Established in 1914 by the French and operated by the French, the transportation services on Lake Eğirdir were nationalized upon the beginning of the National Struggle with the order of Atatürk. This nationalized institution also formed the infrastructure of the Eğirdir Naval Detachment, which was established in January 1922. With this study, it is aimed to increase the purpose of the establishment of the Eğirdir Naval Detachment, its effects in the national struggle and its awareness among the public. It is thought that the parts of the tugboat, which is said to be sunken and broken down in Lake Eğirdir and known as the most important part of the Detachment, will contribute to Eğirdir tourism by removing the parts from the lake. It is known as the Battles of İnönü, the Battles of Kütahya Eskişehir, the Battle of Sakarya and the Great Offensive, which constitute the National Struggle. Accordingly, there is also a SAD Plan, which is forgotten and thought to be important; this plan should be known and it should be realized that Eğirdir district is a part of this plan. It has been concluded that the transfer of this information from generation to generation is important as a cultural and military heritage. In this context, it is seen in the sources obtained that the previous efforts to remove the tugboat from the lake have failed. However, the fact that a model of the tugboat close to the tugboat was built and exhibited in Lake Eğirdir and opened to the public, it is more evident how effective a role and responsibility Eğirdir assumed in the National Struggle.
In this context, it is seen in the sources obtained that the previous efforts to remove the tugboat from the lake have failed. However, it is obvious that having a model similar to the tugboat built and exhibited in Lake Eğirdir and opening it to the public will increase the awareness of how effective a role and responsibility Eğirdir has assumed in the National Struggle more clearly and concretely.
1914 yılında Fransızlar tarafından kurulan ve yine Fransızların işletmeciliğini yaptıkları Eğirdir Gölü üzerindeki taşımacılık hizmetleri, Milli Mücadelenin başlaması üzerine Atatürk’ün emri ile millileştirilmiştir. Millileştirilen bu müessese, 1922 yılı Ocak ayında kurulmuş olan Eğirdir Bahriye Müfrezesinin de altyapısını oluşturmuştur. Bu çalışma ile, Eğirdir Bahriye Müfrezesinin kuruluş amacı, milli mücadeledeki etkileri ve halk nezdinde bilinirliğinin artırılması amaçlanmıştır. Eğirdir Gölü’nde batık ve parçalanmış olarak bulunduğu söylenen ve Müfrezenin en önemli parçası olarak bilinen römorkörün parçalarının gölden çıkarılarak Eğirdir turizmine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Milli Mücadeleyi oluşturan; İnönü Muharebeleri, Kütahya Eskişehir Muharebeleri, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz olarak bilinmektedir. Buna bağlı olarak unutulmuş ve önemli olduğu düşünülen bir de SAD Planı vardır ki; bu planın bilinmesi ve Eğirdir ilçesinin bu planın bir parçası olduğunun farkına varılması gerekmektedir. Bu bilginin nesilden nesile aktarılmasının, kültürel ve askeri bir miras olarak önemli olduğu sonucuna varılmıştır.
Bu bağlamda römorkörün gölden çıkarılması noktasında daha önce yapılan uğraşların akamete uğradığı, edinilen kaynaklarda görülmektedir. Ancak römorkörün benzerine yakın bir maketinin yaptırılarak Eğirdir Gölü’nde sergilenerek halkın ziyaretine açılmasının, Eğirdir’in Milli mücadelede ne denli etkin bir görev ve sorumluluk üstlendiğinin daha belirgin ve somut olarak bilinirliğinin artırılmasını sağlayacağı da aşikardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yakınçağ Askeri Tarih |
Bölüm | SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |