Kadınların işgücüne piyasasında olması hem ekonomik kalkınmayı hem de sürdürülebilir ekonomik büyümeyi etkilemektedir. Böylece çalışarak gelir elde etmeye başlayan kadınların sosyal ve ekonomik özgürlükleri de artmaktadır. Ancak bu amaçla Türkiye’de kadınların işgücüne katılımını arttırmak amacıyla çeşitli yasal düzenlemeler ve projeler yürütülse de istenilen yere ulaşılamamıştır. Ülkemizde çalışan kadınların işgücüne katılım oranı OECD ülkelerine göre oldukça geride kalmaktadır. Bu durumun başlıca sebepleri arasında Türkiye’de cinsiyet temelli bakış açısının kısmen hakim olması, kadının asıl görevinin çocuk bakımı olarak görülmesi ve iş için gerekli eğitim seviyelerinin çok yeterli olmamasıdır.
Bu çalışmada 1988-2019 yılları arasında kadın istihdamın ve kadın yüksek okullaşma oranının ekonomik büyüme üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ekonometrik analiz olarak Zaman Serisi Analizi yapılmıştır. İlk olarak durağanlık analizi yapılmıştır. Daha sonra birim kök testlerine ek olarak değişkenlere yapısal kırılmalı birim kök testi uygulanmıştır. VAR model için uygun gecikme uzunluğunun belirlenmesinin ardından Granger Nedensellik testi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre istihdam edilen kadın sayısından, GSYİH’ya tek yönlü bir nedensellik ilişkisi, kadın yüksek okullaşma oranından, istihdam eden kadın sayısına ise çift yönlü bir nedensellik ilişkisi bulunmuştur.
The fact that women are in the labor market affects both economic development and sustainable economic growth. Thus, social and economic freedom of women who start earning income by working increases. However, for this purpose various legal reforms in order to increase the participation of women in the labor force in Turkey and is driven projects could not be achieved to the desired location. Labor force participation rate of working women in our country is far behind compared to OECD countries. Among the main reasons for this situation is partially dominant gender-based perspective in Turkey, seen as the main task of the woman's child care and education level required for the job is not very adequate.
In this study, the effect of female employment and female higher schooling rate on economic growth between 1988-2019 was examined. Time Series Analysis was made as an econometric analysis. First, the stationarity analysis was made. Then, in addition to the unit root tests, the unit root test with structural break was applied to the variables. After determining the appropriate lag length for the VAR model, Granger Causality test was performed. According to the results of the analysis, a one-sided causality relation was found from the number of employed women to GDP, and a two-way causality relation to the female higher schooling rate and the number of employed women.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |