Kitsch olgusu Avrupa’da 19. yy sonlarında, Türkiye’de ise 1980’lerde yaygınlaşmıştır. Kitsch; pazar
ekonomisinin kitle kültürü, hızlı kentleşme sonucu yaşanan köylü-kentli arası sıkışmışlıklar, sosyo-kültürel ve
siyasi dinamikler sonucunda ortaya çıkmış, popüler kültürün içinde yozlaşmış bir beğeni olarak yer almıştır.
Moda insanları en kolay etkileyen ve hızla yayılan bir yapı gösterir. Modanın bu özelliği kitsch olgusunun
1980’lerde Türkiye’de bulduğu uygun sosyal dinamikler ile birleşerek özellikle giyim modasına yansımasını
kolaylaştırmıştır.
Bu araştırma, 1980’li yıllarda Türkiye’de kitsch etkisi ile üretilmiş giyim ve aksesuar ürünlerini dergi
örnekleri ile inceleyerek, giyim modasında kitsch özellikleri, değişim ve farklılıkları analiz etmeyi ve
tartışmayı amaçlamaktadır.
Araştırma verilerine göre, 1980’lerde giyim modasını kitsch yapan kriterler; aşırılık ve abartı, uyumsuzluk ve
karmaşa, ucuz ve kalitesiz malzemelerin kullanımı olarak saptanırken, giysi örneklerinde canlı, parlak ve
abartılı renkler, aksesuarların olduğundan çok büyük/küçük boyutlarda kullanılması dönemin giyim modasının
önemli bir kitsch etkisi altında olduğunu göstermiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Teorisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2 |