Residents are one of the important stakeholders of destinations affected by tourism development. Positive or negative visitor-residents interaction is counted among the determinants of the residents' support for tourism. In addition, residents’ place attachement to the destination and their perceived image play an important role in their support for tourism development. The aim of this study is to measure the effect of place image and place attachment on the perceived value of residents and their support for tourism development. Data were obtained by conducting 450 face-to-face surveys with the residents of Şanlıurfa using the convenience sampling method. The data were analyzed through a confirmatory and structural equation model. As a result, it has been determined that place attachment and place image have no effect on tourism development support of local people, and place image is an important predictor of place attachment.
Yerel halk, destinasyonların turizm gelişiminden etkilenen önemli paydaşlarından biridir. Ziyaretçi-yerel halk etkileşiminin olumlu ya da olumsuz olması, yerel halkın turizme vereceği desteğin belirleyicileri arasında sayılmaktadır. Ayrıca, yerel halkın destinasyona bağlılıkları ve algıladıkları imaj, onların turizm gelişimine ilişkin desteğinde önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı, yer imajı ve yer bağlılığının, yerel halkın algıladığı değer ve turizm gelişimine ilişkin desteği üzerindeki etkisini ölçmektir. Kolayda örnekleme yöntemiyle Şanlıurfa’da ikamet edenlerle yüz yüze 450 adet anket gerçekleştirilerek veri elde edilmiştir. Veriler, doğrulayıcı ve yapısal eşitlik modeli aracılığıyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak, yer bağlılığı ve yer imajının yerel halkın turizm gelişimi desteği üzerinde bir etkisinin olmadığı, yer imajı yer sadakatinin önemli bir tahmincisi olduğu belirlenmiştir.
Algılanan değer yer imajı yer bağlılığı yerel halk turizm Şanlıurfa
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |