Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin çevre dostu davranışları ile ekolojik ayak izi azaltılmasına yönelik eğilimlerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Tarama modelinde, betimsel olarak gerçekleştirilen araştırmanın örneklem grubunu, 201 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Ekolojik Ayak izi Farkındalık Ölçeği”, “Çevre Dostu Davranışlar Ölçeği’’ ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile çözümlenerek analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre; lise öğrencilerinin hem ekolojik ayak izi azaltılmasına yönelik puanlarının (3.46) hem de çevre dostu davranışlara ilişkin puanlarının (3.69) ortalamanın üstünde olduğu görülmüştür. Ekolojik ayak izinde eğilimin en fazla olduğu alt boyut “enerji” ve “su tüketimi”, en düşük olduğu alt boyut ise “gıda’’ olarak bulunmuştur. Çevre dostu davranışlarda eğilim düzeyinin en yüksek olduğu alt boyut “ekonomik davranışlar ” eğilim düzeyinin en düşük olduğu alt boyut ise “çevre eğitimi” dir. Cinsiyet değişkeni açısından ekolojik ayak izi ve çevre dostu davranışlar arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken; yaş, aile geliri, okul türü ve öğrenim hayatında çevre eğitimi alma durumu ile ekolojik ayak izi farkındalığı ve çevre dostu davranışlar arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
Ekolojik Ayak İzi, Çevre Dostu Davranışlar, Sürdürülebilir Kalkınma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2 |
The Journal of Social Sciences Academy
Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)