mobil cihazlar, İnternet ve sosyal medyanın da desteğiyle insanların oyun
tabanlı uygulamaları günlük hayatları içinde kullanmalarını arttıracak
oyunlaştırmanın kullanım fırsatlarını fazlalaştırmaktadır. Bu faktörlerden
mobil cihazların günlük hayat içinde kullanıcı açısından vazgeçilmez bir nesne
haline gelmesi ve mobil uygulamaların öneminin giderek artması da oyunlaştırma
kullanım pratiklerinin artmasına yardımcı olmaktadır. Başta görsel tasarım alanları olmak üzere çok geniş
çerçevede ele alınabilecek güncel tasarım uygulamaları, oyunlaştırmanın
kullanımı açısından yeni ve farklı alanlar oluşturmaktadır. Bu uygulamalar
içinde pazarlama çalışmaları, reklam ve
tanıtım faaliyetleri, e-ticaret uygulamaları, sosyal medya uygulamaları veya
farklı paylaşım platformları, sosyal sorumluluk projeleri, web veya mobil
uygulamalar gibi çok sayıda uygulama alanı oyunlaştırmanın kullanımı açısından
ele alınabilir. Kullanıcı sayısını arttırmak, insanları istenen aksiyona teşvik
etmek, motivasyonu arttırmak ve satış rakamlarını arttırmak gibi farklı
hedefler için oyunlaştırma çalışmalarından yararlanılmaktadır. Bu çalışmalar
kapsamında derecelendirme, rekabet ve ödüllendirme sistemleri gibi
oyunlaştırmanın temel özelliklerini yukarıda belirtilen tasarım çalışmalarında
sıklıkla görülmektedir. Bu çalışmada oyunlaştırmanın genel çerçevesi ortaya
konarak oyunlaştırmayı oluşturan temel özellikler yeni bir paradigma olarak
güncel tasarım uygulamalarında incelenmiştir. Çalışma kapsamında güncel tasarım
uygulamaları açısından oyunlaştırmanın yeri, önemi ve geleceği ile ilgili
değerlendirmelere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SANAT TASARIM |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |