Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AFTER THE 6 FEBRUARY 2023 EARTHQUAKE, THE EFFECT ON STUDENT EDUCATION PROCESSES FROM THE PERSPECTIVE OF PARENTS

Yıl 2024, Cilt: 16 Sayı: 2, 137 - 152
https://doi.org/10.55978/sobiadsbd.1366151

Öz

The aim of this study is to examine the effects of the earthquake on the educational process of students from the perspective of parents. Phenomenology (phenomenology) model, one of the qualitative research methods, was used in this study. The participants of the study consisted of 10 parents of primary, secondary and high school students who experienced the earthquakes of 6 February 2023. 'Personal Information Form' and 'Semi-structured Interview Form' were used as data collection tools in the study. The data obtained in the study were analysed by content analysis. As a result of in-depth interviews with the participants, 4 themes were reached. The themes obtained as a result of the research; Psychological Effects of the Earthquake, Students' Adaptation Process to School, Factors Affecting Students' Adaptation Process to School, Parents' Suggestions on Students' Participation in Education. It was determined that the earthquake caused fear, uneasiness, longing for the teachers and friends they lost in the earthquake, the situation reminding the earthquake and the feeling of escaping from school. The results of the research showed that the earthquake experience affected the educational process of the students, and the adaptation process of the students to education was provided by school-teacher-parent cooperation.

Kaynakça

  • AFAD (2023), 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş (Pazarcık ve Elbistan) Depremleri Saha Çalışmaları Ön Değerlendirme Raporu. Deprem Dairesi Başkanlığı. https://deprem.afad.gov.tr/assets/pdf/Arazi_Onrapor_28022023_surum1_revize.df
  • Akpolat, Y., Kaya, G., Çalışkan, A. & Karaağaç, Ş. (2021). İzmir Deprem Afetinden Etkilenenler Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma: Depremle İlgili Toplumsal Bilinci Etkileyen Faktörlerin Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (2), 723-753. DOI: 10.16953/deusosbil.841864
  • Altun, F. (2018). Afetlerin Ekonomik ve Sosyal Etkileri: Türkiye Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sosyal Çalışma Dergisi, 2 (1), 1-15. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/scd/issue/37934/414035
  • Aydoğdu, F., & FOFANA, A. (2023). Depremin Küçük Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Programları. International Conference on Trends in Advanced Research, 1, 20–25. Retrieved from https://as-proceeding.com/index.php/ictar/article/view/176
  • Balcı, Lütfiye (2016). Deprem Travmasının Kuşaklar Arası Aktarımının Ortaokul Öğrencileri Üzerinden İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi.
  • Bayhan, Vehbi (2012). Travmatik Kaos Ortamında Depremi Anlamlandırmanın Sosyolojik Bağlamı. Sosyologca, 3, 341-354. https://sosyologca.org?mod=makale_tr_ozet&makale_id=54314
  • Bıçakcı, A. B. & Ergüney Okumuş, F. E. (2023). Depremin Psikolojik Etkileri ve Yardım Çalışanları. Avrasya Dosyası, 14 (1), 206-236. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyadosyasi/issue/78803/1308731
  • Bozkurt, V. (2023). Depremin Toplumsal Boyutu. Avrasya Dosyası, 14 (1), 77-99. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyadosyasi/issue/78803/1303147
  • Can, İslam (2020). Afet Sosyolojisi. Çizgi Kitabevi.
  • Creswell, John W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev. M. Bütün, S.B. Demir). Siyasal Kitabevi.
  • Erdoğan, B. (2023). Depremin Sosyolojisi: 6 Şubat Felaketinin Toplumsal ve Kültürel Boyutları. TRT Akademi, 8 (18), 718-725. DOI: 10.37679/trta.1306900
  • Gürbüz, F., & Koyuncu, N. E. (2023). Çocuklar ve Deprem. International Conference on Scientific and Academic Research, 1, 379–383. Retrieved from https://as-proceeding.com/index.php/icsar/article/view/326
  • Kardaş, Ferhat (2013). Van Depremi Yaşayan Üniversite Öğrencilerinin Travma Sonrası Stres, Büyüme ve Umutsuzluk Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Kalyoncu, E. (2003). 12 Kasım 1999 Düzce Depremini Yaşayan Dokuz Yaş Çocukların Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Soysal, M. Talha (2019). 8. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Tematik STEM Eğitimi: Deprem Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Sönmez, M. Bülent (2022). Depremin Psikolojik Etkileri, Psikolojik Destek ve Korkuyla Baş Etme. TOTBİD Dergisi, 21, 337-343. https://doi.org/10.5578/totbid.dergisi.2022.46
  • Şevli, Serkan (2019). 2011 Yılı Van Depremlerini Yaşayan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Dikkat Dağınıklığı Durumlarının ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yıldırım, Kibar (2022). Ortaokul Öğrencileri Üzerinde Depremin Travmatik Etkileri: Nitel Bir Çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi.
  • Yılmaz, Gaye G. (2021). Afetlere Sosyolojik Bakış ve Türkiye’de Afet Yazınına Kuramsal Bir Yaklaşım. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1),194-204. https://doi.org/10.18506/anemon.819871
  • Yükseler, Mustafa (2019). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yüksekokulu 1. Sınıf Öğrencilerinin Deprem Bilinci Bilgi Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.

6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ

Yıl 2024, Cilt: 16 Sayı: 2, 137 - 152
https://doi.org/10.55978/sobiadsbd.1366151

Öz

Bu çalışmanın amacı, depremin öğrencilerin eğitim sürecine olan etkilerini velilerin gözüyle incelemektir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 6 Şubat 2023 depremlerini yaşayan ilkokul, ortaokul ve lise öğrenci velisi 10 kişiden oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu’ kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Katılımcılarla yapılan derinlemesine görüşmeler sonucunda 4 temaya ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen temalar; Depremin Psikolojik Etkileri, Öğrencilerin Okula Uyum Süreci, Öğrencilerin Okula Uyum Sürecini Etkileyen Etkenler, Velilerin Öğrencilerin Eğitime Katılımı Noktasındaki Önerileri. Depremin öğrenciler üzerinde korku, tedirginlik, depremde kaybettikleri öğretmen ve arkadaşlarına özlem, depremi hatırlatan durum ve okuldan kaçma hissi oluşturduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçları deprem yaşantısının öğrencilerin eğitim sürecini etkilediğini, öğrencilerin eğitime uyum süreci okul-öğretmen-veli iş birliğiyle sağlandığı görülmüştür.

Kaynakça

  • AFAD (2023), 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş (Pazarcık ve Elbistan) Depremleri Saha Çalışmaları Ön Değerlendirme Raporu. Deprem Dairesi Başkanlığı. https://deprem.afad.gov.tr/assets/pdf/Arazi_Onrapor_28022023_surum1_revize.df
  • Akpolat, Y., Kaya, G., Çalışkan, A. & Karaağaç, Ş. (2021). İzmir Deprem Afetinden Etkilenenler Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma: Depremle İlgili Toplumsal Bilinci Etkileyen Faktörlerin Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (2), 723-753. DOI: 10.16953/deusosbil.841864
  • Altun, F. (2018). Afetlerin Ekonomik ve Sosyal Etkileri: Türkiye Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sosyal Çalışma Dergisi, 2 (1), 1-15. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/scd/issue/37934/414035
  • Aydoğdu, F., & FOFANA, A. (2023). Depremin Küçük Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Programları. International Conference on Trends in Advanced Research, 1, 20–25. Retrieved from https://as-proceeding.com/index.php/ictar/article/view/176
  • Balcı, Lütfiye (2016). Deprem Travmasının Kuşaklar Arası Aktarımının Ortaokul Öğrencileri Üzerinden İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi.
  • Bayhan, Vehbi (2012). Travmatik Kaos Ortamında Depremi Anlamlandırmanın Sosyolojik Bağlamı. Sosyologca, 3, 341-354. https://sosyologca.org?mod=makale_tr_ozet&makale_id=54314
  • Bıçakcı, A. B. & Ergüney Okumuş, F. E. (2023). Depremin Psikolojik Etkileri ve Yardım Çalışanları. Avrasya Dosyası, 14 (1), 206-236. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyadosyasi/issue/78803/1308731
  • Bozkurt, V. (2023). Depremin Toplumsal Boyutu. Avrasya Dosyası, 14 (1), 77-99. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyadosyasi/issue/78803/1303147
  • Can, İslam (2020). Afet Sosyolojisi. Çizgi Kitabevi.
  • Creswell, John W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev. M. Bütün, S.B. Demir). Siyasal Kitabevi.
  • Erdoğan, B. (2023). Depremin Sosyolojisi: 6 Şubat Felaketinin Toplumsal ve Kültürel Boyutları. TRT Akademi, 8 (18), 718-725. DOI: 10.37679/trta.1306900
  • Gürbüz, F., & Koyuncu, N. E. (2023). Çocuklar ve Deprem. International Conference on Scientific and Academic Research, 1, 379–383. Retrieved from https://as-proceeding.com/index.php/icsar/article/view/326
  • Kardaş, Ferhat (2013). Van Depremi Yaşayan Üniversite Öğrencilerinin Travma Sonrası Stres, Büyüme ve Umutsuzluk Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Kalyoncu, E. (2003). 12 Kasım 1999 Düzce Depremini Yaşayan Dokuz Yaş Çocukların Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi.
  • Soysal, M. Talha (2019). 8. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Tematik STEM Eğitimi: Deprem Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Sönmez, M. Bülent (2022). Depremin Psikolojik Etkileri, Psikolojik Destek ve Korkuyla Baş Etme. TOTBİD Dergisi, 21, 337-343. https://doi.org/10.5578/totbid.dergisi.2022.46
  • Şevli, Serkan (2019). 2011 Yılı Van Depremlerini Yaşayan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Dikkat Dağınıklığı Durumlarının ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yıldırım, Kibar (2022). Ortaokul Öğrencileri Üzerinde Depremin Travmatik Etkileri: Nitel Bir Çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi.
  • Yılmaz, Gaye G. (2021). Afetlere Sosyolojik Bakış ve Türkiye’de Afet Yazınına Kuramsal Bir Yaklaşım. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1),194-204. https://doi.org/10.18506/anemon.819871
  • Yükseler, Mustafa (2019). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yüksekokulu 1. Sınıf Öğrencilerinin Deprem Bilinci Bilgi Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göç Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Süleyman Doğan 0000-0003-1825-2583

Aysel Aslanboğa 0009-0008-0624-3712

Şeyma Karabağ 0009-0000-9012-9382

Erken Görünüm Tarihi 15 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, S., Aslanboğa, A., & Karabağ, Ş. (2024). 6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 16(2), 137-152. https://doi.org/10.55978/sobiadsbd.1366151
AMA Doğan S, Aslanboğa A, Karabağ Ş. 6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. Ağustos 2024;16(2):137-152. doi:10.55978/sobiadsbd.1366151
Chicago Doğan, Süleyman, Aysel Aslanboğa, ve Şeyma Karabağ. “6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi 16, sy. 2 (Ağustos 2024): 137-52. https://doi.org/10.55978/sobiadsbd.1366151.
EndNote Doğan S, Aslanboğa A, Karabağ Ş (01 Ağustos 2024) 6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 16 2 137–152.
IEEE S. Doğan, A. Aslanboğa, ve Ş. Karabağ, “6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 16, sy. 2, ss. 137–152, 2024, doi: 10.55978/sobiadsbd.1366151.
ISNAD Doğan, Süleyman vd. “6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 16/2 (Ağustos 2024), 137-152. https://doi.org/10.55978/sobiadsbd.1366151.
JAMA Doğan S, Aslanboğa A, Karabağ Ş. 6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2024;16:137–152.
MLA Doğan, Süleyman vd. “6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 16, sy. 2, 2024, ss. 137-52, doi:10.55978/sobiadsbd.1366151.
Vancouver Doğan S, Aslanboğa A, Karabağ Ş. 6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN VELİLERİN GÖZÜYLE ÖĞRENCİ EĞİTİM SÜREÇLERİNE ETKİSİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2024;16(2):137-52.