The aim of this study is to examine the effects of the earthquake on the educational process of students from the perspective of parents. Phenomenology (phenomenology) model, one of the qualitative research methods, was used in this study. The participants of the study consisted of 10 parents of primary, secondary and high school students who experienced the earthquakes of 6 February 2023. 'Personal Information Form' and 'Semi-structured Interview Form' were used as data collection tools in the study. The data obtained in the study were analysed by content analysis. As a result of in-depth interviews with the participants, 4 themes were reached. The themes obtained as a result of the research; Psychological Effects of the Earthquake, Students' Adaptation Process to School, Factors Affecting Students' Adaptation Process to School, Parents' Suggestions on Students' Participation in Education. It was determined that the earthquake caused fear, uneasiness, longing for the teachers and friends they lost in the earthquake, the situation reminding the earthquake and the feeling of escaping from school. The results of the research showed that the earthquake experience affected the educational process of the students, and the adaptation process of the students to education was provided by school-teacher-parent cooperation.
Bu çalışmanın amacı, depremin öğrencilerin eğitim sürecine olan etkilerini velilerin gözüyle incelemektir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 6 Şubat 2023 depremlerini yaşayan ilkokul, ortaokul ve lise öğrenci velisi 10 kişiden oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu’ kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Katılımcılarla yapılan derinlemesine görüşmeler sonucunda 4 temaya ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen temalar; Depremin Psikolojik Etkileri, Öğrencilerin Okula Uyum Süreci, Öğrencilerin Okula Uyum Sürecini Etkileyen Etkenler, Velilerin Öğrencilerin Eğitime Katılımı Noktasındaki Önerileri. Depremin öğrenciler üzerinde korku, tedirginlik, depremde kaybettikleri öğretmen ve arkadaşlarına özlem, depremi hatırlatan durum ve okuldan kaçma hissi oluşturduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçları deprem yaşantısının öğrencilerin eğitim sürecini etkilediğini, öğrencilerin eğitime uyum süreci okul-öğretmen-veli iş birliğiyle sağlandığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Göç Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 2 |